آشنایی با مواد غذایی جلوگیری کننده از رشد سرطان

این موضوع به طور علمی ثابت شده است که آنچه می خوریم ممکن است باعث سرطان شود. به همین جهت بهترین محققان سرطان آمریکا جمع شده اند و ادامه این مطلب به شما گفته اند که باید مراقبت خوردن کدام ماده غذایی باشید و کدام مواد غذایی جلوگیری کننده از رشد سرطان هستند؟

رابطه بین رژیم غذایی و سرطان در مطالعات بسیاری در دهه های اخیر ثابت شده است. اما دقیقا رابطه این دو عامل چیست؟ کدام غذاها یا مواد غذایی جلوگیری کننده از رشد سرطان روده بزرگ، سرطان پستان یا سرطان معده هستند؟

این پرسش ها و پرسش هایی از این دست در سال های اخیر توسط کارشناسان برجسته سراسر جهان در زمینه تحقیقات سرطان، مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله شما در خواهید یافت که غذاها و مواد مغذی کلیدی برای افزایش یا کاهش خطر ابتلا به سرطان کدامند.

مواد غذایی جلوگیری کننده از رشد سرطان

غذاهای غنی از فیبر

سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات (مانند لوبیا، نخود و عدس) و گیاهان سرشار از فیبر هستند. این غذاها از ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم جلوگیری می کنند. دو نوع فیبر وجود دارد؛ محلول و نامحلول. فیبر نامحلول به کاهش زمان عبور غذا در دستگاه گوارش و تماس عوامل سمی و سرطان زا با دستگاه گوارش کمک می کند. فیبرهای محلول در روده بزرگ با تخمیر باکتری ها، اسیدهای چرب را به زنجیره کوتاه تبدیل می کند. این فرایند اثر مثبت بر روی سلول های روده دارد.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات  از سرطان دهان، حلق، حنجره، مری و معده (میوه ها احتمالا در برابر سرطان ریه نیز محافظ هستند) جلوگیری می کند. میوه ها و سبزیجات جزئیاتی دارند که به جلوگیری از سرطان کمک می کنند. این اجزا عبارتند از:

  • آنها حاوی آنتی اکسیدان مهم مانند ویتامین C و بتا کاروتن هستند، که به مبارزه با رادیکال های آزاد که باعث آسیب به DNA می شوند، کمک می کنند. این پروسه می تواند از فرایند تحول سرطانی جلوگیری کند؛ فرایندی که در آن سلول های طبیعی به یک سلول سرطانی تبدیل می شوند.
  • آنها حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که با کمک به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن، فرآیندهای سرطانی را به تاخیر می اندازد. آنها همچنین می توانند آسیب وارده به سلول های DNA را بازسازی کنند.
  • آنها سرشار از فیبرهای غذایی، محلول و نامحلول هستند.
  • میوه ها و سبزیجات کالری کمی دارند و در متعادل نگه داشتن وزن موثرند. وزن عاملی است که به خودی خود اهمیت زیادی در پیشگیری از سرطان دارد.

میوه ها و سبزیجات حاوی بتا کاروتن

یکی از مواد غذایی جلوگیری کننده از رشد سرطان میوه های حاوی بتاکارون مانند هویج، کدو، سیب زمینی شیرین، انبه، هلو، زردآلو، هندوانه، خربزه و طالبی می باشد. این میوه ها و سبزیجات از سرطان مری جلوگیری می کنند. بتا کاروتن رنگدانه طبیعی موجود در مواد غذایی است. آن ها نقش قابل توجهی در ارتباط بین سلول های و آنتی اکسیدان ها که می توانند به جلوگیری از سرطان کمک کنند، ایفا می کنند. علاوه بر این، این ماده طرفدار اصلی ویتامین A است. ویتامین A برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و عملکرد آنزیم ها که  سرطان را به تاخیر می اندازند، ضروری است.

سبزیجات خانواده کلم

کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم بروکسل، شلغم، تربچه و سبزی خردل از جمله مواد غذایی جلوگیری کننده از رشد سرطان هستند. این مواد غذایی از سرطان های مختلف جلوگیری می کند و شامل اجزای ضد سرطانی هستند که آلاینده ها و مواد سرطان زا را از بدن حذف می کنند.

سبزیجات خانواده پیاز

پیاز، پیازچه، پیاز کوهی و تره فرنگی از جمله مواد غذایی جلوگیری کننده از رشد سرطان هستند. این مواد از سرطان معده و سرطان ریه جلوگیری می کنند. سبزیجات از این خانواده حاوی ترکیبات گوگرد (عامل ایجاد کننده بوی منحصر به فرد آن ها) هستند، که آنزیم حفاظتی که مواد سرطان زا را خنثی می کنند، را ترویج می دهد. در نتیجه از ابتلا به سرطان معده جلوگیری می کند. پیازها همچنین حاوی کوئرستین می باشند، که به خصوص برای محافظ از ابتلا به سرطان ریه ضروری است.

سیر

سیر قادر است از سرطان روده و رکتوم جلوگیری کند. سیر حاوی ترکیب منحصر به فردی از گوگرد به نام آلیسین است. این ترکیب از سلول های روده در برابر اثرات سمی مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می کند. علاوه بر این، سیر برای کاهش التهاب در بدن که به توسعه فرآیندهای سرطانی مرتبط است، مفید می باشد.

میوه ها و سبزیجات غنی از لیکوپن

گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه، طالبی، گواوا، گریپ فروت و پرتقال خونی غنی از لیکوپن هستند. این ماده برای جلوگیری از سرطان پروستات مفید است. لیکوپن قابلیت های آنتی اکسیدان قدرتمندی دارد. همچنین مانع از تکثیر سلول های سرطانی شده و مانند سیر سیستم ایمنی بدن را برای کاهش فرایندهای التهابی در بدن تقویت می کند.

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C

فلفل، کلم، گل کلم، کلم بروکسل، خردل، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، مرکبات، کیوی، گواوا و توت فرنگی نیز از جمله مواد غذایی جلوگیری کننده از رشد سرطان هستند. ظاهرا آن ها برای پیشگیری از سرطان مری مفیدند. ویتامین C، اسید اسکوربیک نیز نامیده می شود که یک آنتی اکسیدان محلول در آب است و نقش مهمی در خنثی سازی رادیکال های آزاد از بافت های مایع بدن بازی می کند.

غذاهای غنی از سلنیوم

ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر مرغ و آجیل غنی از سلنیوم هستند. آن ها برای جلوگیری از سرطان پروستات مفیدند. یک فرضیه احتمالی می گوید که سلنیوم در ایجاد آنزیم های آنتی اکسیدانی خاص در بدن ما به طور طبیعی نقش دارد. این آنزیم فعالیت رادیکال های آزاد که به DNA آسیب می زنند را کاهش می دهد.

مواد غذایی حاوی اسید فولیک

غلات سبوس دار، سبزیجات برگ سبز (اسفناج، جعفری، شوید، کلم، کاهو، کلم بروکلی) و چغندر اسید فولیک زیادی دارند. جلوگیری از سرطان پانکراس از جمله خواص اسید فولیک است. اعتقاد بر این است که مکانیزم اسید فولیک، که متعلق به گروهی از ویتامین های ب است، رشد ژن سرطان زا را به تاخیر می اندازد. علاوه بر این، اسید فولیک نقش مهمی در تولید DNA، و همچنین جلوگیری از تغییرات سلولی و تبدیل سلول های طبیعی به سلول سرطانی بازی می کند.

مواد غذایی حاوی کلسیم

شیر و فراورده های شیر، کلم، گل کلم، بادام، دانه کنجد و ارده کلسیم فراوانی دارند. کلسیم می تواند از سرطان روده و سرطان رکتوم جلوگیری کند. شیر و فراورده های لبنی حاوی کلسیم و غنی شده با ویتامین D، به فعالیت بخش طبیعی سلول ها، تاخیر در رشد سلول های سرطانی و تسریع تخریب سلول های سرطانی روده بزرگ کمک می کند. یکی دیگر از نظریه ها در مورد کلسیم می گوید که این ماده معدنی مانع از التهاب روده، که احتمالا یکی از علل سرطان روده است، می شود. کلسیم در تنظیم میزان تقسیم سلولی در روده افراد مبتلا نقش دارد. از طرفی مصرف بالای کلسیم – ۱۵۰۰ میلی گرم یا بیشتر در روز – با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان در ارتباط است. با این حال، این مقدار بسیار بالایی از کلسیم، تقریبا بعید است که توسط رژیم غذایی مصرف شود.

حبوبات

لوبیا، عدس و نخود جز آن دسته مواد غذایی هستند که در پیشگیری از سرطان نقش دارند. با توجه به مطالعات، مصرف بالای حبوبات خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان مانند معده، روده بزرگ، پروستات و ریه را کاهش می دهد. حبوبات مانند فیبر محلول در آب، اثرات ضد سرطان دارد. علاوه بر این، اجزای گیاهی در حبوبات مانند لوبیا قرمز، نخود و عدس، اثرات ضد سرطان دارند.

روغن زیتون

مصرف زیاد روغن زیتون با شیوع کمتر سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ و راست روده در ارتباط است.

زردچوبه

مطالعات مختلف نشان داده اند که زردچوبه و عصاره آن فرآیندهای سرطان و رشد تومورهای مختلف از جمله سرطان پوست، معده، دوازدهه، زبان، روده بزرگ، سینه و پروستات را مهار می کند.

سایر عوامل کاهنده خطر ابتلا به سرطان

عوامل اثبات شده زیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش دارند:

  • ورزش: شواهد قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد، ورزش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان روده کوچک، سرطان پستان و سرطان آندومتر را کاهش می دهد.
  • تغذیه با شیر مادر: تحقیقات نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.
  • وزن بدن و چربی: وزن زیاد بدن و درصد بالایی از چربی در بدن توسعه سرطان مری، سرطان لوزالمعده، سرطان روده بزرگ، سرطان روده کوچک، سرطان پستان، سرطان آندومتر و سرطان کلیه را ترویج می دهد.