فهرست مواد غذایی حاوی اسید سیتریک

اسید سیتریک یک اسید طبیعی است که در فرم بلورین در میوه ها و سبزیجات خاص وجود داشته و خواص نگهدارنده و آنتی اکسیدانی دارد. این اسید اغلب در فرآیند نگهداری یا فرآوری انواع مختلفی از غذاهای آماده و پخته ، شیرینی ها و نوشیدنی ها، به عنوان افزودنی استفاده می شود. دانستن این که در کدام یک از مواد غذایی از این ماده به عنوان یک نگهدارنده استفاده می کنند؛ برای کنترل حساسیت به اسید سیتریک بسیار مفید است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی مواد غذایی حاوی اسید سیتریک خواهیم پرداخت.

مواد غذایی حاوی اسید سیتریک

لیمو

لیمو، یک میوه از خانواده مرکبات است که حاوی اسید سیتریک طبیعی می باشد. این میوه بالاترین میزان این اسید را در بین تمام محصولات طبیعی دارد. هرچه لیمو ترش تر باشد، سطح اسید سیتریک طبیعی که تولید می شود بالاتر است.

خمیر ترش نان

نانوایی هایی که از استارت های حاوی باکتری برای افزایش حجم نان استفاده می کنند، در واقع این اسید را به محصول نهایی خود یعنی نان اضافه می کنند. در این محصول اسید سیتریک در طول فرایند تخمیر تولید می شود.

پنیر موزارلا

اسید سیتریک باعث می شود که شیر بهتر و سریع تر لخته شود. به همین دلیل در فرآیندهای تولید پنیر موتزارلا از این اسید استفاده می شود. کسانی که پنیر موزارلا را در خانه تهیه می کنند می توانند از پودر اسید سیتریک برای امولسیون کردن محصول خود استفاده کنند.

فهرست مواد غذایی حاوی اسید سیتریک
فهرست مواد غذایی حاوی اسید سیتریک

غذاهای آماده

اسید سیتریک، گاهی اوقات به عنوان نمک و افزودنی در غذاهای آماده استفاده می شود. بنابراین غذاهای آماده مانند بال مرغ آماده سوخاری معمولا حاوی این اسید می باشند.

سس مایونز

ترکیب زرده تخم مرغ پاستوریزه شده با آب، نمک و لیمو و سپس اضافه کردن روغن به مخلوط، روش تهیه سس بسیار پر طرفدار مایونز است. سطح اسید سیتریک در سس های مایونز آماده اغلب نسبت به سس های خانگی بیشتر است. سطح این اسید در سس هایی مانند سس هولندایی، به دلیل اینکه سس مایونز پایه اصلی آن ها است، نیز زیاد می باشد.

آب نبات های نرم (پاستیل)

آب نبات های نرم طعم دار شده با آب میوه حاوی اسید سیتریک می باشند. افزودن اسید سیتریک در تهیه طعم میوه ای در این شکلات های محبوب؛ علاوه بر بهبود طعم خوراکی، بافت آب نبات را نیز نرم می کند.

نوشیدنی های دارای طعم لیمو

نوشیدنی های دارای طعم لیمو شامل اسید سیتریک به عنوان یک ماده نگهدارنده هستند. اسید سیتریک به عنوان یک عامل برای ارائه طعم لیمو قابل تشخیص در نوشابه های طعم دار لیمویی عمل می کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی که در برخی از کشورها به عنوان میوه استفاده می شود، حاوی مقادیر قابل توجهی اسید سیتریک طبیعی است. بنابراین استفاده های معمول از گوجه فرنگی برای افرادی که به اسید سیتریک حساس هستند در غذاهای سنتی مانند انواع خورشت باید با احتیاط انجام شود.