مواد غذایی رقیق کننده خون

رقیق کننده های طبیعی می توانند به جلوگیری از تشکیل لخته های خون و یا بزرگ شدن آن ها در رگ های بدن کمک کنند. بعضی از مکمل ها و مواد غذایی رقیق کننده خون عبارتند از:

  • زردچوبه
  • سیر
  • جینگو بیلوبا
  • دارچین
  • امگا ۳

همچنین برخی از ویتامین ها مانند ویتامین E و ویتامین C به بهبود گردش خون کمک می کنند و برای قلب مفید هستند.

لخته شدن خون برای جلوگیری از خونریزی زیاد هنگام آسیب دیدگی ضروری است. با این حال، اگر خون زیاد غلیظ باشد می تواند لخته تشکیل داده و به سمت قلب، ریه ها یا مغز حرکت کند و روی آن تاثیر بگذارد. ویتامین ها، مکمل ها و مواد غذایی رقیق کننده خون می توانند به کاهش خطر ابتلا به لخته شدن کمک کنند.

مهم است بدانید که این مواد طبیعی ممکن است بر روی داروهایی که می خورید تاثیر بگذارند. بنابراین قبل از این که این مواد را استفاده کنید با پزشک مشورت کنید.

رقیق کننده های طبیعی

رقیق کننده های طبیعی برای جلوگیری از چسبندگی پلاکت های خون به هم مفیدند.

اگرچه برای این مواد بیشتر از اصطلاح “رقیق کننده های خون” استفاده می شود، اما بهتر است که به آنها مواد ضد انعقاد بگوییم. بعضی از ترکیبات طبیعی در بدن به عنوان مواد ضد انعقاد عمل می کنند و زمان لازم برای لخته شدن خون را به حداقل می رسانند. برخی از مواد طبیعی نیز باعث جلوگیری از به هم چسبیدن پلاکت ها شده و اثر رقیق کننده دارند.

رقیق کننده های خون سیستم فیبریولیتیک را که به انعقاد خون مرتبط است، تحت تاثیر قرار می دهند. فیبرینولیز فرآیندی است ک از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

به عنوان مثال، یک ترکیب طبیعی ضد لخته شدن، کومارین است. این ترکیب ضد انعقادی به طور طبیعی در بعضی از انواع دارچین وجود دارد. کومارین سنتز شده در داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین نیز استفاده می شود.

چه کسی نیاز به رقیق کننده خون دارد؟

اگر در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا ترومبوز ورید عمقی (DVT) هستید، ممکن است لازم باشد که دارو رقیق کننده مصرف کنید.

پزشکان National Health Service می گویند که مصرف دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند تا عروق خونی مسدود نشوند. وجود یک شریان مسدود شده در بدن می تواند جریان خون اندام های ضروری را قطع کرده و عوارضی برای بدن به همراه داشته باشد.

اگر چه برخی از مواد طبیعی دارای فعالیت ضد انعقادی هستند، اما نباید آن ها به عنوان جایگزین دارو استفاده کنید. اگر از لخته شدن خون رنج می برید، مصرف داروهای ضد انعقادی یا داروهای ضد ترومبول معمولا مورد نیاز است.

بهترین مکمل ها، ویتامین ها و مواد غذایی رقیق کننده خون

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیباتی است که دارای اثر ضد انعقادی بر روی خون هستند و می توانند باعث رقیق شدن خون شوند. ترکیبی که ذر زردچوبه خواص ضد انعقادی دارد کورکومین است. کورکومین یک ماده ضد التهابی شناخته شده است که دارای خواص زیادی برای بدن است.

مطالعات نشان داده اند که کورکومین باعث جلوگیری از ترشح آنزیم هایی که منجر به لخته شدن خون می شوند، خواهد شد. دانشمندان دریافته اند که کورکومین دارای خواص ضد ترومبوتیک است و مصرف روزانه آن می تواند به کاهش لخته های خون کمک کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ انجام شد نشان داد که کورکومین به دلیل خواص ضد انعقادی و اثر فیبرینولیتیک خود، به عنوان یک رقیق کننده گیاهی عمل می کند. مصرف کورکومین به طور مرتب می تواند به جلوگیری از برخی بیماری های قلبی و عروقی کمک کند.

زنجبیل

زنجبیل با کمک به جلوگیری از چسبیدن پلاکت ها به لخته شدن، به “رقیق شدن خون” کمک می کند.

بررسی که در سال ۲۰۱۵ بر روی مطالعات صورت گرفته در مورد اثر رقیق کننده زنجبیل انجام شد نشان می دهد که این ادویه می تواند تجمع پلاکت ها را کاهش دهد. یک کارآزمایی بالینی نشان داد که مصرف ۵ گرم پودر زنجبیل در دو نوبت در روز به کاهش پلاکت ها کمک می کند. با این حال، برخی از آزمایشات اثرات ضد انعقادی زنجبیل را تایید نکردند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که مکمل های گیاهی مانند زنجبیل ممکن است بر روی لخته شدن خون بعد از عمل تاثیر بگذارند و خطر خونریزی را افزایش دهند. محققان همچنین توصیه کردند که مصرف زنجبیل و رقیق کننده های خون مانند وارفارین با هم ایده خوبی نیست.

سیر

سیر می تواند به جلوگیری از لخته شدن کمک کند زیرا باعث کاهش آنزیم های لخته شدن خون می شود.

یک مطالعه انجام شده بر روی موش ها نشان داد که مصرف سیر تازه دارای اثر ضد ترومبوتیک بر روی بدن است و می تواند به بهبود سلامت خون کمک کند. این مطالعه همچنین نشان داد که پیاز نیز می تواند خون را رقیق کند، گرچه پیاز به اندازه سیر بر روی این عامل موثر نبود.

بررسی خواص دارویی سیر نیز نشان داد که مصرف مکمل سیر می تواند به جلوگیری از ترومبوز کمک کند. مصرف سیر ارگانیک می تواند به جلوگیری از لخته شدن خون و گشاد شدن رگ های خونی کمک کند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که سیر می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و پایین آوردن فشار خون موثر باشد.

ویتامین E

مصرف مکمل ویتامین E می تواند به بهبود گردش خون و جلوگیری از لخته شدن کمک کند. یک مطالعه که بر روی نزدیک به ۴۰،۰۰۰ زن انجام شد نشان داد که مصرف ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین E در طی روزهای متناوب ممکن است به جلوگیری از ترومبوآمبولی وریدی کمک کند. این بیماری می تواند باعث ایجاد لخته های خون در رگ های عمیق بازو، پا یا کشاله ران شود.

خواص ضد لخته شدن ویتامین E همچنین می تواند به جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی در افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

سایر مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین E برای جلوگیری از بیماری های قلبی مفید است. با این حال، به نظر می رسد که مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند برای سلامت قلب و عروق مضر باشد.

فلفل کایین

مواد غذایی رقیق کننده خون
مواد غذایی رقیق کننده خون

مصرف فلفل کایین ممکن است یک راه طبیعی برای کمک به جلوگیری از به هم چسبیدن پلاکت ها باشد. فلفل کایین حاوی ترکیب کپسایسین است که دارای خواص رققی کننده خون می باشد. مطالعات نشان داده اند که کپسایسین اثر ضد انعقادی و ضد ترومبولیتی بر روی خون دارد و می تواند به جلوگیری از لخته شدن کمک کند.

از طرفی این ماده حاوی سالیسیلات می باشد. اسید سالیسیلیک ترکیبی است که از آن آسپیرین تهیه می شود. آسپرین یکی از اولین داروهایی است که برای جلوگیری از تشکیل لخته خون مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع، برخی از محققان دریافتند که ادویه ها تند حاوی زردچوبه، پودر چیلی و پاپریکا ممکن است حاوی مقداری اسید سالیسیلیک باشند. حتی برخی از محققان مصرف مکمل های حاوی کپسایسین را همراه با داروهای ضد ترومبول یا ضد انعقادی توصیه می کنند.

دارچین

دارچین دارای ترکیباتی است که خون را رقیق می کند. برخی از انواع دارچین دارای خواص ضد انعقادی قوی تری حتی مانند وارفارین هستند. محققان دریافته اند که دارچین کاسیا حاوی کومارین است که می تواند به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند. با این حال، مطالعات نیز نشان داده اند که مصرف زیاد دارچین ممکن است بر روی سلامت کبد تاثیر بگذارد.

از آنجائی که کومارین موجود در دارچین کاسیا زیاد است و می تواند برای بدن مضر باشد، بهتر است از دارچین سیلان به عنوان یک نوع مکمل استفاده کنید. با این حال، دارچین سیلان ممکن است کومارین کافی نداشته باشد و به طور موثری خون را رقیق نکند.

جینگو بیلوبا

مصرف جینگو بیلوبا ممکن است به علت خواص ضد انعقادی که دارد، به طور طبیعی باعث از بین بردن لخته های خون شود.

مجله Experimental & Clinical Cardiology گزارش داد که جینگو بیلوبا یک رقیق کننده گیاهی است. در این تحقیق دانشمندان از عصاره جینگو بیلوبا برای کمک به درمان لخته های خون استفاده کردند، اما برای نتیجه گیری دققی باید تحقیقات بیشتری روی بدن انسان انجام شود.

از آنجا که Ginkgo biloba باعث کاهش لخته های خون می شود، ممکن است مصرف آن همزمان با داروهای ضد انعقادی مناسب نباشد. محققان همچنین دریافتند که جینگو بیلوبا ممکن است خطر خونریزی در سالمندان را افزایش دهد.

مکمل امگا ۳

مصرف مکمل های امگا ۳ می تواند سلامت قلب و عروق را ارتقاء دهد. محققان دریافتند که، روغن امگا ۳ مانع از لحته شدن سریع خون می شود. در عین حال، این ماده به کاهش کلسترول کمک می کنند و سلامت بدن را بهبود می بخشد.

یک گزارش موردی نشان داد که مصرف امگا ۳ می تواند در تعامل و افزایش توانایی ضد انعقادی وارفارین موثر باشد. محققان پیشنهاد کردند که بیمارانی که همزمان وارفارین و امگا ۳ مصرف می کنند باید به طور منظم تحت نظر پزشک باشند.

چای سبز

یکی از راه های درمان لخته های خون، مصرف چای سبز است. چای سبز دارای ترکیباتی به نام EGC است که اثر آنتی باکتریال و ضد انعقادی بر روی بدن دارد. یک مطالعه که بر روی موش ها انجام شد نشان داد که کاتچین موجود در چای سبز به جلوگیری از تجمع پلاکت ها کمک می کند.

مطالعه دیگری نشان داد که ترکیبات چای سبز می توانند به کاهش خطر لخته شدن خون کمک کنند. این مطالعه اثبات کرد که چای سبز فعالیت های ضد انعقادی دارد.

اگر چه چای سبز برای بدن مفید است، اما اگر داروهای ضد انعقادی مصرف می کنید، باید مراقب باشید. مطالعات نشان داده اند که چای سبز منبع بالقوه ویتامین K است و می تواند اثر وارفارین را تحت تاثیر قرار دهد.

مصرف روزانه چای سبز نه تنها به سلامت قلب کمک می کند، بلکه می تواند به کاهش وزن و بهبود عملکرد شناختی نیز کمک کند.

سایر مواد غذایی رقیق کننده خون

سایر مواد غذایی رقیق کننده خون که می توانند به سلامت بدن کمک کنند عبارتند از:

  • عصاره دانه انگور: مصرف عصاره دانه انگور برای درمان مشکلات مربوط به گردش خون مفید است. محققان می گویند که خواص ضد انعقادی عصاره دانه انگور اگر همراه با وارفارین یا آسپرین مصرف شود، می تواند موجب خونریزی بیش از حد شود.
  • گیاه Feverfew: محققان دریافتند که گیاه دارویی Feverfew می تواند فعالیت پلاکت ها را مهار کند. Feverfew می تواند لخته های خون را کاهش دهد.
  • گیاه Dong quai: این گیاه به طور سنتی در طب چینی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث جلوگیری از به هم چسبیدن پلاکت ها می شود.
  • بروملین: بروملین نوعی آنزیم موجود در آناناس است که دارای فعالیت ضد ترومبوتیک است. بروملین بر روی روند انعقاد خون تاثیر می گذارد و می تواند به کاهش لخته هیا خون کمک کند.

نکات مهم در مورد استفاده از مواد غذایی رقیق کننده خون

بسیاری از مکمل ها، ویتامین ها و مواد غذایی به میزان قابل توجهی در روند لخته شدن خون نقش دارند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که مواد غذایی رقیق کننده خون ممکن است به اندازه داروهای تجویزی موثر نباشند.

اگر از داروهای رقیق کننده برای جلوگیری از سکته مغزی و یا لخته شدن خون استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که مواد طبیعی می توانند با برخی از داروها تداخل داشته باشند. مصرف دارویی مواد طبیعی مانند زردچوبه، سیر یا زنجبیل همراه با رقیق کننده های خون می تواند خون را خیلی رقیق کند و خونریزی به وجود آورد.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیش از حد سیر می تواند عملکرد پلاکت ها را تحت تاثیر قرار دهد و خطر خونریزی را افزایش دهد. سیر ممکن است اثر داروهای ضد انعقادی تجویزی را افزایش دهد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که بسیاری از داروهای گیاهی می توانند تاثیر منفی بر روی وارفارین داشته باشند. بنابراین همیشه قبل از مصرف مکمل ها و مواد غذایی رقیق کننده خون ، باید با پزشک مشورت کنید.

منابع:

  1. Anticoagulant medicines
  2. Curcumin, hemostasis, thrombosis, and coagulation
  3. The Effect of Ginger (Zingiber officinale) on Platelet Aggregation: A Systematic Literature Review
  4. Garlic: a review of potential therapeutic effects
  5. Effects of random allocation to vitamin E supplementation on the occurrence of venous thromboembolism: report from the Women’s Health Study
  6. Vitamin E
  7. Bioavailability of capsaicin and its implications for drug delivery
  8. Capsicum
  9. Cinnamon: Mystic powers of a minute ingredient
  10. Fibrinolytic effects of Ginkgo biloba extract
  11. Anticoagulant effect of dietary fish oil in hyperlipidemia: a study of hepatic gene expression in APOE2 knock-in mice
  12. Antithrombotic activities of green tea catechins and (-)-epigallocatechin gallate
  13. The mediterranean lecture: wine and thrombosis–from epidemiology to physiology and back
  14. Garlic (Allium sativum L.): adverse effects and drug interactions in humans