مواد غذایی سالم برای کودکان ۱ ساله

۱ ساله و بعد از آن سال های مهمی در رشد بدنی و ذهنی کودکان محسوب می شوند. بنابراین بیشتر والدین در مورد این که آیا مواد مغذی مورد نیاز به بدن کودکشان می رسد یا خیر؟ نگران هستند. انتخاب های متناقض غذا توسط کودک و اشتهای ناموزون او در این دوره کاملاً طبیعی است. زیرا کودک نوپا شما به استقلال نسبی رسیده و می آموزد که چگونه باید نشانه های گرسنگی بدن خود را تشخیص دهد. به گفته متخصصان آکادمی اطفال آمریکا  کودکان ۱۲ ماهه برای حمایت از رشد مناسب بدن روزانه به حدود ۱۰۰۰ کالری، ۷۰۰ میلی گرم کلسیم، ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین D و ۷ میلی گرم آهن نیاز دارند. اگر می خواهید بدانید که چطور باید این نیازهای را پاسخ دهید؛ باید با مواد غذایی سالم برای کودکان ۱ ساله آشنا شوید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مهمترین مواد غذایی سالم برای کودکان ۱ ساله اشاره کرده ایم.

مواد غذایی سالم برای کودکان ۱ ساله

موز، هلو و سایر میوه های نرم

کودکان در ۱ سالگی یاد می گیرند که چطور از انگشتان خود استفاده کنند. این زمان فرصت بسیار خوبی برای معرفی غذاهای دوست داشتنی به آنها با کمک انگشتانشان است.

میوه های نرم و تازه، گزینه های شگفت انگیزی برای انجام این کار هستند. آنها نه تنها مواد مغذی مورد نیاز و تعدادی از مواد گیاهی مفید را برای بدن کودک تأمین می کنند بلکه عادات غذایی سالم را در بدن او ترویج می دهند. موز، هلو، توت فرنگی یا انبه را خرد کنید و یک تکه کوچک آن را به دست کودک بدهید.

اگر فرزندتان در چند روز اول از خوردن میوه تازه امتناع می کند، استرس نداشته باشید. در حقیقت ، مطالعات نشان داده اند که کودکان معمولاً باید ۶ تا ۱۵ بار در معرض یک غذای جدید قرار بگیرند تا بتوانند به آن عادت کنند. میوه‌های تازه و نرم نیز را به صورت اسموتی درست کرده و به عنوان میان وعده قاشق قاشق به کودک بدهید.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، نباید میوه ای که ۲ ساعت از خارج کردنش از یخچال و خرد کردش گذشته است را به کودک بدهید. اگر خارج از منزل هستید و دمای محیط بیش از ۹۰ درجه فارنهایت (۳۲ درجه سانتیگراد) است، این مدت به ۱ ساعت کاهش می یابد.

ماست و شیر

شیر و ماست منابع عالی از پروتئین و کلسیم سازنده استخوان هستند. این مواد برای دندان های در حال رشد کودک نیز مفید می باشند. یک لیوان (۲۴۴ میلی لیتر) شیر کامل ۳۹٪ از نیاز روزانه بدن کودک ۱ ساله به کلسیم و همچنین ۸ گرم پروتئین را تامین می کند.

البته که توصیه می شود تا ۲ سالگی یا بیشتر به کودک خود شیر بدهید. اما شیر ​​گاو یا ماست بدون چربی نیز باید در وعده های غذایی یا به عنوان میان وعده به کودک داده شود. ماست را می توان با پوره میوه های تازه و کمی عسل مخلوط کرد و به کودک خوراند.

البته فراموش نکنید که هرگز نباید به کودکان زیر سن۱ سال عسل بدهید. انجام این کار می تواند آنها را در معرض خطر بوتولیسم که یک نوع عفونت جدی است قرار دهد. اگرچه استفاده از لبنیات در این سن به طور کلی بی خطر است؛ اما حتما مراقب علائم آلرژی به کازئین باشید. کازئین پروتئین موجود در شیر است. این پروتئین با لاکتوز که قند موجود در شیر است و بسیاری از بزرگسالان نمی توانند آن را در بدن هضم کنند فرق دارد.

حدود ۲ الی ۳ درصد از کودکان زیر ۳ سال آلرژی به کازئین دارند. بنابراین حتما غذاهای جدیدی از جمله شیر و لبنیات را به آرامی به کودکتان معرفی کنید. در واقع بهتر است بعد از هر ماده غذایی جدیدی که به کودک می دهید ۳ الی ۵ روز صبر کنید تا واکنش بدنش را به آن ماده غذایی خاص مشاهده کنید.

علائم حساسیت به کازئین عبارتند از:

  • خس خس سینه
  • کهیر
  • استفراغ
  • اسهال

نکته مهم

قبل از مصرف جایگزین های شیر که پایه گیاهی دارند، با پزشک کودک خود مشورت کنید. زیرا استفاده از این نوع جایگزین ها به دلیل عدم وجود مواد مغذی ضروری برای رشد، معمولاً برای کودکان نوپا توصیه نمی شود.

جو دوسر

کودکان تا زیر سن ۴ سالگی قدرت زیادی در فک ها برای جویدن غذاهای سفت ندارند. در این مدت بهتر است که مواد غذایی آنها خرد شده یا به صورت پوره دربیاید.

جو دوسر گزینه بسیار شگفت انگیزی است. زیرا کودک شما می تواند آن را به راحتی بجود. بلع آسان و ارزش غذایی فراوان جو دوسر را به یکی از مواد غذایی سالم برای کودکان تبدیل کرده است. جو دوسر غنی از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های سالم است.

علاوه بر این جو دوسر مقدار زیادی فیبر دارد و باعث می شود دستگاه گوارش کودک بهتر کار کند. غذاهای آماده مخصوص کودکان و تهیه شده از جو دو سر در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی پیدا می شوند. اما بهتر است این ماده غذایی را خودتان و در خانه تهیه کنید. کافی است که از شب قبل مقداری جو دوسر را در آب یا شیر خیس کرده و صبح روز بعد همان ظرف را روی گاز بگذارید و اجازه دهید جو در شیر چند دقیقه ای جوشد. می توانید این غذای بسیار سالم را با کمی توت فرنگی یا موز خرد شده ترکیب کرده و به کودک بدهید.

پنکیک غلات سبوس دار

پنکیک خوراکی محبوبی در بین کودکان است و غلات سبوس دار منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. بنابراین پنکیک درست شده از غلات سبوس دار یکی از مواد غذایی سالم برای کودکان ۱ ساله است.

غلات سبوس دار پری بیوتیکی که به تغذیه باکتری های مفید در روده کمک می کنند را وارد بدن کرده و حرکت روده را منظم می کنند. کافی است که غلات سبوس دار را آسیاب کرده و با یک عدد تخم مرغ، کمی شیر و کمی عسل مخلوط کنید و به صورت پنکیک در ماهیتابه بپزید. می توانید پنکیک را بعد از پخت با میوه های تازه خرد شده تزیین کنید.

حتی می توانید یک لایه بسیار نازک کره گردو روی پنکیک ها بمالید تا پروتئین‌شان زیاد شود. البته آجیل درختی یک ماده غذایی آرژی زا است. بنابراین حتما این ماده غذایی را به آرامی وارد رژیم غذایی کودک کنید.

مواد غذایی سالم برای کودکان ۱ ساله
مواد غذایی سالم برای کودکان ۱ ساله

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از مواد غذایی سالم برای کودکان و حتی بزرگسالان است. این ماده برای سلامت چشم و رشد مناسب مغز مفید بوده و سرشار از پروتئین، چربی های سالم و مواد مغذی دیگر است. کافی است که تخم مرغ را پخته و با کمی کره آن را به شکل پوره درآورید.

توجه داشته باشید که تخم مرغ جزو ۸ ماده غذایی حساسیت زا برای بدن، به خصوص بدن کودکان است. بیشتر کودکان، آلرژی به تخم مرغ ندارند. اما توجه به علائم این نوع آلرژی بسیار مهم است. این علائم عبارتند از:

  • کهیر
  • احتقان بینی
  • مشکلات گوارشی
  • سرفه
  • خس خس سینه
  • تنگی نفس

تخم مرغ می تواند به ندرت باعث آنافیلاکسی شوند. آنافیلاکسی یک واکنش جدی و کشنده است که می تواند مجاری تنفسی را منقبض کرده و یا باعث از بین رفتن هوشیاری شود. اگر نگران حساسیت به تخم مرغ هستید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

گوشت مرغ یا بوقلمون

گوشت بوقلمون و مرغ می تواند ترکیب پروتئین را در رژیم غذایی کودک بهبود دهد. این ماده مغذی برای رشد مناسب او مورد نیاز است. کافی است که مقداری از قسمت نرم گوشت مرغ یا بوقلمون را در مقداری آب پخته و وقتی آبگوشت کم شد؛ تمام مواد را میکس کنید تا یک سوپ نرم درست شود. می توانید مقداری ماست نیز به این ترکیب اضافه کنید.

آووکادو

آووکادو یک غذای خارق العاده برای تغذیه کودکان ۱ ساله است. علاوه بر این  طبق گفته متخصصان انجمن قلب آمریکا، ۳۰ الی ۴۰٪ کالری کودک نوپا شما باید از چربی تامین شود.

آووکادو مملو از چربی های سالم است که به مغز و قلب کودک شما کمک می کند. نیمی از یک فنجان (۷۵ گرم) آووکادو خام تقریباً ۹ گرم چربی اشباع نشده سالم را برای بدن کودک تأمین می کند.

کافی است که مقداری آووکادو را خرد یا رنده کرده و روی نان تست سبوس دار بمالید. می توانید مثل مربا از ترکیب آووکادو با سایر میوه ها و سبزیجات نیز استفاده کنید.

آب

بدن کودک باید به خوبی هیدراته شود. آب یک انتخاب بهینه است. بنابراین کافیست که هر چند ساعت یکبار به کودک آب بدهید.

کودک یک ساله شما باید حداقل یک لیوان ۸ اونسی (۲۳۷ میلی لیتر) آب در روز مصرف کند. در صورتی که فعالیت بدن کودک زیاد است یا مریض شده است؛ باید آب بیشتری به او بدهید. هر چقدر سن کودک بیشتر می شود؛ نیاز بدنش به آب نیز بیشتر خواهد شد. برای اطمینان از رسیدن آب کافی به بدن نوزاد نیز باید پوشک او را بررسی کنید. ک.دک یک ساله حداقل باید هر ۶ ساعت یک بار به اندازه ای ادرار کرده باشد که نیاز به تعویض پوشک داشته باشد.

کلم بروکلی، نخود فرنگی و هویج بخارپز

بخارپز کردن سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و هویج راهی عالی برای معرفی این گروه مهم غذایی به بدن کودک است.

کلم بروکلی، هویج و نخود حاوی فیبر و ویتامین C زیادی هستند. علاوه بر این هویج حاوی لوتئین است که از سلامت چشم حمایت می کند. نخود هم پروتئین دارد و برای عضلات کودک مناسب است.

با سبزیجات دیگر از جمله جعفری بخارپز، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل نیز می توانید کودک خود را تغذیه کنید. این سبزیجات را با ماست، لیمو یا هوموس برای او سرو کنید.

پوره لوبیا

نصف فنجان (۱۳۰ گرم) حبوبات پوره شده تقریبا ۳۹٪ از نیاز روزانه بدن کودک به آهن را تامین می کند. پوره لوبیا از هر نوعی که باشد؛ منبع غنی از آهن است و  برای سالم نگه داشتن سلول های خونی بدن کودک مناسب می باشد.

این پوره را با مواد غذایی پر از ویتامین C مانند کلم بروکلی، گوجه فرنگی خرد شده یا سیب زمینی شیرین ترکیب کرده تا آهن بسیار کارآمدتر جذب شود. آهن و ویتامین C سوخت مورد نیاز برای رشد بدن کودک به خصوص کودکانی که گوشت استفاده نمی کنند را تامین می کند. البته بدن آهن هم که از منابع حیوانی تامین می شود را به طور مؤثرتری از آهن غیر هم که از منابع گیاهی تامین می شود جذب می کند.

هوموس

هوموس ترکیبی از نخود پخته و کره کنجد است. این خوراکی پر از پروتئین، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک می باشد. کافی است که مقداری از آن را روی تکه ای نان پخت کرده و مثل نان و پنیر به کودک بدهید. البته هوموس های آماده سیر دارند که ممکن است به مزاج کودک شما خوش نیاید.

از طرفی کره کنجد از دانه های کنجد تهیه می شود که جزء ۱۰ ماده آلرژن زراعی رایج محسوب شده و ۱۷٪ از آلرژی های غذایی را در کودکان تشکیل می دهد. فقط ۲۰ تا ۳۰٪ از کودکان در این سن به کنجد حساسیت دارند.

به همین دلیل حتماً هوموس و سایر غذاهای حاوی کنجد را به مقدار بسیار کمی به کودک خود بدهید و مراقب واکنش های متداولی مانند کهیر و استفراغ در بدنش باشید.

منابع:

  1. Nutrient intakes of US infants, toddlers, and preschoolers meet or exceed dietary reference intakes
  2. Early Taste Experiences and Later Food Choices
  3. Infant botulism: advice on avoiding feeding honey to babies and other possible risk factors
  4. Cow’s milk allergenicity
  5. Infants’ Motor Proficiency and Statistical Learning for Actions
  6. Oatmeal porridge: impact on microflora-associated characteristics in healthy subjects
  7. ?New hypotheses for the health-protective mechanisms of whole-grain cereals: what is beyond fibre
  8. Possible influences of lutein and zeaxanthin on the developing retina
  9. Eggs: the uncracked potential for improving maternal and young child nutrition among the world’s poor
  10. Optimal quantity and composition of protein for growing children
  11. The Role of Avocados in Complementary and Transitional Feeding
  12. Nutrition in Toddlers
  13. Fruits and vegetables that are sources for lutein and zeaxanthin: the macular pigment in human eyes
  14. Iron requirements of infants and toddlers
  15. Iron bioavailability and dietary reference values
  16. The Nutritional Value and Health Benefits of Chickpeas and Hummus
  17. Prevalence and Severity of Sesame Allergy in the United States