سرطان به بیماری اتلاق می شود که به وسیله رشد بی رویه و کنترل نشده سلول ها در بخشی از بدن ایجاد می شود. این رشد سلولی غیرطبیعی، ممکن است به سایر قسمت های بدن نیز سرایت کند. بیش از ۲۰۰ نوع مختلف سرطان وجود دارد. سرطان باعث مرگ و میرهای زیادی در سال می شود. میلیون ها نفر در هر سال بر اثر انواع مختلفی از سرطان، مانند پستان، پوست، دهان، روده بزرگ، تخمدان، مثانه و دیگر سرطان ها جان خود از دست می دهند. درست است که این بیماری زیاد قابل پیشگیری نیست اما با اتخاذ سبک زندگی سالم مانند اجتناب از مواد غذایی سرطان زا می توانید تا حدودی از بروز آن جلوگیری کنید.

علائم و نشانه های احتمالی سرطان عبارتند از:

  • تشکیل یک توده جدید در بدن
  • خونریزی غیر طبیعی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • تغییر ناگهانی در حرکات روده
  • تب های مکرر یا عفونت
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • تنگی نفس
  • سرفه

در حالی که این علائم ممکن است سرطان را نشان دهند، اما در برخی از موارد می توانند به بیماری های دیگر نیز ارتباط داشته باشند. شما می توانید از اقدامات زیر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان استفاده کنید:

  • ترک سیگار و الکل
  • حفظ وزن بدن
  • کاهش استرس
  • خواب کافی
  • فعالیت بدنی

علاوه بر این، خوردن غذاهای سالم نیز مهم است. شما باید مواد غذایی سرطان زا را از رژیم غذایی خود حذف کنید. شایع ترین مواد غذایی که سرطان ایجاد می کنند، غذاهای فرآوری شده هستند.

مواد غذایی سرطان زا

بسته های آماده پاپ کورن مخصوص تهیه در مایکروویو

زمان تماشای فیلم یا تلویزیون در خانه، بسیاری از ما دوست داریم که ذرت بو داده مصرف کنیم. با این حال، پاپ کورن تهیه شده در مایکروویو خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. کیسه های پاپ کورن مخصوص آماده کردن در مایکروویو  حاوی یک ماده شیمیایی به نام اسید پرفلووروکاتانیک (PFOA) هستند که ماهیت بسیار سمی دارند.

در واقع، مطالعات متعدد نشان داده اند که افرادی که در معرض PFOA قرار دارند، به سرطان مثانه و کلیه بیشتر حساس هستند. علاوه بر این، طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده، PFOA می تواند سبب کاهش باروری در زنان شود.

علاوه بر این پاپ کورنی که مخصوص تهیه در مایکروویو است دارای روغن سویا و نگهدارنده های مختلف مانند پروپیل گالات است. اگر عاشق پاپ کورن هستید، برای جلوگیری از ایجاد سرطان سعی کنید آن را روی گاز و در خانه تهیه کنید.

گوجه فرنگی کنسرو شده

آشنایی با مواد غذایی سرطان زا
آشنایی با مواد غذایی سرطان زا

مواد غذایی کنسرو شده به شما این امکان را می دهند که از سبزیجات مورد علاقه خود در تمام طول سال لذت ببرید. با این حال، اگر در مورد سلامت خود نگران هستید، از مواد غذایی کنسرو شده، به ویژه گوجه فرنگی کنسرو شده استفاده نکنید.

قوطی های مورد استفاده برای تهیه گوجه فرنگی و سایر مواد غذایی کنسروی حاوی یک محصول به نام بسفنول A است. این ماده ممکن است کارکرد هورمون ها را تقلید کرده یا در کارکرد هورمون ها اختلال ایجاد کند. ورود این ماده به بدن با خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات، بلوغ زودرس، اختلالات متابولیکی، ناباروری و چندین مشکل دیگر همراه است.

وقتی که صحبت از مواد غذایی کنسرو می شود، گوجه فرنگی کنسرو شده به دلیل اسیدی بودن، خطر بیشتری برای بدن دارد. خاصیت اسیدی این ماده به BPA اجازه می دهد تا به راحتی به گوجه فرنگی های خیس بخورد وارد شود.

به جای گوجه فرنگی کنسرو شده، سعی کنید تا حد امکان از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید. می توانید آب گوجه فرنگی را در تابستان گرفته  در بسته بندی های کوچک در فریزر قرار دهید و در فصل زمستان از آن ها استفاده کنید.

ماهی قزل آلا پرورشی

اکثر ما از مزایای مصرف ماهی قزل آلا برای بدن مطلع هستیم. حتی چند بار در هفته از این ماهی استفاده می کنیم. با این حال، بسیاری از افراد نمی دانند که ماهی های پرورشی یکی از مواد غذایی سرطان زا هستند.

ماهی قزل آلا پرورشی مانند ماهی قزل آلا وحشی نیست. مصرف ماهی قزل آلا پرورشی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ در Science Magazine منتشر شده نشان داد که سالمون و ماهی قزل آلا پرورشی، نسبت به ماهی قزل آلا وحشی دارای سطوح قابل توجهی از آلاینده های سرطان زا و سایر آلودگی های مرتبط با سلامت مانند بفنیل های پلی کربنات (PCBs)، دیوکسین ها و توکسافن است.

این مطالعه حتی نتیجه گرفت که خوردن بیش از یک وعده ماهی قزل آلا پرورشی در ماه می تواند خطرات ابتلا به سرطان را افزایش دهد. ماهی قزل آلا پرورشی حاوی مقدار زیاد جیوه است.

روغن هیدروژنه

آشنایی با مواد غذایی سرطان زا
آشنایی با مواد غذایی سرطان زا

روغن هیدروژنه به طور طبیعی و مانند روغن زیتون، سویا یا کلزا استخراج نمی شود و از این رو برای سلامت بدن مضر است. روغن هیدروژنه پس از تولید برای تغییر رنگ و بوی و افزایش طول عمر با مواد شیمیایی ترکیب می شود. این نوع روغن برای تولید مواد غذایی فرآوری شده استفاده می شود.

مصرف مقدار کمی اسیدهای چرب امگا ۶ برای سلامت بدن مناسب است. با این حال، مصرف بیش از حد روغن هیدروژنه بر ساختار و انعطاف پذیری غشاهای سلولی تاثیر می گذارد. این روند به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان را به ویژه سرطان پوست را افزایش می دهد.

علاوه بر این، چربی های ترانس در روغن هیدروژنه، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کولورکتال می شود. هرگز نباید به صورت مداوم روغن هیدروژنه استفاده کنید. در عوض، از روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن نخل برای پخت و پز استفاده کنید.

چیپس سیب زمینی

همه ما عاشق چیپس سیب زمینی هستیم. برای تهیه این چیپس ترد، سیب زمینی ها ورقه ورقه شده را در دمای بالای ۱۲۰ درجه سانتیگراد (۲۴۸ درجه فارنهایت) سرخ می کنند. این روش تولید باعث می شود که درون سیب زمینی ماده ای به نام آریل آمید، که یک ماده سرطان زا شناخته شده است و در سیگار نیز یافت می شود، تشکیل شود. بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در International Journal of Cancer منتشر شده، آکریل آمید در رژیم غذایی شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان، پروستات، دستگاه گوارش و سینه قرار می دهد.

چیپس سیب زمینی دارای چربی و کالری زیادی است. بنابراین به افزایش وزن، کلسترول، فشار خون و سایر مشکلات دامن می زند. به علاوه، گاهی چیپس هایی که در بازار وجود دارند حاوی طعم های مصنوعی و مواد نگهدارنده ای هستند که برای سلامت بدن مضرند.

به جای خرید چیپس سیب زمینی از بازار، این خوراکی خوشمزه را در خانه با استفاده از روغن های سالم مانند روغن زیتون تهیه کنید. البته می توانید سیب زمینی پخته شده یا چیپس ترتیلا را که حاوی چربی و کالری کمتری هستند را انتخاب کنید. البته اگر از تردی چیپس سیب زمینی خوشتان می آید می توانید از چیپس میوه ها استفاده کنید.

غذاهای اصلاح شده ژنتیکی (GMOs)

آشنایی با مواد غذایی سرطان زا
آشنایی با مواد غذایی سرطان زا

مواد غذایی اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) مثل ذرت، سیب زمینی و سویا برای بدن بسیار مضر هستند. چنین مواد غذایی با استفاده از مواد شیمیایی مضر رشد می کنند و وقتی مصرف می شوند، می توانند منجر به آسیب دیدگی سیستم ایمنی، مغز و کبد شوند. در واقع، مواد شیمیایی مورد استفاده برای پرورش این مواد غذایی باعث رشد سریع تومور می شوند.

همانطور که اداره غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرده است هیچ روش تستی برای تشخیص مواد غذایی GMO وجود ندارد. اما شما باید برچسب محصولات را هنگام خرید به دقت بررسی کنید. سعی کنید حداقل میوه ها و سبزیجات خود را را بازارهای محلی و ارگانیک خریداری کنید.

قندهای تصفیه شده و مصنوعی

قند تصفیه شده، شیرین کننده های مصنوعی و شیرین کننده های غنی از فروکتوز مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا برای سلامت بدن مناسب نیستند. این محصولات به سرعت سطح انسولین را در بدن افزایش داده و رشد سلول های سرطانی را تسریع می دهند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در مجله American Society for Clinical Nutrition منتشر شده است، مصرف زیاد غذاهای قندی و شیرین، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد. به جای استفاده از شکر تصفیه شده و یا شیرین کننده های مصنوعی، می توانید از جایگزین هایی مانند عسل، شیره انگور، شربت افرا و استویا استفاده کنید.

آرد سفید تصفیه شده

آشنایی با مواد غذایی سرطان زا
آشنایی با مواد غذایی سرطان زا

یکی از عناصر رایج در تهیه غذاهای فرآوری شده آرد سفید تصفیه شده است. آرد تصفیه شده حاوی کربوهیدرات های اضافی است که برای سلامت بدن مضر است و حتی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. در طول فرآیند آسیاب کردن، آرد سفید با گاز کلر سفید می شود، که برای بدن بسیار سمی است.

در واقع، مطالعات انجام شده نشان داده اند که مصرف بیش از حد کربوهیدرات، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد. علاوه بر این، آرد سفید دارای شاخص گلیسمی بالایی است که به سرعت سطح قند خون را افزایش می دهد. افزایش سریع قند خون سبب رشد و گسترش سلول های سرطانی می شود.

به جای استفاده از آرد سفید تصفیه شده، از گزینه های سالم مانند گندم، بادام، کوینو یا جو استفاده کنید. شما می توانید از آرد این دانه ها برای پخت نان نیز استفاده کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

آیا این مواد سرطان زا هستند؟

عوامل خطرزا برای سرطان پستان و عوامل کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان پستان

[/quote]

گوشت قرمز فراوری شده

گوشت های پردازش شده از قبیل ژامبون، سوسیس و بیکن دارای مواد شیمیایی و نگهدارنده هایی مانند نیترات سدیم هستند. به همین دلیل این گوشت ها یکی از مواد غذایی سرطان زا محسوب می شوند. علاوه بر این، گوشت فرآوری شده حاوی نمک زیادی است که برای بدن مضر است.

محققان در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در مجله Nutrition and Cancer منتشر شده است، دریافتند که مصرف گوشت فرآوری شده ممکن است در ایجاد سرطان کولورکتال دخیل باشد. همراه با گوشت فرآوری شده باید از مصرف بیش از حد گوشت قرمز نیز خودداری کنید. این نوع گوشت می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات شود.

برای جلوگیری از اثرات مضر گوشت فرآوری شده، از گوشت بدون چربی برای طبخ استفاده کنید.

مواد غذایی دودی

آشنایی با مواد غذایی سرطان زا
آشنایی با مواد غذایی سرطان زا

ترشیجات و مواد غذایی دودی بسیار خوشمزه هستند، اما در عین حال برای بدن بسیار مضر می باشند. در واقع، گوشت دودی باعث ایجاد آسیب شدید در بدن می شود. علاوه بر این، بیشتر ترشیجات صنعتی شامل نیترات ها هستند که که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

علاوه بر این، غذاهای دودی حاوی مواد نگهدارنده هستند تا طول عمرشان زیاد شود. این مواد به مرور زمان می توانند در بدن انباشته شوند و در سطح سلولی به بدن آسیب رسانده و منجر به سرطان و سایر بیماری ها شوند.

غذاهای دودی دارای چربی زیادی هستند و هنگامی که در دمای بالا پخته می شوند، نیترات آن ها به نیتریت تبدیل می شود. سعی کنید تا آن جا که می توانید از غذاهای دودی استفاده نکنید.

منابع:

  1. Study Associates PFOS and PFOA with Impaired Fertility
  2. Acrylamide and Cancer Risk
  3. Consumption of sugar and sugar-sweetened foods and the risk of pancreatic cancer in a prospective study
  4. Teflon and Perfluorooctanoic Acid
  5. Dietary acrylamide and human cancer
  6. Processed meat and colorectal cancer: a review of epidemiologic and experimental evidence