آشنایی با ۱۲ نمونه از بهترین مواد غذایی ضد سرطان

سرطان در سراسر جهان به عنوان یک بیماری جدی شناخته شده که هر ساله میلیون ها نفر را درگیر می کند. تنها در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱ میلیون نفر در ایالات متحده سرطان گرفته اند. در همین سال، در ایالات متحده  ۵۶۲،۳۴۰ مرگ و میر ناشی از سرطان رخ داده است. دلیل اصلی چنین نرخ بالایی از مرگ و میر ناشی از سرطان، رفتار غیر طبیعی سلول های خاصی است که معمولا به پیشرفت سلول های سرطانی، رشد تومور و متاستاز منجر می شود. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با مواد غذایی ضد سرطان بیشتر آشنا شوید.

آیا به اندازه کافی از مواد غذایی ضد سرطان مصرف می کنید؟

بسیاری از بازماندگان سرطان به اندازه کافی خوش شانس بودنده اند تا بتوانند ترکیبی از درمان های طبیعی سرطان را در خانه به همراه درمان های معمول پزشکی، به منظور غلبه بر بیماری خود به کار گیرند. این رویکرد می تواند از تمام بدن و ذهن در روند بهبود حمایت کند. امروزه ترکیب اولیه شیمی درمانی و تغذیه درمانی می تواند جان هزاران بیمار مبتلا به سرطان را نجات دهد.

التهاب مسئله اساسی است که به پیشرفت و رشد تومور سرطانی کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که ۳۰ تا ۴۰ درصد از انواع سرطان را می توان با سبک زندگی سالم و رژیم غذایی پیشگیری کرد! منابع دیگر ادعا می کنند که این عدد در واقع بسیار بالاتر است و حدود ۷۵ درصد از موارد سرطان مربوط به سبک زندگی است.

غذاها و عادت هایی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

درست مانند بیماری های قلبی، دیابت، سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات خود ایمنی، آسیب های رادیکال آزاد و استرس اکسیداتیو منتج به التهاب، ریشه تشکیل سرطان است. در حالی که ما اغلب از کلمه “سرطان” به عنوان یک نوع بیماری یاد می کنیم، اما این اصطلاح در واقع شامل بیش از ۱۰۰ اختلالات مختلف سلولی در بدن است. سرطان به تقسیم کنترل نشده سلول ها، تومور یا رشد سلولی غیرطبیعی منجر می شود. وقتی که سلول های غیر طبیعی و بدون کنترل رشد می کنند، می توانند به بافت های اطراف حمله کرده و به سایر قسمت های بدن، از جمله خون و سیستم های لنفاوی گسترش پیدا کنند.

علل ابتدایی سرطان پیچیده و چند عاملی است. اما علل احتمالی آن عبارتند از:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • قرار گرفتن در معرض سموم محیطی
  • ژنتیک
  • ویروس ها و یا عفونت ها
  • سطوح بالای استرس
  • هضم و جذب ضعیف مواد مغذی
  • عدم فعالیت فیزیکی

در حالی که اکثر بیماران از درمان های معمول سرطان مانند شیمی درمانی، اشعه درمانی یا داروهای دیگر برای کنترل بیماری خود استفاده می کنند، اما شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان را می توان با رژیم غذایی سالم پر از غذاهای ضد التهابی و کنترل عوامل دیگر که باعث افزایش استرس اکسیداتیو می شوند، کاهش داد.

غذاهایی که سبب افزایش التهاب و سرطان می شوند عبارتند از:

  • قند
  • روغن های تصفیه شده
  • کربوهیدرات های تصفیه شده
  • محصولات لبنی پرچرب و فرآوری شده
  • فرآورده های پروتئینی مانند سوسیس و کالباس

کلید مصرف بسیاری از مواد غذایی ضد سرطان ، آنتی اکسیدان ها و خواص طبیعی ضد التهابی در آن ها است. این بدان معنی است که اجتناب از غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده حاوی فتالات خطرناک و تمرکز بر غذاهایی که حاوی آنتی بیوتیک ها، مواد شیمیایی یا سموم نیستند، عامل مهمی در پیشگیری از سرطان است.

یافته های تحقیق European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition که بر روی عوامل رژیم غذایی مرتبط با خطر سرطان انجام شده است، نشان داد که بین خطر سرطان و مصرف کم مواد مغذی خاص ارتباط وجود دارد. داده های تحقیقاتی که در مجله European Journal of Cancer منتشر شده است، ارتباط بین مصرف بالای ویتامین C، کاروتنوئید، رتینول، α-توکوفرول و فیبر را با خطر کلی سرطان را نشان داد.

پس از پیگیری بیش از ۵۱۹،۹۷۸ شرکت کننده در این تحقیق از ۱۰ کشور اروپایی، نتایج نشان داد که کسانی که بیشتر از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنند، بدنشان بیشتر از سرطان محافظت می شود. مصرف زیاد مواد غذایی ضد سرطان مانند سبزیجات، میوه ها، ماهی، غذاهای غنی از کلسیم و فیبر با کاهش خطر ابتلا به سرطان های کولورکتال، ریه و پستان همراه بود. در حالی که مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، مصرف الکل، شاخص توده بدنی بالا (BMI) و چاقی شکمی با افزایش خطر این سرطان ها همراه بود. فعالیت جسمانی و کسب ویتامین D کافی نیز باعث کاهش حساسیت به سرطان شد.

مواد غذایی ضد سرطان

سبزیجات دارای برگ سبز

سبزیجات برگ دار سنگ بنای هر گونه رژیم غذایی سالمی هستند. زیرا این مواد به شدت غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و آنزیم ها هستند، با این وجود کالری، چربی، سدیم و سایر سموم در آن ها کم است. سبزیجات دارای برگ سبز از همه نوعشان دارای آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین C و بتا کاروتن (نوعی از ویتامین A می باشد) هستند که به عنوان عاملی برای مبارزه با سرطان شناخته شده اند.

مزایای این مواد ادامه دارد. این سبزیجات به عنوان منابع طبیعی گلوکوزینولات، که آنها هم دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی، غیر فعال کردن مواد سرطان زا، تغییر برنامه سلولی و از بین بردن سلول های سرطان، و جلوگیری از تشکیل تومور و متاستاز هستند، شناخته می شود. این مواد شیمیایی در طول پروسه جویدن و هضم شدن به ترکیبات فعال بیولوژیکی مانند اندول، تیوسیانات و ایزوتیوسیان که باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی می شوند، تجزیه می شوند.

گزارش شده است که ایزوتوسیانات ها (ITCs) در سبزیجات دارای برگ سبز، که از گلوکوزینولات ساخته شده اند، به بدن کمک می کنند تا سم زدایی را در سطح سلولی انجام دهد.

سبزیجات کریستالی

سبزیجات کریستالی به عنوان قاتلان سرطانی حاوی بهترین منابع ویتامین C هستند. بسیاری از آن ها غنی از گلوتاتیون می باشند که به عنوان “آنتی اکسیدان های اصلی” بدن شناخته می شوند، زیرا توانایی مبارزه با رادیکالهای آزاد را بالا می برد. تقریبا تمام این سبزیجات، از خانواده فیتوکمیکال ها به نام ایزوتیوسیانات ها هستند که با پیشگیری از سرطان ارتباط دارند. علاوه بر ایزوتیوسیانات ها، سبزیجات کریستالی مثل کلم و کلم بروکلی حاوی سولفورفان و اندول که دو نوع آنتی اکسیدان قوی و محرک های آنزیم های سم زدایی هستند و از ساختار DNA محافظت می کنند، می باشند.

توت ها

نمرات ORAC تقریبا همه انواع توت ها بسیار زیاد است. زغال اخته، تمشک، گیلاس، توت فرنگی، توت گجایی، کامو و زالزالک به دلیل دارا بودن ویتامین C، ویتامین A و گالیک اسید، که یک عامل قوی ضد قارچی و ضد ویروسی است، باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی می شوند.

توت ها به ویژه از آنتی اکسیدان های پروانتیسیانیدین غنی هستند که در مطالعات مختلف حیوانی دارای خواص ضد پیری بوده و قادر به کاهش آسیب های رادیکال های آزاد هستند. مقدار زیادی فنل، زاکسنتین، لیکوپن، کریپتوکسانتین، لووتیوم و پلی ساکارید ها دیگر منافع توت می باشند.

میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ (مرکبات، کدو، سیب زمینی شیرین و غیره)

رنگدانه های رنگی که در غذاهای گیاهی یافت می شوند، نشانه ای از این هستند که آن ماده غذایی با فیتو شیمیایی، به خصوص آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی، اشباع شده اند. این دقیقا همان علتی است که آن ها را به مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده است.

کاروتنوئید ها (آلفا کاروتن، بتا کاروتن، لیکوپن، لوتیئن، کریپتوکسانتین) مشتقات ویتامین A هستند که در بسیاری از مرکبات، سیب زمینی شیرین، انواع توت ها، کدو تنبل و سایر غذاهای گیاهی وجود دارد. یکی از چندین تحقیق انجام شده نشان می دهد که بتا کاروتن، یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد ایمنی است. سم زدایی؛ سلامت کبد؛ و مبارزه با سرطان پوست، چشم ها و اندام ها از دیگر خواص این ماده می باشد.

دو ماده مغذی که رنگ این غذاها را تیره کرده اند شامل لوتئین و زاکسنتین می باشند که برای جلوگیری از اختلالات چشم و پوست مفید هستند. چرا که آنها به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل کرده و از بدن در برابر طول موج های آبی دارای انرژی بالا محافظت می کنند.

مطالعات نشان می دهد که کربوهیدرات های پیچیده، از جمله سیب زمینی شیرین، هویج، چغندر، و سبزیجات غده ای دیگر و دانه های کامل، به کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، به ویژه سرطان دستگاه گوارش فوقانی مربوط می شود. این خاصیت احتمالا به دلیل نقش مطلوب فیبر در این مواد است. در مقابل، مصرف غذاها و غلات تصفیه شده و غذاهایی با گلیسمی بالا باعث افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، از جمله سینه و کولورکتال می شود.

گیاهان تازه و ادویه جات

زردچوبه، که حاوی ماده فعال کورکومین است، ثابت کرده است که در کاهش اندازه تومور و مبارزه با سرطان کولون و پستان موثر است. استفاده از آن با فلفل سیاه جذب زردچوبه را افزایش داده و مبارزه با التهاب را بهتر می کند. علاوه بر این، گیاهان دیگری که به عنوان تقویت کننده های سیستم ایمنی عمل می کنند عبارتند از:

  • زنجبیل
  • سیر خام
  • آویشن
  • فلفل کاین
  • پونه کوهی
  • ریحان
  • جعفری
مواد غذایی ضد سرطان
مواد غذایی ضد سرطان

گوشت آلی

گوشت های آلی شامل جگر و گوشت گاو و یا مرغ در بسیاری از رژیم های مبارزه با سرطان توصیه می شود. زیرا آنها حاوی بعضی از مواد مغذی مانند ویتامین B12 هستند. خوردن گوشت آلی به پاک کردن کبد و افزایش توانایی حذف سموم از خون و دستگاه گوارش کمک می کند.

مصرف منابع غنی از سلنیوم و روی کمک می کند تا خون پاک شود، تولید صفرا که برای هضم چربی ضروری است بیشتر شود، هورمون ها به طور طبیعی متعادل شوند؛ ویتامین های ضروری، مواد معدنی و آهن بهتر ذخیره شوند. این غذاهای غنی از مواد معدنی می توانند به مقابله با اثرات الکل، داروهای تجویزی، اختلالات هورمونی، بالا رفتن سطح تری گلیسیرید، کاهش پتاسیم، چاقی و عفونت های ویروسی کمک کند.

محصولات لبنی پروبیوتیک

محصولات لبنی پروبیوتیک منبع غنی از پروبیوتیک های یا همان باکتری های خوب هستند. باکتری های خوب میکروارگانیسم هایی هستند که توازن باکتری های طبیعی را در فلور روده برقرار کرده و به افزایش قدرت سیستم ایمنی کمک می کنند. بیش از ۸۰ درصد از قدرت سیستم ایمنی بدن در روده قرار گرفته است. بنابراین جای تعجب نیست که غذاهای پروبیوتیک و مکمل ها می توانند رشد تومور را متوقف کرده و سلول ها را بازسازی کنند.

آجیل و دانه ها

بذر چیا و دانه کتان یکی از بهترین مواد غذایی ضد سرطان در جهان هستند. آنها فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳ و طیف وسیعی از مواد معدنی را تامین می کنند. شاه دانه، دانه کنجد، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان نیز پر از اسیدهای چرب سالم هستند. گردو، آجیل برزیلی و بادام نیز از مواد غذایی ضد سرطان محسوب می شوند.

روغن های سالم (نارگیل، کتان، روغن کبد ماهی و روغن زیتون)

آیا می دانستید که مغز و سیستم عصبی شما عملکرد کلی بدن را کنترل می کنند و حدود ۶۰ درصد سیستم عصبی شما از اسیدهای چرب تشکیل شده است؟ مشکل این است که بسیاری از چربی ها و روغن های فرآوری شده که امروزه به طور گسترده ای مصرف می شوند، روغن های هیدروژنه هستند که می توانند غشای سلول های ما را از بین ببرند، و منجر به بیماری و مسومیت سلول ها شوند.

چربی های تصفیه شده باعث ایجاد مشکل در کل بدن و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن، گرفتگی سلولی و التهابی می شود. روغن های گیاهی تصفیه شده، روغن های هیدروژنه شده و چربی های ترانس را با روغن های معطر، از جمله روغن کتان، روغن زیتون و روغن نارگیل جایگزین کنید. این کار باعث تغذیه روده و ترویج عملکرد بهتر ایمنی شده و وزنتان را کاهش می دهد. به علاوه روغن کتان حاوی اسید های چرب امگا ۳ ضروری است که می تواند به سلول ها انرژی بدهد.

قارچ

قارچ ها با توجه به مزایا، طعم و ظاهر شان با هم متفاوت هستند. زیرا امروزه صدها گونه قارچ وجود دارد اما همه آنها از سیستم های ایمنی محفاظت می کنند و بسیاری از آنها قرن ها است که به عنوان مواد غذایی ضد سرطان طبقه بندی شده اند. قارچ های Reishi، Cordyceps و Maitake به طور خاص می توانند عملکرد سیستم ایمنی و بازسازی سلول را بهبود بخشد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خواص روغن زردچوبه برای بدن در مبارزه با سرطان و …

خواص چای سبز ماچا برای چربی سوزی و مبارزه با سرطان

مواد غذایی که می توانند از ایجاد سرطان ریه در سیگاری ها جلوگیری کنند

[/quote]

چای هایی سنتی

متاستاز، کشنده ترین جنبه ی سرطان است و نتایج حاصل از چندین فرآیند مرتبط با آن، از جمله تکثیر سلولی، آنژیوژنز، چسبندگی سلولی، مهاجرت و حمله به بافت اطراف است. متاستاز علت اصلی مرگ در میان بیماران سرطانی است. بنابراین متاستاز امروزه یکی از مهمترین مسائل در تحقیقات سرطان است. چندین مطالعه بالینی و اپیدمیولوژیک گزارش کرده اند مصرف چای سبز می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. چای سبز حاوی ترکیبات عمده پلی فنیک، از جمله epigallocatechin-3-gallate است که تهاجم تومور و آنژیوژنز، که برای رشد تومور و متاستاز ضروری است را مهار می کند.

چای های حاصل از برگ گیاه Camellia sinensis معمولا به عنوان نوشیدنی های اصلی در سراسر جهان مصرف می شوند. چای سبز، سیاه و سفید از این گیاه به دست می آید. در حالی که تمام چای های سنتی به عنوان مواد غذایی ضد سرطان شناخته می شوند، اما چای سبز مهمترین تاثیر را بر سلامت بدن دارد. این چای شامل بالاترین درصد پروتئین ترکیبی پلی فنل، کاتچین، گالاکتاچین و EGCG می باشد.

EGCG قوی ترین کاتچین است و اثرات ضد سرطانی آن حدود ۲۵ تا ۱۰۰ برابر موثرتر از ویتامین های C و E است. گزارش شده است که EGCG به تعدیل مسیرهای متعدد سیگنالینگ مرتبط است، و در نهایت منجر به پایین آمدن پروتئین های دخیل در تهاجم سلول های سرطانی می شود.

ماهی های وحشی

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ توسط محققان در موسسه Richerche Institute of Pharmacology انجام شده است، مشخص شده که مصرف ماهی یکی دیگر از شاخص های رژیم غذایی مناسب برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. این مطالعه که اثرات ضد سرطانی رژیم غذایی مدیترانه را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که افرادی که ماهی کمتر و گوشت قرمز بیشتری مصرف می کنند، چندین نئوپلاسم شایع در خونشان وجود دارد که حساسیت بدنشان را بیشتر می کند.

ماهی های وحشی و مخصوصا ماهی های کوچک، از جمله ماهی قزل آلا، ماهی خاویاری و ساردین، غذاهای ضد التهابی حاوی امگا ۳ هستند که در سلامت سیستم مغزی، هورمونی و عصبی نقش دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ اثرات ضد التهابی دارند. بنابراین مطالعات اخیر آنها را به عنوان مواد غذایی ضد سرطان طبقه بندی کرده است. شواهد نشان می دهد مکمل اسید چرب امگا ۳ در جلوگیری از سرطان و کاهش نشانه های درمانی مانند شیمی درمانی نقش دارد.

منابع:

  1. Diet and cancer prevention: Contributions from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study
  2. Diet and cancer
  3. World Health Organization Says Processed Meat Causes Cancer
  4. Added sugar, glycemic index and load in colon cancer risk
  5. Sugar in Western diets increases risk for breast cancer tumors and metastasis
  6. Added sugar intake and cardiovascular diseases mortality among US adults
  7. Dietary emulsifier-induced low-grade inflammation promotes colon carcinogenesis
  8. Diet and cancer
  9. Cancer and metastasis: prevention and treatment by green tea
  10. Omega-3 fatty acids in cancer