مواد غذایی ضد پیری به همراه تاثیر و خواص این مواد برای بدن

چگونه به طور طبیعی روند پیری را آهسته کنیم؟ این سوالی است که قرن هاست در ذهن بشر وجود دارد. در واقع، تلاش برای مقابله یا کاهش اثرات پیری تا حد زیادی به خود انسان مربوط می شود. اکثر افراد برای فهمین پاسخ این سوال حاضر هستند پول زیادی خرج کنند. این در حالی است که راز جوان ماندن تا حد زیادی در تغذیه ما نهفته است. برای جوان ماندن یک فرمول خاص وجود ندارد که به صورت جادویی چین و چروک را پاک کند. این در حالی است که استفاده از مواد غذایی ضد پیری می توانید این هدف را محقق سازد.

این غذاهای خوشمزه و مغذی باعث کاهش آثار پیری در هر قسمت از بدن می شود. از پوست گرفته تا مغز، قلب و مفاصل با مصرف مواد غذایی ضد پیری جوانتر می مانند. حال سوال این جاست که مواد غذایی ضد پیری کدامند و در بدن ما چه نقشی دارند؟ برای یافتن پاسخ این سوال ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

۱۱ مواد غذایی ضد پیری

  • بلوبری
  • شکلات تلخ
  • آجیل و خشکبار
  • انجیر
  • پروتئین کلاژن
  • قارچ Chaga
  • ماهی سالمون
  • عصاره استخوان (آب قلم)
  • ماکا
  • آووکادو
  • زردچوبه

بلوبری

در تحقیقات ثابت شده است که زغال اخته پیری را به تاخیر انداخته و باعث افزایش طول عمر می شود. بیشتر تحقیقات در مورد خواص بلوبری یا زغال اخته متمرکز بر مزایای شناختی آنها است. مزایای شناختی به معنی حفاظت از مناطقی از حافظه در مغز در برابر آسیب اکسیداتیو و کاهش آسیب های مرتبط با سن به سلول های مغزی.

زغال اخته غنی از آنتوسیانین ها، ترکیباتی که به دلیل اثرات ضد پیری، آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد را محدود می کند و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند، می باشد.

شکلات تلخ

کمیته Dietary Guideline Committee در سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسید که اضافه کردن مقدار متوسطی از شکلات تلخ به یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند منافع ضد پیری ایجاد کند. با توجه به تحقیقات منتشر شده در Antioxidants & Redox Signaling، از آنجایی که شکلات تلخ کالری زیادی دارد، خوردن یک تکه کوچک از آن که حاوی بالاترین درصد کاکائو (۷۰ الی ۹۰ درصد) است به اندازه کافی برای کاهش اثرات پیری مفید می باشد.

آجیل و خشکبار

خوردن آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می تواند با کمک به جلوگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و کاهش توانایی های شناختی، سال های زیادی را به زندگی شما اضافه کند. آجیل حاوی چربی های اشباع و غیر اشباع هستند و هر دو ترکیب با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ همراه است. از آنجا که همه عوامل عروقی مرتبط با توانایی های شناختی هستند، ممکن است آجیل اثر کاهنده بر روی روند زوال شناختی در افراد مسن داشته باشد.

بعضی از بهترین آجیل ها که به عنوان مواد غذایی ضد پیری شناخته می شوند عبارتند از:

  • شاه بلوط
  • گردو
  • گردو آمریکایی

انجیر

انجیر غنی از فلاونوئیدها و پلی فنل ها است که خواص قوی آنتی اکسیدانی داشته و موجب جلوگیری از انواع مختلف بیماری های مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند مشکلات مربوط به کبد و عصب می شود.

پروتئین کلاژن

کلاژن، پروتئین مهم و فراوانی در بدن است، وجود این ماده در بدن برای سلامت و جوانی اهمیت زیادی دارد.

به عنوان مثال، تحقیقات بخش غذا و تغذیه دانشگاه پکن در دانشکده بهداشت عمومی در چین بررسی اثرات محافظتی پپتیدهای کلاژن دریایی (MCPs) را بر روی پوست موش های سالم بررسی کرده است. محققان به صورت زیر نتیجه گرفتند:

“نتایج نشان داد که با افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی، MCP می تواند نقش محافظتی در پیری پوست بازی کند.”

تحقیقات بیشتر منتشر شده در مجله Journal of the Science of Food and Agriculture نشان داد که مکمل MCP می تواند از رشد استخوان های بلند در بدن موش ها حمایت کند. علاوه بر این، امروزه تولید کنندگان از کلاژن دریایی به دلیل وجود آنتی اکسیدان زیاد، در محصولات زیبایی استفاده می کنند تا از آسیب های ناشی از عوامل محیطی یا پیری جلوگیری شود.

قارچ Chaga

قارچ Chaga انواع مختلفی از اجزای فعال مانند آنتی اکسیدان ها، خواص ضد تومور و ضد ویروسی را دارد. آنها همچنین ترکیباتی را برای بهبود ایمنی بدن انسان در برابر عفونت میکروب های بیماری زا تولید می کنند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Agricultural and Food Chemistry، پلی فنول ها در این قارچ برای رفع رادیکال های آزاد مفید هستند و از بدن با وجود آنتی اکسیدان ها محافظت می کنند.

ماهی سالمون

مواد غذایی ضد پیری
مواد غذایی ضد پیری

ماهی سامون مقدار زیادی آستاکسانتین (یک نوع آنتی اکسیدان قوی) و کاروتنوئید ها که منافع ضد پیری منحصر به فردی دارند، را در خود جای داده است. آستاکسانتین توسط جلبک ها، باکتری ها و قارچ ها تولید می شود و در زنجیره غذا بیشتر به عنوان مواد اولیه مصرف می شود.

در یک مطالعه ثابت شد، این ماده باعث کاهش آسیب اکسیداتیو به DNA توسط کاهش پروتئین واکنشی C و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. آستاکسانتین موجب افزایش کلسترول HDL و کاهش تری گلیسیرید با بهبود گردش خون می شود. آزمایشات بالینی اثبات کرده اند که خواص آستاکسانتین فراتر از حفاظت در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو است. این ماده برای جلوگیری یا کند شدن علائم پیری نیز مفید می باشد.

عصاره استخوان

عصاره استخوان امروزه بسیار محبوب شده است، به ویژه هنگامی که افراد می دانند که این ماده برای سلامت استخوان هایشان مفید است. طبق گفته The Weston A. Price Bond، عصاره استخوان حاوی مواد معدنی در فرم هایی است که بدن شما به راحتی می تواند مواد زیر را از آن جذب کند:

  • کلسیم
  • منیزیم
  • فسفر
  • سیلیکون
  • گوگرد

این مواد برای سلامت استخوان ها مهم هستند. آب قلم شامل سولفات کاندرویتین و گلوکوزامین می باشد. این ترکیبات به عنوان مکمل های گران قیمت به منظور کاهش التهاب، درد مفاصل و آرتریت به فروش می رسند.

ماکا

کاهش هورمونی یک شاخص زیستی رایج پیری است. ماکا هورمون های استروئیدی استروژن، پروژسترون و تستوسترون را متعادل می کند. در آمریکای جنوبی، ریشه ماکا حتی برای موارد زیر نیز استفاده می شود:

  • بهبود اختلال عملکرد جنسی
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • افزایش باروری
  • از بین بردن علائم یائسگی

آووکادو

آواکادو به تازگی به عنوان یک غذای فوق العاده که حاوی مواد شیمیایی و مواد مغذی ضروری برای جلوگیری از اثرات منفی پیری است معرفی شده است. آووکادو با اسیدهای چرب غیراشباع و آنتی اکسیدان ها، که ترکیبات کلیدی برای سالم و جوان ماندن شریان ها هستند غنی شده است.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد پیری پوستی است و قرن هاست در ترکیبات آرایشی از آن استفاده می شود. بر اساس تحقیقات گسترده ای، از جمله مطالعات منتشر شده در Immunity & Ageing، کورکومین در زردچوبه می تواند در برابر پیری مفاصل، زوال مغز و سایر بیماری های نوروژنیک موثر باشد.

چگونه مواد غذایی ضد پیری بر روی این روند تاثیر می گذارند؟

ادبیات تحقیقاتی قابل توجهی در رابطه با مواد غذایی ضد پیری وجود دارد. سالخوردگی با کاهش سلامتی و افزایش شانس ابتلا به بیماری های مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر، آترواسکلروز، سرطان، دیابت و سایر بیماری ها ظاهر می شود. استرس اکسیداتیو عامل اصلی در روند پیری است که منجر به التهاب و تخریب بیشتر سلول های سالم می شود.

التهاب بدن پاسخ طبیعی ایمنی به هر چیزی است که به عنوان یک تهدید شناخته می شود. این پاسخ واکنشی است که به منظور محافظت از سلامتی بدن انجام می شود. بدون درجه خاصی از التهاب، سلامتی شما در معرض حمله باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها قرار می گیرد. برخی از غذاها مانند کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای آماده و فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس می توانند باعث التهاب بدن شما شوند. بنابراین حذف یا کاهش آنها در رژیم غذایی می تواند شما را سالم نگه دارد و علائم پیری را کاهش دهد.

کاهش سرعت روند پیری و تأخیر در شروع بیماری های مرتبط با سن ممکن است با مسدود کردن مسیرهایی که منجر به التهاب می شوند امکان پذیر باشد. خوشبختانه غذاهای سالم که با التهاب مبارزه می کنند،  به راحتی قابل دسترسی هستند. بیشترین شانس برای داشتن یک زندگی فعال و طولانی، به طریق اجتناب از خوردن غذاهای ناسالم که موجب التهاب می شوند و مصرف مواد غذایی ضد پیری که با آنتی اکسیدان ها خود برای مبارزه با بیماری ها مفید هستند، به دست می آیند.

ثابت شده است که مواد غذایی ضد پیری با  حفاظت از بدن در برابر بیماری های دژنراتیو، شما را به سوی مسیر سلامت هدایت می کنند.

خواص مواد غذایی ضد پیری

  • کاهش خطر بیماری های قلبی
  • حفاظت از پوست
  • پشتیبانی از عملکرد شناختی
  • سلامت استخوان
  • حفاظت از بینایی
  • بهبود سلامت روده

کمک به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

یک مطالعه کنترل شده تصادفی نشان داد که مصرف روزانه آووکادو همراه با رژیم غذایی مناسب قلب، باعث کاهش LDL پلاسما در افراد چاق و دارای اضافه وزن می شود. در آزمایش های کنترل شده تصادفی دو سو کور، مشخص شد که آساتکسانتین سطح استرس اکسیداتیو را در افراد چاق، دارای اضافه وزن و سیگاری ها کاهش می دهد.

حفاظت از پوست

رادیکال های آزاد، عوامل اصلی نابود کننده پوست هستند. برای تحریک پوست به منظور ساخت و ترمیم خود، آنتی اکسیدان ها ضروری هستند. آنتی اکسیدان ها در مواد غذایی از پوست در برابر اثر مضر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و از اختلالات دژنراتیو ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنند.

گزارش شده است که آنتوسیانین ها در بلوبری موجب کاهش اثر اشعه ماوراء بنفش شده و تخریب و التهاب کلاژن را مهار می کند.

پشتیبانی از عملکرد شناختی

در یک کارآزمایی بالینی کوچک، مشخص شد که آساتکسانتین عملکرد شناختی را بهبود می بخشد. کورکومین، ترکیب اصلی موجود در ادویه زردچوبه، می تواند جوانی شما را حفظ کند. کورکومین بسیار چربی دوست است و ممکن است بتواند از موانع مغز عبور کند. به همین علت، مطالعات نشان می دهد که خصوصیات لیپوفیلی (چربی دوستی) کورکومین ممکن است مسئول کاهش شیوع بیماری آلزایمر در هند در مقایسه با ایالات متحده باشد.

از طرفی آنتی اکسیدان های تغذیه ای مانند پلی فنول های موجود در زغال اخته، نیز می توانند کمبودهای مرتبط با سن در انتقال سیگنال های عصبی و همچنین نقص شناختی و حرکتی را کاهش دهند.

کمک به سلامت استخوان

خوردن انواع غذاهای آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد پیری می تواند برای سلامت استخوان ها شگفت انگیز باشند. به عنوان مثال، آن طور که از مشاهدات مطالعه Osteoporosis Framingham برداشت می شود، مصرف عصاره استخوان همراه با غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین K می تواند به تقویت استخوان ها و جلوگیری از از دست دادن استخوان کمک کند.

حفاظت از قدرت بینایی

دژنراسیون ماکولا مربوط به سن (AMD) با تداخل مزمن و پیشرفته فوتورسپتورها مشخص می شود. مطالعات انجام شده نشان داده است که کاروتنوئید لوتین و زاکسانتین در غلظت های بالایی در ماکولا چشم وجود دارد و از شبکیه چشم محافظت می کنند.

در یک مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد که به مدت پنج ماه از ۶۰ میلی لیتر نوشیدنی مشتق شده از لوتین-زاکسانتین به دست آمده از گل همیشه بهار و ولفبرری، استفاده کنند. در این افراد شاخص های التهابی و شاخص استرس اکسیداتیو کاهش یافت. مصرف آنتی اکسیدان ها در غذاهای ضد پیری ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش بروز AMD کمک کند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

اثرات پیری بر روی تمایلات جنسی و روش های مقابله با آن

معرفی ۱۰ نمونه از بهترین روغن های گیاهی ضد پیری برای جوان شدن پوست

[/quote]

بهبود سلامت روده

انجیر منبع خوبی از فیبر است که می تواند باعث کاهش یبوست شود. در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور، تحت کنترل پلاسبو، مشخص شد، شرکت کنندگان که مکمل های خوراکی انجیر را مصرف کرده بودند، یبوست و ناراحتی شکمی کمتری را نسبت به کسانی که دارونما استفاده کرده بودند، تجربه کردند.

منابع:

  1. EFFECTS OF ANTHOCYANIN-RICH BLUEBERRIES ON COGNITIVE FUNCTION IN HEALTHY YOUNGER AND OLDER ADULTS
  2. Cocoa and Chocolate in Human Health and Disease
  3. Effects of marine collagen peptide on delaying the skin aging
  4. Bog blueberry anthocyanins alleviate photoaging in ultraviolet‐B irradiation‐induced human dermal fibroblasts
  5. Effect of marine collagen peptides on long bone development in growing rats
  6. Protective Role of Ficus carica Stem Extract against Hepatic Oxidative Damage Induced by Methanol in Male Wistar Rats
  7. Phenolic Compound Concentration and Antioxidant Activities of Edible and Medicinal Mushrooms from Korea
  8. Cosmeceuticals Properties of Sea Cucumbers
  9. Hass Avocado Composition and Potential Health Effects