مواد غذایی غنی از آب

آبرسانی مناسب برای سلامت بدن بسیار مهم است. در واقع نوشیدن آب کافی می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند. خستگی، سردرد، مشکلات پوستی، گرفتگی عضلانی، فشار خون پایین و سریع شدن ضربان قلب از جمله عوارض کم آبی هستند. علاوه بر این، کم آبی مزمن می تواند به عوارض جدی مانند نارسایی اندام ها منجر شود. کارشناسان عموما توصیه می کنند که چند لیوان آب در روز برای تامین نیازهای هیدراتاسیون بدن مصرف کنید. در حالی که آب آشامیدنی برای بدن بسیار مفید است، می توانید این ماده حیاتی را در غذاها نیز پیدا کنید. بسیاری از غذاهای سالم می توانند مقدار زیادی آب را به رژیم غذایی شما اضافه کنند. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با مواد غذایی غنی از آب بیشتر آشنا شوید.

مواد غذایی غنی از آب

هندوانه

محتوای آب: ۹۲٪

هندوانه بسیار سالم و یکی از مواد غذایی غنی از آب است که می توانید از آن در طول تابستان استفاده کنید. ۱ فنجان (۱۵۴ گرم) از این میوه حاوی حدود یک فنجان (۱۱۸ میلی لیتر) آب، علاوه بر فیبر و چندین ماده مغذی مهم، از جمله ویتامین C، ویتامین A و منیزیم است. این میوه بسیار کم کالری است، و تنها ۴۶ کالری در هر فنجان به بدن عرضه می کند.

با توجه به میزان آب، هندوانه بسیار کم کالری است. غذاهای کم کالری برای کاهش وزن و کاهش اشتها بسیار مفیدند.

علاوه بر این، هندوانه غنی از آنتی اکسیدان های قوی، از جمله لیکوپن است. این ترکیب توانایی کاهش آسیب اکسیداتیو وارده به سلول ها را دارد و برای مبارزه با بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و دیابت مفید است.

توت فرنگی

محتوای آب: ۹۱٪

توت فرنگی دارای آب زیادی است و یکی از مواد غذایی مرطوب کننده بدن می باشد. از آنجا که حدود ۹۱ درصد از وزن توت فرنگی از آب تشکیل شده است،  مصرف روزانه آن به تامین آب بدن کمک می کند.

علاوه بر این، توت فرنگی مقدار زیادی فیبر، آنتی اکسیدان های ضد بیماری و ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین C، فولات و منگنز دارد. خوردن توت فرنگی به طور منظم باعث کاهش التهاب می شود و می تواند در برابر بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و انواع مختلف سرطان از بدن محافظت کند.

طالبی

محتوای آب: ۹۰٪

طالبی میوه ای بسیار مغذی است و ممکن است سلامت شما را به روش های مختلفی افزایش دهد. یک فنجان (۱۷۷ گرم) از این میوه حدود ۹۰ درصد از آب تشکیل شده و بیش از یک فنجان (۱۱۸ میلی لیتر) آب در هر وعده به بدن اضافه می کند.

یک فنجان طالبی همچنین حاوی ۲ گرم فیبر است که با آب همکاری کرده و ایجاد سیری و کاهش اشتها می کند.

علاوه بر این، طالبی غنی ​​از ویتامین A است. به طوری که با مصرف یک فنجان از این میوه ۱۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین تامین می شود. مطالعات نشان داده اند که ویتامین A می تواند سلامت سیستم ایمنی را از طریق محافظت از آن در برابر عفونت افزایش دهد.

هلو

مواد غذایی غنی از آب
مواد غذایی غنی از آب

محتوای آب: ۸۹٪

هلو یک میوه بسیار مغذی و متراکم است. نزدیک به ۹۰٪ وزن این میوه آب است. چندین ویتامین و ماده معدنی مهم مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B و پتاسیم نیز در هلو یافت می شود.

علاوه بر این، خوردن آن با پوست ممکن است آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها مانند اسید کلروژنیک را وارد بدن کند. آب و فیبر هلو باعث شده که این ماده یک میوه کم کالری شود. به طوری که تنها ۶۰ کالری در یک هلو متوسط ​​وجود دارد.

پرتقال

محتوای آب: ۸۸٪

پرتقال فوق العاده میوه سالمی است و ممکن است مزایای زیادی برای بدن داشته باشد. تقریبا نیم فنجان (۱۱۸ میلی لیتر) آب در یک پرتقال همراه با فیبر و مواد مغذی دیگر وجود دارد.

این میوه شامل ویتامین C و پتاسیم است که ممکن است عملکرد ایمنی و سلامت قلب را افزایش دهند. پرتقال از آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها، از جمله فلاونوئیدها، غنی بوده و ممکن است از طریق کاهش التهاب سبب جلوگیری از آسیب سلولی شود.

آب و فیبر در پرتقال احساس سیری ایجاد می کنند و برای کنترل اشتها مفیدند.

علاوه بر این، مصرف منظم مرکباتی مانند پرتقال ممکن است از بدن در برابر سنگ های کلیه محافظت کند. این به این دلیل است که اسید سیتریک در این میوه ها می تواند اگزالات کلسیم را حل کرده و سنگ های کلسیمی را دفع کند.

شیر بدون چربی

محتوای آب: ۹۱٪

شیر بسیار مغذی است و از آب زیادی تشکیل شده و میزان قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی  از جمله ویتامین A، کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین B12، فسفر و پتاسیم را در خود جای داده است. شیر نه تنها برای هیدراتاسیون کلی بدن مفید است، بلکه پس از ورزش شدید، می تواند به آبرسانی بدن کمک کند.

چند مطالعه نشان داده اند که شیر کم چربی، در مقایسه با نوشیدنی های ورزشی و یا آب ساده، بیشتر می تواند به افراد کمک کند بعد از ورزش بدن خود را هیدراته کنند. این ویژگی تا حدی به دلیل الکترولیت های در شیر و پروتئین باز می گردد.

خیار

محتوای آب: ۹۵٪

خیار یکی دیگر از مواد غذایی غنی از آب است که در رژیم غذایی شما وجود دارد. این میوه تقریبا به طور کامل از آب تشکیل شده و مقدار کمی مواد مغذی مانند ویتامین K، پتاسیم و منیزیم دارد.

خیار در مقایسه با سایر سبزیجات غنی از آب، یکی از کم کالری ترین سبزیجات است. تنها ۸ کالری در نصف فنجان (۵۲ گرم) خیار وجود دارد، و محتوای آب آن بدن را بسیار با طراوت می کند.

کاهو

مواد غذایی غنی از آب
مواد غذایی غنی از آب

محتوای آب: ۹۶٪

کاهو دارای چند ویژگی ارتقا دهنده سطح سلامتی است. یک فنجان (۷۲ گرم) کاهو بیش از یک چهارم فنجان (۵۹ میلی لیتر) آب و ۱ گرم فیبر را برای بدن فراهم می کند. همچنین ۵٪ نیاز روزانه بدن به فولات را در خود جای داده است.

فولات برای زنان باردار اهمیت دارد، زیرا می تواند از نقص های مادرزادی لوله های عصبی جلوگیری کند. علاوه بر این، کاهو دارای ویتامین های K و A است که هر دو نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها و سیستم ایمنی دارند.

علاوه بر این، ترکیبی از آب و فیبر در کاهو باعث می شود که ماده غذایی کم کالری باشد. تنها ۱۰ کالری در یک فنجان (۷۲ گرم) کاهو وجود دارد.

آب قلم یا عصاره آب گوشت

محتوای آب: ۹۲٪

آب قلم معمولا بر پایه آب تهیه می شود و می تواند بسیار مغذی باشد. به عنوان مثال، ۱ فنجان (۲۴۰ گرم) آب مرغ تقریبا به طور کامل از آب ساخته شده است. مصرف مواد غذایی غنی از آب مانند آب قلم و عصاره مرغ به طور منظم ممکن است سبب کاهش وزن شود. زیرا این مواد بسیار کم کالری هستند.

بسیاری از مطالعات متوجه شده اند که کسانی که قبل از غذای اصلی سوپ مصرف می کنند، کالری کمتری دریافت می کنند و در نتیجه کالری کلی روزانه آن ها کم می شود.

در یک مطالعه، شرکت کنندگان که دو بار در روز از سوپ های کم کالری مصرف کرده بودند، ۵۰ درصد وزن بیشتری را نسبت به کسانی که کالری مشابه ای از میان وعده ها دریافت کرده بودند، از دست دادند.

کدو سبز

محتوای آب: ۹۴٪

کدو سبز از جمله سبزیجات مغذی است که ممکن است خواص زیادی برای بدن داشته باشد. یک پیمانه (۱۲۴ گرم) کدو سبز حاوی بیش از ۹۰٪ آب و ۱ گرم فیبر است. هر دو این مواد برای سیر نگه داشتن شما عالی هستند.

در نتیجه با وجود آب زیاد در کدو سبز، این سبزی بسیار کم کالری است. به طوری که تنها ۲۰ کالری در یک فنجان (۱۲۴ گرم) آن وجود دارد.

خوردن کدو سبز مواد غذایی متعددی را به رژیم غذایی شما اضافه می کند. به ویژه ویتامین C. حدود ۱ فنجان (۱۲۴ گرم) از این ماده شامل ۳۵٪ از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. ویتامین C برای سیستم ایمنی ضروری است و ممکن است در برابر برخی از بیماری ها از بدن محافظت کند.

کرفس

محتوای آب: ۹۵٪

کرفس یک غذای بسیار سالم و شاداب است که در رژیم غذایی شما وجود دارد. این ماده عمدتا از آب ساخته شده است و تقریبا نصف فنجان (۱۱۸ میلی لیتر) آب در هر یک فنجان از آن وجود دارد. از طرفی فقط ۱۶ کالری از طریق مصرف هر فنجان کرفس وارد بدن می شود.

مانند دیگر سبزیجات غنی از آب، کرفس نیز ممکن است یک غذای مفید پر از آب و کم کالری باشد. علاوه بر این، کرفس حاوی فیبر و بسیاری از مواد مغذی مهم است. به خصوص ویتامین K و پتاسیم بسیار زیادی دارد که ممکن است در مقابل بیماری های قلبی، انواع خاصی از سرطان و بیماری های مربوط به استخوان مانند پوکی استخوان از بدن محافظت کنند.

ماست ساده

مواد غذایی غنی از آب
مواد غذایی غنی از آب

محتوای آب: ۸۸٪

ماست ساده حاوی مقدار زیادی آب و مواد مغذی است که ممکن است از چندین جنبه، سلامت شما را ارتقاء دهند. نصف فنجان (۲۴۵ گرم) ماست معمولی از بیش از ۷۵٪ آب تشکیل شده است. این ماده چندین ویتامین و ماده معدنی مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم را برای بدن فراهم می کند. همه این مواد برای بهبود سلامت استخوان ها مفیدند.

ماست همچنین یک منبع عالی از پروتئین است که بیش از ۸ گرم پروتئین در یک فنجان آن وجود دارد. این مقدار حدود ۱۷٪ از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین می کند. خوردن ماست به طور منظم به کاهش وزن کمک می کند. زیرا تا حد زیادی به دلیل آب و پروتئین زیاد، موجب کاهش اشتها می شود.

برای به دست آوردن خواص کامل ماست، ماست ساده بدون طعم استفاده کنید. این به این دلیل است که ماست طعم دار به طور معمول شکر زیادی دارد و ناسالم است. همان طور که می دانید شکر با بیماری هایی مانند چاقی، بیماری های قلبی و دیابت ارتباط دارد.

گوجه فرنگی

محتوای آب: ۹۴٪

گوجه فرنگی دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیری است و می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. یک گوجه فرنگی متوسط حدود نیم فنجان (۱۱۸ میلی لیتر) آب را برای بدن فراهم می کند. همچنین مقدار قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین های A و C در این ماده یافت می شود.

آب زیاد در گوجه فرنگی، مقدار کالری آن را کم کرده به طوری که تنها ۳۲ کالری در یک فنجان (۱۴۹ گرم) آن وجود دارد. علاوه بر این، گوجه فرنگی غنی از فیبر و برخی از آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها، از جمله لیکوپن است.

لیکوپن پتانسیل کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دارد و ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات کمک کند.

فلفل دلمه ای

محتوای آب: ۹۲٪

فلفل دلمه ای یکی دیگر از سبزیجات فوق العاده سالم با انواع مختلفی از خواص است. بیش از ۹۰٪ از وزن فلفل دلمه ای از آب تشکیل شده است. این ماده غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی، مانند ویتامین B و پتاسیم است. فلفل دلمه ای حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی نیز می باشد که ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های چشم را کاهش دهند.

بیشتر فلفل ها حاوی ویتامین C زیادتری در مقایسه با سایر میوه ها و سبزیجات هستند. به طوری که با مصرف یک فنجان از آن ۳۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین تامین می شود.

ویتامین C نه تنها به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند، بلکه به بدن شما کمک می کند تا آهن را به طور موثرتری جذب کند، سلامت استخوان را افزایش دهد و سلول ها را از اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت کند. از آنجا که آب زیادی در این ماده است، با مصرف یک فنجان (۱۴۹ گرم) فلفل دلمه ای ۴۶ کالری وارد بدن می شود.

گل کلم

مواد غذایی غنی از آب
مواد غذایی غنی از آب

محتوای آب: ۹۲٪

گل کلم سبزی بسیار عالی و یکی از مواد غذایی غنی از آب است. یک فنجان (۱۰۰ گرم) گل کلم بیشتر از یک چهارم فنجان (۵۹ میلی لیتر) آب و همچنین ۳ گرم فیبر کاهش دهنده اشتها دارد.

آب در این ماده کالری آن را به شدت کاهش می دهد. به طوری که هر فنجانش ۲۵ کالری دارد.

علاوه بر این، گل کلم شامل بیش از ۱۵ ویتامین و ماده معدنی مختلف از جمله کولین است که در بسیاری از غذاها وجود ندارد. کولین یک ماده مغذی ضروری برای حمایت از سلامت مغز و سوخت و ساز بدن است.

کلم

محتوای آب: ۹۲٪

کلم سبز یکی از مواد غذایی غنی از آب و سالم است. این ماده بسیار کم کالری است. اما دارای فیبر و مواد مغذی زیادی می باشد. همچنین غنی از ویتامین C، ویتامین K، فولات و چندین ماده معدنی است که ممکن است دارای اثرات متفاوتی برای روی بدن باشند.

به عنوان مثال، ویتامین C به خاطر نقشی که در کاهش التهاب دارد، خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، کلم گلوکوزینولات را برای بدن فراهم می کند که آنتی اکسیدان های مهمی برای محافظت از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان مانند سرطان ریه هستند.

گریپ فروت

مواد غذایی غنی از آب
مواد غذایی غنی از آب

محتوای آب: ۸۸٪

گریپ فروت یک میوه از خانواده مرکبات است که دارای مزایای بسیاری است. در نیم فنجان گریپ فروت (۱۲۳ گرم)، نزدیک به نیم فنجان (۱۱۸ گرم) آب وجود دارد که مقدار قابل توجهی است.

علاوه بر این، گریپ فروت غنی از فیبر، آنتی اکسیدان ها و چندین ویتامین و ماده معدنی، از جمله ویتامین A، پتاسیم و فولات است. این ماده به ویژه در افزایش ویتامین C بدن نقش دارد. به طوری که یک فنجان از آن، ۱۲۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را تامین می کند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که گریپ فروت ممکن است باعث کاهش وزن، کلسترول، فشار خون و قند خون شود.

آب نارگیل

محتوای آب: ۹۵٪

آب نارگیل یک نوشیدنی فوق العاده سالم است که بدن را مرطوب می کند. این ماده نه تنها دارای آب بسیار زیادی است، بلکه دارای الکترولیت هایی از جمله پتاسیم، سدیم و کلرید است. مطالعات نشان داده اند که آب نارگیل ممکن است برای بازگرداندن تعادل الکترولیت ها به بدن مفید باشد.

نوشیدن آب نارگیل پس از ورزش کردن، گزینه ای بسیار سالم برای نوشیدنی های ورزشی است، زیرا بسیاری از نوشیدنی های ورزشی با شکر و سایر مواد ناسالم غنی شده اند.

یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) نوشیدنی ورزشی ۱۳ گرم شکر دارد که ۵۰ درصد بیشتر از شکر موجود در همین مقدار آب نارگیل است.

پنیر دلمه ای

محتوای آب: ۸۰٪

پینر دلمه ای یکی دیگر از لبنیاتی است که جزء مواد غذایی غنی از آب محسوب می شود. حدود ۸۰ درصد وزن پنیر دلمه ای از آب تشکیل شده است. همچنین این ماده حاوی ۲۵ گرم پروتئین در هر ۱ فنجان (۲۲۵ گرم) است که ۵۰٪ از نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین می کند.

این پنیر در هر فنجان خود ۳۶٪ از نیاز روزانه بدن به فسفر، ۱۹٪ از نیاز روزانه بدن به کلسیم و ۳۱٪ از نباز روزانه بدن به سلنیوم را فراهم می کند.

علاوه بر این، پنیر دلمه ای یک منبع عالی از ویتامین های گروه B، از جمله ریبوفلاوین و ویتامین B12 است که برای سلامت مغز، سوخت و ساز بدن و حفظ سلامت استخوان ها ضروری هستند.