بهترین مواد غذایی مرطوب کننده پوست

خشکی پوست موجب ایجاد مشکلات متعددی برای ما می شود. ضمن این که این خشکی می تواند دلایل متعددی از جمله سرما و عدم رطوبت کافی در بدن نیز داشته باشد. بسیاری از افراد برای درمان خشکی پوست، به خرید محصولات گران قیمت مراقبت از پوست و مو روی می آورند. این در حالی است که شما می توانید به کمک مواد غذایی مرطوب کننده پوست مشکل خشکی آن را مرتفع کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به شما خواهیم گفت که برای مرطوب شدن پوستتان از چه غذاهایی بیشتر استفاده کنید.

تصور ما بر این است که با تغذیه پوست از بیرون می تواند موجب بهبود مشکلات آن شوید. این در حالی است که پوستمان نیز مانند سایر نقاط بدن برای سالم ماندن نیاز به تغذیه از داخل دارد. پس بهترین راه برای بهبود شرایط و بیماری های پوستی، تغذیه آن از داخل بدن است. پوست ما برای کمک به التیام و ترمیم خود به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. غذاهای سالم نه تنها می توانند بدن شما را هیدراته نگه دارند، بلکه می توانند با افزایش عملکرد سطح سلولی، پوست را صاف و انعطاف پذیر کنند.

به عنوان مثال اگر از غذاهای فراوری شده و نمکی استفاده کنید متوجه خواهید شد که پوستتان پف کرده و خشک می شود. به جای آن استفاده از غذاهایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، سیلیس و آنتی اکسیدانی می تواند پوستتان را درخشان کند.

اگر احساس می کنید پوستتان شکننده و خشک شده است از مواد غذایی مرطوب کننده پوست که در ادامه معرفی می کنیم استفاده کنید. قطعا مصرف این مواد در دراز مدت احساس بهتری به پوستتان می دهد.

مواد غذایی مرطوب کننده پوست

ماهی

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، شاه ماهی، ماهی تن، و ماهی قزل آلا حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می توانند به حفظ رطوبت و تقویت پوست شما کمک کنند. یکی از علائم کمبود امگا ۳ در بدن خشکی پوست است. استفاده از ماهی و سایر غذاهای سرشار از امگا ۳ مانند دانه کتان پوست شما را هیدراته نگه می دارد.

آجیل

آجیل سرشار از ویتامین E است و استفاده طولانی مدت از آن، به عنوان یک ناجی مراقبت از پوست عمل می کند. ویتامین E محافظ پوست است و از آسیب های اکسیداتیو سلولی مانند اسیدهای چرب امگا ۳، جلوگیری می کند. این ویتامین مانع آسیب های خارجی مانند اشعه UV بر روی پوست می شود.

آوکادو

مانند آجیل، آووکادو نیز سرشار از ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان های مفید است. این میوه غنی از چربی های اشباع نشده است که نه تنها پوست را مرطوب نگه می دارد بلکه مانع از پیری شده و موجب کاهش التهاب می شود.

سیب زمینی شیرین

این سبزی ریشه دار غنی از بتا کاروتن و حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین A است. ویتامین A یکی از مهم ترین مواد مغذی برای پیشگیری از خشکی پوست است. این آنتی اکسیدان ها به ترمیم آسیب بافتی و جلوگیری از پیری زودرس کمک می کنند.

صدف

صدف یکی از غذاهایی است که حاوی بالاترین سطح روی است. روی با ایجاد کلاژن در پوست، موجب می شود تا پوست بتواند به سادگی ترمیم شود. دیگر غذاهای سرشار از روی شامل گوشت گاو، لوبیا، و جوانه گندم می باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون نیز یکی از مواد غذایی مرطوب کننده پوست است. این روغن گیاهی حاوی ویتامین E، چربی های اشباع نشده، و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد و به عنوان یک نیروگاه تغذیه ای برای پوست شما عمل می کند. این روغن برای قلب نیز مفید است. کمک به محافظت از پوست در برابر اشعه UV و محافظت از بیماری های پوستی مانند خشکی و اگزما از دیگر وظایف این ماده مرطوب کننده است.

انواع خیار

سیلیس موجود در سبزیجات غنی از آب مانند خیار می تواند به افزایش رطوبت پوست منجر شده و قابلیت ارتجاعی آن را بیشتر کند. خیار همچنین حاوی ویتامین A و ویتامین C است که به تسکین پوست و مبارزه با آسیب ها کمک می کند.