مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه و بهبود تمرکز

مغز ما بر روی آنچه که می خوریم، بسیار متکی است. بنابراین استفاده از مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه و بهبود تمرکز می تواند به کسب مهارت های مهم در محیط مدرسه، محل کار و سایر فعالیت های روزانه کمک کند. اگر رژیم غذایی ضعیفی دارید که حاوی مواد مغذی مناسب نیست، ممکن است نتوانید جزئیات مهم را به خاطر بسپارید و یا مشکلات روزمره خود را به راحتی حل کنید. همچنین تحقیقات اعلام کرده اند که برخی از چیزهایی که ما می خوریم می تواند عملکرد مغزمان را کاهش دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر تغذیه بر روی تفکر، مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه و بهبود تمرکز و غذاهایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کنید، با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه

درست مثل بقیه بدن ما، سلول های مغزی نیز نیاز به سوخت مناسب برای داشتن عملکرد صحیح دارند. خوردن غذاهای فست فود، تنقلات و حاوی کالری خالی، می تواند به شذت بر روی عملکرد مغز تاثیر بگذارد. سعی کنید مواد غذایی مصرفی خود را از لیست زیر انتخاب کنید:

اسفناج

خوردن اسفناج می تواند حافظه شما را افزایش داده و توانایی فکر کردن را سریع تر کند. این ماده غنی از اسید فولیک و آنتی اکسیدان ها است که به محافظت از اعصاب مغز کمک کرده و برای پردازش اطلاعات مفید است. سطح بالایی از اسیدفولیک که نوعی ویتامین B است می تواند میزان تولید سلول های خونی را افزایش دهد و باعث شود که اکسیژن بیشتری به بافت های مغز برسد. اسفناج میزان تحلیل قدرت شناختی را در حدود ۴۰ درصد کاهش می دهد.

میزان مصرف توصیه شده: یک فنجان اسفناج ۳ بار در هفته.

آرتیشو (کنگر فرنگی)

آرتیشو غنی از لوتئولین است. این ماده یک فلاونوئید می باشد که به افزایش توانایی حافظه در سلول های مغزی کمک می کند. این فلانوئید به مغز کمک می کند تا توانایی خود را در یادگیری و ذخیره آنچه که آموخته است، افزایش دهد. کنگر فرنگی می تواند به شناخت و درک شما از ایده ها کمک کند و ظرفیت مغز را برای ذخیره اطلاعات بیشتر، افزایش دهد. این ماده غذایی همچنین دارای اسید فولیک است که به تقویت سلول های مغز و بهبود حافظه کمک می کند.

میزان مصرف توصیه شده: در هر وعده یک عدد کنگر فرنگی، یک یا دو بار در هفته. شما می توانید کنگر فرنگی را به صورت بخار پز، آبپز و یا به صورت کبابی مصرف کنید. این ماده غذایی را علاوه بر این که می توانید به صورت دورچین استفاده کنید، می توانید برای تهیه سالاد نیز به کار ببرید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است و ماده غذایی خوبی برای افزایش قدرت حافظه و تمرکز است. این ماده حاوی ویتامین K، کلسیم طبیعی و آنتی اکسیدان ها است.

میزان مصرف توصیه شده: این ماده غذایی را مجاز هستید که تا زمانی که رنگش تغییر نکرده در آب بجوشانید یا به صورت بخارپز استفاده کنید. کافی است که ½ تا ۱ فنجان از آن را به سالاد خود اضافه کنید. برای رسیدن به بهترین نتایج، حداقل یک یا دو بار در هفته، بروکلی را بین غذاهای خود بگنجانید.

بلوبری

آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری می توانند به پاک کردن مغز و تامین مواد مغذی و اکسیژن برای این اندام کمک کنند. مطالعات نشان داده اند که چند دانه بلوبری در صبح واقعا می تواند به مبارزه با خستگی ذهنی که بعد از ظهر به سراغتان می آید، کمک کند. قدرت بلوبری که در صبح مصرف می شود می تواند تا ۵ ساعت در بدن بماند. متخصصان این قدرت را به اقدامات آنتی اکسیدانی ویتامین هایی مانند ویتامین C و ویتامین E نسبت می دهند.

میزان مصرف توصیه شده: توصیه می شود که حداقل دو بار در هفته بلوبری یا توت سیاه وحشی مصرف کنید تا بیشترین مزایا را دریافت کنید. سعی کنید حداقل ½ فنجان بلوبری را به صورت میان وعده بخورید، اما مصرف ۱ فنجان از آن در طول هفته بهتر است.

ماهی سالمون (نوع وحشی)

ماهی سالمون سرخ شده یک وعده غذایی عالی برای تقویت قدرت مغز است! این ماده شامل سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به تغذیه مغز کمک می کنند و باعث می شوند که مغز بهتر عمل کند. اسیدهای چرب امگا ۳ هم مواد مغذی و هم اکسیژن را از طریق افزایش خون رسانی به مغز افزایش می دهد. این ماده بافت سالم مغز را حفظ می کند و توانایی بازسازی سلول های جدید را سریع تر می کند!

میزان مصرف توصیه شده: سعی کنید ۲ تا ۳ بار در هفته ماهی سالمون بخورید.

نخود فرنگی

مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه و بهبود تمرکز
مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه و بهبود تمرکز

نخود فرنگی یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه و بهبود تمرکز است. این ماده یک نیروگاه از ویتامین های حیاتی گروه B است. مغز ما برای بازگرداندن سلول های سالم حافظه، به این ویتامین ها نیاز دارد. همانطور که سن ما بالاتر می رود، سلول های مغز از بین می روند و سلول های جدید به همان سرعت که قبلا تولید می شدند، تولید نمی شوند. مصرف اسید فولیک کافی از طریق سبزیجات سبز به این روند کمک می کند.

میزان مصرف توصیه شده: توصیه می شود که یک یا دو بار در هفته از نخود فرنگی در غذاهایتان استفاده کنید. سعی کنید حداقل ½ فنجان نخود را با هر وعده های غذایی بخورید یا آن را درون سالاد خود بریزید.

آجیل

بادام، گردو و فندق، مواد مغذی بسیار خوبی دارند که برای مغز مفید می باشند. آنها حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ و DHA هستند. DHA به جلوگیری از کاهش قدرت تفکر در پیری و رشد مغز نوزادان کمک می کند. این دانه ها همچنین دارای ویتامین E زیادی هستند. تحقیقات اثبات کرده اند که این ویتامین به افزایش بهره وری مغز کمک می کند.

میزان مصرف توصیه شده: خوردن ¼ فنجان آجیل در روز به افزایش قدرت حافظه و تمرکز کمک خواهد کرد. این دانه ها همچنین می توانند سلول های مغزی سالم تولید کنند و از تخریب مغز مرتبط با پیری جلوگیری کنند.

شکلات

یک خیر خوب برای دوستداران شکلات این است که این ماده نیز یکی از مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه است. شکلات می تواند کارکرد مغز را حفظ کند و حافظه را افزایش دهد. این ماده حاوی فلاوانید است که باعث افزایش جریان خون رسانی به مغز می شود. همچنین دارای اندورفین هایی است که به افزایش حالات روحی شما کمک می کنند. اندروفین ها مواد شیمیایی هستند که احساس شادی را به وجود می آورند و ممکن است به شما کمک کنند تا بتوانید بیشتر مطالعه کنید.

میزان مصرف توصیه شده: مصرف ۲ تکه شکلات تلخ ممکن است به افزایش فعالیت مغز تا ۳ ساعت بعد از مصرف کمک کند.

موز

خوردن موز می تواند حافظه و توانایی های ذهنی شما را افزایش دهد. زیرا این میوه از تعدادی از مواد مغذی تشکیل شده است. موز غنی از پتاسیم است که همه انتقال دهنده های عصبی را در مغز تغذیه می کند. همچنین می تواند به تمرکز بهتر کمک کنند. پتاسیم باعث می شود تا اکسیژن به سلول های مغزی وارد شود. این میوه همچنین حاوی منیزیم است که برای تقویت تمرکز و حافظه مفید می باشد.

میزان مصرف توصیه شده: سعی کنید روزی یک عدد موز مصرف کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

۹ نکته مهم برای بهبود قدرت شناختی مغز و قوی کردن حافظه

تقویت حافظه با ۱۰ گیاه طبیعی که برای بهبود سلامت مغز مفید هستند

مزایای ورزش کردن برای مغز و تاثیر آن بر تقویت حافظه

[/quote]

نکات مهم برای اضافه کردن مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه به رژیم غذایی

هنگامی که مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه و بهبود تمرکز را انتخاب می کنید، باید راه های اضافه کردن آن ها را به رژیم غذایی روزانه خود نیز فرا بگیرید. برای این که مطمئن شوید که بدنتان به تمام مواد مغذی دسترسی دارد، به نکات زیر توجه کنید:

  • از شب قبل سعی کنید که ناهار روز فردا را در ظرف غذا بریزید. از ظروفی استفاده کنید که فضاهای مختلفی برای گنجاندن سبزیجات دارد.
  • میوه ها و سبزیجات را بشویید و آن ها را در یخچال قرار دهید.
  • برچسب بسته بندی محصولات را با دقت بخوانید. اطمینان حاصل کنید که چیزهایی که خریداری می کنید حاوی مواد طبیعی هستند.
  • پاپ کورن را در خانه تهیه کنید. پاپ کورن های بسته بندی شده حاوی مواد شیمیایی و چربی های ناسالم هستند.
  • از مصرف آبجو و شراب اجتناب کنید. آبجو حاوی مواد شیمیایی است که می تواند قدرت حافظه را کاهش دهد.

منابع:

Amazing Foods to Increase Your Memory and Concentration