مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست

چه کسی دوست ندارد که پوست صاف و درخشانی داشته باشد؟ پوست صورت ما بیشتر از بخش های دیگر بدن در معرض آسیب قرار دارد و هر گونه آسیبی به سرعت بر روی آن تاثیر می گذارد. اما نه تنها عوامل خارجی مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی به پوست ما آسیب می رساند، بلکه به نظر می رسد آنچه که می خوریم نیز بر روی تعادل هورمون ما تاثیر گذاشته و باعث آکنه و التهاب شده و پیری پوست را به وجود می آورد. بنابراین آشنایی با مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها اهمیت زیادی دارد.

همه ما تصور می کنیم که پول خرج کردن و خرید محصولات آرایشی گران می تواند پوست ما را زیبا کند، این در حالی است که مهمترین بخش درخشش پوستمان به مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها باز می گردد. هورمون ها در بدن ما نقش بسیار مهمی دارند. بدن ما بر روی هورمون ها تکیه می کند تا بتواند به درستی عمل کند.

از آن جا که عملکرد صحیح بدن به تعادل این هورمون ها بستگی دارد، کمبود آنها نیز باعث می شود که بدن ما به آرامی عملکرد خود را متوقف کرده و علائم پیری را بروز دهد. پیری بر روی برخی افراد بیش از دیگران تأثیر می گذارد. اما این عارضه متاسفانه بسیار بیشتر بر روی زنان تاثیر می گذارد. غذایی هایی که می خوریم به ویژه چربی های سالم، برای حفظ تعادل هورمونی در بدن بسیار مهم هستند.

پیری ناشی از عوامل خارجی و داخلی می تواند باعث ایجاد چین و چروک های عمیق و ایجاد رنگدانه های مختلف روی صورت شود. این روند یک فرایند طبیعی است که توسط زمان بیولوژیکی بدن ما کنترل می شود. خشکی، چروک و زبری پوست همه بخشی از روند طبیعی پیری است. عوامل داخلی بسیاری در پیری پوست دخیل هستند. این عوامل عبارتند از:

  • ژنتیک
  • التهاب
  • کاهش تولید چربی
  • کاهش سطح هورمون

در مورد تغییرات هورمونی در حال حاضر تحقیقات دقیقی برای پیدا کردن اهمیت آنها برای سلامت پوست، به ویژه در زنان در حال انجام است.

بنابراین بگذارید در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت نگاهی به ۲۰ نمونه از بهترین مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست بیاندازیم.

مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها

روغن نارگیل

روغن نارگیل قطعا یکی از موثرترین غذاها برای شروع بهبود سلامت پوست و متعادل کردن هورمون ها است. این روغن ضروریات مهم بدن را برای تولید هورمون ها تامین می کند. مطالعات نشان داده اند که جوامعی که از نارگیل در رژیم غذایی خود استفاده می کنند یکی از سالم ترین و جوان ترین افراد جهان هستند. به عنوان مثال مردم جزایر Tokelauans که یکی از جزایر جنوبی اقیانوس آرام است چنین شرایطی را دارند.

بادام

بادام غنی از ویتامین E است که به بهبود ظاهر و وضعیت پوست شما کمک می کند. این ماده برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UV خورشید نیز مفید است. بادام همچنین حاوی روی است که خلق و خوی شما را متعادل می کند. داوطلبانی که ۱۴ میلی گرم (حدود ۲۰ بادام) ویتامین E در روز مصرف کردند و سپس زیر نور UV قرار گرفتند، کمتر از افرادی که هیچ ویتامین E مصزف نکردند دچار سوختگی شدند. ویتامین E  یک نوع آنتی اکسیدان است که به طرز هوشمندانه ای شریان ها را از رادیکال های آزاد مضر پاک می کند.

تخم مرغ

تخم مرغ ثابت کرده است که سطح کلسترول HDL یا “نوع خوب کلسترول” را افزایش می دهد. این نوع کلسترول، بلوک ساختمانی مفید برای هورمون ها است. تخم مرغ همچنین منبع فوق العاده ای از پروتئین است و یک نیروگاهی گیاهی از ویتامین های ضروری روزمره را در خود جای داده است. در میان این ویتامین ها کولین، لوتئین و ید قرار دارند که برای سلامت سلول ها و عملکرد آن ها مهم هستند.

مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست
مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست

غذاهای تهیه شده از گندم کامل

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها گندم کامل است. غذاهای تهیه شده از گندم کامل غنی از ویتامین های گروه B هستند که باعث افزایش تولید سلول می شوند و  پوست شما را درخشان می کنند. اگر هدفتان زیبایی پوست نیست باید بدانید که سروتونین (هورمون آرام بخش تولید شده از تریپتوفان، که در گندم کامل یافت می شود) این ماده می تواند خلق و خوی شما را بهبود دهد.

آب نارگیل

آب نارگیل موثرترین راه برای مرطوب کردن بدن از داخل است. این ماده پر از خواص طبیعی است که پوست را درخشان می کند. بسیاری از آنتی اکسیدان ها که باعث حذف رادیکال های آزاد از بدن می شوند، در آب نارگیل یافت می شود.

زردچوبه

این الهه طلایی که طرفداران زیادی دارد، هورمون های زنانه و مردانه را متعادل می کند. شما می توانید آن را برای افزایش طعم به مواد غذایی مانند گوشت، غذاهای دریایی، برنج، سبزیجات و سیب زمینی اضافه کنید.

کلم بروکلی

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشش پوست کلم بروکلی است. کلم بروکلی غنی از ویتامین C و E است. این ویتامین ها به تولید کلاژن و محفاظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کنند.

آب

آب برای سلامت بدن شما ضروری است. هر سلولی در بدن شما نیاز به آب دارد تا سالم بماند. اگر حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در روز ننوشید، پوست شما خشک می شود و چروک بر روی آن ظاهر خواهد شد. پس آب یک کرم ضد پیری است.

پرتقال

پرتقال ویتامین C زیادی دارد. ویتامین C موجود در پرتقال و اکثر مرکبات، برای پوست بسیار مفید است. برای تولید کلاژن یا پروتئین پوست، وجود این ویتامین در بدن ضروری است. ویتامین C به جلوگیری از انقباض رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند.

مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست
مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست

آووکادو

آواکادو برای مرطوب کردن لایه اپیدرمی پوست فوق العاده است. چربی های امگا ۹ موجود در آوکادو به ترمیم سلول های آسیب دیده پوست و آرام کردن قرمزی و تحریک شدگی کمک می کند. این میوه همچنین دارای فیبر، پتاسیم، منیزیم، اسید فولیک و ویتامین E، C و B است که برای حفظ تعادل هورمونی در بدن لازم هستند.

سبزیجات دارای برگ سبز تیره

سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند بروکلی و اسفناج از آنتی اکسیدان های ضد پیری و سطوح بالایی از لوتئین برخوردارند که هیدراتاسیون پوست را تقویت می کند و خاصیت الاستیکی آن را بهبود می بخشد. رژیم غذایی خود را با اضافه کردن اسفناج به سالاد بهبود دهید.

صدف

احتمالا شنیده اید که صدف داروی تقویت کننده قوای جنسی است. اما آیا می دانستید که صدف واقعا پر از روی است. بدن شما برای تولید تستوسترون به روی نیاز دارد. این ماده همچنین عامل مهمی در بازسازی و ترمیم پوست است.

سیر

سیر حاوی آلیسین است که باعث از بین رفتن باکتری های مضر و ویروس ها در بدن می شود. بنابراین برای درمان مشکلات عفونی از جمله آکنه و سایر عفونت های پوستی مفید است. اگر این خاصیت برای شما کافی نیست باید بدانید که سیر غنی از آنتی اکسیدان ها است و برای سایر بخش های بدنتان نیز بسیار مفید است.

شکلات تلخ

شکلات تلخ مرطوب کننده پوست و کاهش دهنده قرمزی و زبری است. فلاونول های موجود در کاکائو به مبارزه با پرخوابی، خستگی و اثرات پیری کمک می کند. آیا می دانید چرا خوردن شکلات باعث می شود شما احساس خوبی داشته باشید؟ دلیل این موضوع این است که شکلات تلخ هورمون استرس شما را کاهش می دهد. علاوه بر این کمی نیز کافئین دارد.

مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست
مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست

گیاه پنج انگشت (vitex)

گیاه پنج انگشت (فقط برای زنان) یکی از مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها است. این گیاه با توقف کردن تولید پرولاکتین در غده هیپوفیز در بدن عمل می کند. سطح پرولاکتین بالا باعث ایجاد دوره های قاعدگی نامنظم و یا حتی فقدان خونریزی قاعدگی و همچنین آکنه می شود.

کیوی

این میوه کوچک غنی از ویتامین C است. به طوری که حتی بیشتر از یک پرتقال ویتامین C و تقریبا اندازه یک موز پتاسیم دارد و پر از آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک ضروری هستند.

چای سبز

دلیل خوبی برای نوشیدن روزانه چای سبز دارید. این نوشیدنی تسکین دهنده غنی از آنتی اکسیدان است و مطالعات نشان داده اند که ترکیبات پلی فنیک در چای سبز خواص ضد التهابی داشته و  با تولید تومورهای پوستی مبارزه می کند.

ماست

ماست حاوی ویتامین A است که برای سلامت پوست ضروری است. ماست همچنین دارای ویژگی های فوق العاده پروبیوتیک است که واقعا می تواند به پوست شما کمک کند. طبق اعلام متخصص تغذیه، لیز لیپسکی، ویتامین A به روده کمک می کند تا سالم بمانند. همچنین برخی از نوجوانان گزارش کرده اند که با مصرف ماست پروبیوتیک توانسته اند آکنه را درمان کنند.

گردو

حتما دلیلی وجود دارد که گردو شبیه مغز است. این به این دلیل است که گردو برای مغز بسیار مفید است. خوردن یک چهارم فنجان گردو باعث افزایش سطح ملاتونین و سروتونین می شود. این دو انتقال دهنده عصبی با بهبود خلق و خوی، خواب و عملکرد شناختی مرتبط است. علاوه بر این، گردو غنی از ویتامین های گروه B است که به نرم تر و شفاف شدن پوست و تقویت چشم ها و استخوان ها کمک می کند.

مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست
مواد غذایی مفید برای تعادل هورمون ها و درخشان شدن پوست

ژلاتین

ژلاتین منبع بی نظیر کلسیم، منیزیم و فسفات است. این ماده به درمان هورمونی کمک می کند و سلامت گوارشی را به همراه دارد. همچنین التهاب مفاصل را کاهش می دهد و برای ترمیم کلاژن پوست مفید است.

فراموش نکنید که چند دهه اول زندگی، اپیدرم شما هر ۳۰ روز یک بار تجدید می شود. اما بعد از ۴۰ سالگی، حدود ۴۵ روز طول می کشد تا لایه اپیدرم پوست جایگزین شود. این کاهش رشد، بازتابی از روند پیری زودرس است و حتی قبل از یائسگی که با تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود، علائم پیری را روی پوست بروز می دهد.

غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کنید

شکر

شکر سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند. اگر به طور منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین را در طول روز بخورید، سیستم ایمنی بدنتان از کار می افتد. این ماده همچنین باعث آزاد شدن هورمون رشد انسان می شود که روند پیری را تسریع می کند.

کافئین اضافی

گفته می شود که مصرف بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز سطح کورتیزول خون (هورمون استرس) را به میزان ۳۰ درصد در یک ساعت افزایش می دهد. دو هفته از نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنید و ببینید چه احساسی دارید.

گوشت و شیر گاو حاوی هورمون

مزارع غیر ارگانیک پروش گاو، هورمون رشد (rBGH) به حیوان تزریق می کنند تا میزان تولید شیر را افزایش دهند و رشد حیوان را سریع تر کنند. گوشت یا محصولات لبنی که از این گاوهای تزریقی گرفته می شود، به افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، کولورکتال و پروستات مرتبط هستند و به طور بالقوه می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود.

الکل

مصرف الکل یکی از ۱۰ علت برتر پیری زودرس صورت است. این ماده سبب آسیب به بافت و رنگ پوست می شود و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی کاسه چشم دارد. مصرف بیش از حد الکل به دلیل تجمع محصولات  سمی در لایه های عمیق پوست باعث ایجاد گودی زیر چشم و چروک روی پوست می شود. این ماده می تواند باعث ایجاد مویرگ و قرمزی در گونه ها و روی بینی شود.

سویا

سویا حاوی فیتواستروژن هایی است که مانند استروژن طبیعی عمل می کنند و می توانند به طور جدی هورمون های شما را از بین ببرند. نه تنها زنان بلکه مردان، کودکان و نوزادان نیز در معرض آسیب این مواد هستند. برای زنان، سطح استروژن بالا باعث ایجاد غلظت استروژن می شود که با ناباروری مرتبط است، سیستم غدد درون ریز را مختل می کند، مشکلات قاعدگی ایجاد می کند و خطر سرطان (به ویژه سرطان سینه) را افزایش می دهد.