روش ها و مواد غذایی مفید برای مبارزه با خستگی

رژیم غذایی نقش عمده ای در تعیین سطح انرژی ایفا می کند. آنچه که می خورید، چه مقدار می خورید و چه زمانی این مواد را مصرف می کنید، به شدت به احساسی که دارید، ارتباط دارد. در حالی که برخی از مواد غذایی می توانند به کسب انرژی بدن کمک کنند اما مصرفی برخی دیگر از غذا به خستگی و مشکلات گوارشی کمک می کند. ثابت نگه داشتن سطح قند خون در محدوده سالم، کلید مبارزه با خستگی است. با پیروی از چند دستورالعملی که در زیر ارائه می کنید می توانید با مصرف برخی از مواد غذایی و استفاده از برخی از روش ها، سطح قند خون را پایدار نگه داشته و با خستگی مبارزه کنید.

تکنیک هایی مفید برای مبارزه با خستگی

مصرف صبحانه

شروع روز با یک صبحانه سالم از خستگی در نیمرزو و افت قند خون جلوگیری می کند. درست مثل یک ماشین که باکش خالی است، در صورتی که صبحانه مصرف نشود، نیمروز احساس خستگی به سراغتان می آید. بر اساس گزارش دانشمندان دانشگاه تافتز، حذف صبحانه می تواند تاثیر منفی بر روی تمرکز، توجه، حافظه، استدلال و توانایی حل مشکل داشته باشد. در حالی که مصرف صبحانه علاوه بر این که به شما در مبارزه با خستگی کمک می کند، باعث می شود عملکرد شناختی مغز افزایش یابد.

رژیم غذایی متعادل

خوردن وعده های غذایی متعادل و میان وعده که شامل ترکیبی از کربوهیدرات ها، چربی و پروتئین است، انرژی را به شیوه ای صحیح در بدن ذخیره می کند. وعده های غذایی که شامل غذاهایی مانند غلات سبوس دار، روغن های سالم و پروتئین بدون چربی است با یک نرخ ثابت هضم می شوند. در نتیجه سطح قند خون ثبات می ماند. پزشکان دانشگاه هاروارد می گویند که از مصرف تنقلات شیرین و نوشابه، و همچنین غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده، که انرژی شما را به سرعت افزایش می دهند، اجتناب کنید. زیرا این غذاها به همان سرعت قادرند، قند خون را کاهش داده و شما را گرسنه و خسته کنند.

مصرف وعده های غذایی مکرر

خوردن چند وعده های غذایی کوچک و میان وعده های سالم در طول روز به جای سه وعده غذا حجیم در مبارزه با خستگی نقش مهمی دارد. فاصله بین این وعده ها باید ۳ تا ۴ ساعت باشد. این فواصل موجب می شود که انرژی بدن ثابت بماند و قند خون نوسان نداشته باشد. در تحقیقات مشخص شده است که وعده های غذایی کوچک و مکرر برای کمک به کنترل و حفظ وزن، به دلیل نیاز به انرژی بیشتری برای انجام فرایند هضم، کمک می کند. این فرآیند خستگی را نیز به دلیل ثابت بودن انرژی، کم می کند.

مواد غذایی غنی از آهن

آهن کافی برای جلوگیری از خستگی ضروری است. خون شما برای حمل اکسیژن و رساندن آن به اندام ها نیاز به آهن دارد. سطوح پایین آهن در بدن می تواند به کم خونی، که به کمبود سلول های قرمز خون اشاره دارد، منجر شود. کم خونی فقر آهن می تواند در ضعف و خستگی نقش داشته باشد. غذاهای غنی از آهن، مانند

  • کشمش
  • بلغور جو دوسر
  • اسفناج
  • سویا
  • کره بادام زمینی
  • ماهی
  • گوشت بدون چربی
  • تخم مرغ
  • غلات غنی شده

را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

آب

آب، هر چند از لحاظ فنی یک ماده غذایی نیست اما ماده مهمی برای بدن محسوب می شود. حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد توده بدنی را آب تشکیل می دهد. علاوه بر این تمام فرایندهای متابولیک و فیزیولوژیک بدن به آب بستگی دارد. کم شدن آب بدن زمانی رخ می دهد که بدن مایع بیش از حدی را در طول انجام وظایف طبیعی خود از دست بدهد. وب سایت MayoClinic گزارش می دهد که حتی کم آبی خفیف نیز می تواند ضعف و خستگی ایجاد کند. میزان آب مورد نیاز برای هر  فردی متفاوت است. این میزان به عوامل مختلفی مانند وزن، سطح فعالیت و آب و هوایی که فرد در آن زندگی می کند، بستگی دارد. اما در هر صورت برای مبارزه با خستگی باید مقدار زیادی مایعات بنوشید، مقدار زیادی میوه و سبزیجات آب دار بخورید و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار که موجب کاهش رطوبت بدن می شوند، خودداری کنید.