مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل

اگر آرتروز دارید، حتما می دانید که این بیماری چه دردی دارد. آرتروز یا آرتریت یک اصطلاح برای توصیف یک کلاس از بیماری هایی است که باعث درد، تورم و سفتی مفاصل می شود. این بیماری می تواند بر روی تمام افراد، با هر سن، جنسیت و قومیتی تأثیر بگذارد. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد. استئوآرتریت نوعی از این بیماری است که بر روی مفاصل پرکاربرد تاثیر می گذارد. نوع دیگر این بیماری نیز آرتریت روماتوئید است که یک بیماری خود ایمنی می باشد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می کند. خوشبختانه غذاهای زیادی وجود دارد که می توانند باعث کاهش التهاب و درد ناشی از آرتروز شوند. در این مقاله مجله پیام سلامت به برخی از مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل اشاره می کنیم.

یک نظرسنجی نشان داد که ۲۴٪ از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید گزارش دادند که رژیم غذاییشان بر روی شدت علائم آنها تأثیر می گذارد.

مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل

ماهی های چرب

انواع ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خاویاری، ساردین ها و ماهی سالمون دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که اثرات ضد التهابی قوی در بدن دارند.

در یک مطالعه کوچک، ۳۳ شرکت کننده به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول هر هفته چهار بار از ماهی چرب استفاده کردند و گروه دوم همین مقدار گوشت خوردند. پس از هشت هفته، گروهی که از ماهی های چرب استفاده کرده بود سطح ترکیبات خاصی در بدنش که مربوط به التهاب است، کاهش یافت.

تجزیه و تحلیل ۱۷ مطالعه نشان داد که مصرف مکمل اسید چرب امگا ۳ موجب کاهش شدت درد مفاصل، سفتی صبحگاهی، تعداد مفاصل دردناک و کاهش نیاز به استفاده از داروهای ضد درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود.

به طور مشابه، یک مطالعه آزمایشگاهی نیز نشان داد که اسیدهای چرب امگا ۳، چندین نشانگر التهابی را که در درد استخوان نقش دارند، کاهش می دهد.

ماهی همچنین منبع خوبی از ویتامین D است که می تواند به پیشگیری از کمبود این ویتامین کمک کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که آرتریت روماتوئید ممکن است با کمبود ویتامین D همراه باشد. متخصصان انجمن قلب آمریکا توصیه می کنند که حداقل دو بار در هفته از ماهی های چرب در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا از خواص ضد التهابی آن ها بهره مند شوید.

سیر

مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل
مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل

سیر نیز یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل است. در برخی مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که سیر و اجزای آن، خواص سرطانی دارند. آنها همچنین شامل ترکیباتی هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و زوال عقل را کاهش دهند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند که سیر دارای اثر ضد التهابی است و می تواند علائم آرتریت را کاهش دهد. در واقع، برخی تحقیقات نشان داده اند که سیر ممکن است عملکرد برخی از سلول های ایمنی را، برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش دهد.

در یک مطالعه، محققان رژیم غذایی ۱،۰۸۲ دوقلو را تجزیه و تحلیل کردند. آن ها دریافتند که کسانی که سیر بیشتری مصرف می کنند، به دلیل خواص ضد التهابی قوی سیر، کمتر به آتروز مبتلا می شوند. یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شد که یک ماده خاص در سیر وجود دارد که ممکن است برخی از نشانگرهای التهابی مرتبط با آرتروز را کاهش دهد.

زنجبیل

زنجبیل علاوه بر افزایش طعم و مزه غذاها، ممکن است علائم آرتریت را نیز کاهش دهد. در سال ۲۰۰۱ تحقیقی با هدف بررسی اثر عصاره زنجبیل بر روی ۲۶۱ بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو، انجام شد. پس از شش هفته، ۶۳٪ از بیماران در درد زانو بهبودی را تجربه کردند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نیز دریافت که زنجبیل و اجزای آن، تولید موادی که باعث التهاب در بدن می شوند را مسدود می کنند. مطالعه دیگری نشان داد که درمان موش ها با عصاره زنجبیل سطح یک نشانگر التهابی خاص درگیر در آرتریت را کاهش می دهد.

مصرف زنجبیل در فرم تازه، پودر یا خشک شده ممکن است باعث کاهش التهاب و نشانه های آرتریت شود.

کلم بروکلی

مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل
مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل

کلم بروکلی یکی از سالمترین مواد غذایی است که در این سیاره یافت می شود. در حقیقت، این ماده حتی ممکن است التهاب را نیز کاهش دهد. یک مطالعه که بر روی رژیم غذایی ۱۰۰۵ زن انجام شد، نشان داد که مصرف سبزیجات کریستالی مثل بروکلی موجب کاهش میزان نشانگرهای التهابی می شود.

کلم بروکلی همچنین حاوی ترکیبات مهمی است که می تواند باعث کاهش نشانه های آرتریت شود. به عنوان مثال، سولفورفان یکی از ترکیبات موجود در بروکلی است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که این ماده تشکیل یک نوع سلول درگیر در گسترش آرتریت روماتوئید را مسدود می کند.

یک مطالعه حیوانی نیز نشان داد که سولفورفان می تواند تولید برخی از نشانگرهای التهابی را که باعث آرتریت روماتوئید می شوند، کاهش دهد. در حالی که باید مطالعات بیشتری بر روی انسان ها انجام می شود، اما نتایج این آزمایش ها نشان می دهد که ترکیبات موجود در بروکلی ممکن است به کاهش علائم آرتروز کمک کند.

گردو

گردو یکی از مواد مغذی مفید در سراسر جهان است. این ماده غنی از ترکیباتی است که ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با بیماری های مفصلی کمک کنند. یک تجزیه و تحلیل که بر روی نتایج ۱۳ مطالعه انجام شد نشان داد که خوردن گردو با کاهش نشانگرهای التهابی در بدن ارتباط دارد. گردو به خصوص حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی است. همان طور که در بالا نیز ذکر کردیم این اسیدهای چربی می توانند علائم آرتریت را کاهش دهند.

در یک مطالعه ۹۰ بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید، مکمل اسید چرب امگا ۳ یا روغن زیتون مصرف کردند. افرادی که اسیدهای چرب امگا ۳ دریافت می کردند، در مقایسه با گروه مصرف کننده از روغن زیتون، درد کمتری را تجربه کردند و توانستند مصرف داروهای خود را کاهش دهند.

انواع توت

مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل
مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل

توت غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. این مواد ممکن است بخشی از توانایی های منحصر به فرد انواع توت برای کاهش التهاب در بدن باشند. در یک مطالعه که شامل ۳۸،۱۷۶ زن بود مشخص گردید که کسانی که حداقل دو بار در هفته توت فرنگی می خورند، نشانگرهای التهابی در خونشان ۱۴ درصد کمتر بود.

علاوه بر این، انواع توت دارای کورستین و روتن هستند که دو ترکیب گیاهی مفید برای بدن می باشند. در یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص شد که، کورستین برای جلوگیری از وقوع برخی از فرآیندهای التهابی در بیماری آرتروز مفید است.

مطالعه دیگری که بر روی مکمل های حاوی کورستین و روتن انجام شد نشان داد، که هر دو ماده باعث کاهش التهاب مربوط به آرتروز می شوند.

اسفناج

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج پر از مواد مغذی هستند، و برخی از اجزای آنها ممکن است قادر به کاهش التهاب ناشی از آرتروز باشند. مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف میوه ها و سبزیجات موجب کاهش التهاب در بدن می شود. اسفناج، به طور خاص، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی است که می تواند باعث کاهش التهاب و کمک به مبارزه با بیماری شود.

اسفناج دارای کائمفرول زیادی است که اثرات عوامل التهابی در بیماری آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال ۲۰۱۷ بر روی سلول های غضروفی مبتلا به آرتریت انجام شد نشان داد که کائمفرول میزان التهاب را کاهش داده و مانع از پیشرفت استئو آرتریت می شود.

انگور

مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل
مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل

یکی دیگر مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل انگور است. انگور دارای آنتی اکسیدان های زیادی است و خواص ضد التهابی دارد.

در یک مطالعه، ۲۴ مرد به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول از پودر انگور که معادل حدود ۱٫۵ فنجان (۲۵۲ گرم) انگور تازه بود استفاده کردند و گروه دوم دارونما خوردند. پس از ۳ هفته پودر انگور به طور موثری سطح نشانگرهای التهابی را در خون کاهش داد.

علاوه بر این، انگور دارای ترکیبات متعددی است که در درمان آرتریت مفید هستند. به عنوان مثال، رزوراترول یکی از آنتی اکسیدان های موجود در پوست انگور است که خواص زیادی برای بدن دارد. در یک مطالعه آزمایشگاهی، رزوراترول توانست با مسدود کردن تشکیل سلول های آلوده به آرتریت روماتوئید، از ضخیم شدن مفاصل جلوگیری کند.

انگور همچنین شامل یک ترکیب گیاهی به نام پروانتوسیانیدین است که ممکن است اثرات محرکی برای آرتریت داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره پروانتوسایانیدین گرفته شده از دانه انگور سبب کاهش التهاب می شود.

روغن زیتون

روغن زیتون به خاطر خواص ضد التهابی که دارد، یکی از مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل محسوب می شود. در یک مطالعه، به موش های آزمایشگاهی به مدت شش هفته روغن زیتون داده شد. این کار باعث توقف رشد آرتروز، کاهش تورم مفصلی، تخریب آهسته غضروف و کاهش التهاب شد.

در یک مطالعه دیگر، ۴۹ بیما مبتلا به آرتریت روماتویید هر روز به مدت ۲۴ هفته یا روغن ماهی یا کپسول روغن زیتون مصرف کردند. در پایان مطالعه، سطح یک نشانگر التهابی خاص در هر دو گروه کاهش یافت. این نشانگر در گروه مصرف کننده از روغن زیتون ۳۸٫۵٪ و در گروه مصرف کننده از روغن ماهی بین ۴۰ الی ۵۵٪ کاهش یافت.

مطالعه دیگری، رژیم های غذایی ۳۳۳ شرکت کننده مبتلا به آرتریت روماتوئید و شرکت کننده سالم را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که مصرف روغن زیتون موجب کاهش خطر ابتلا به این بیماری می شود.

اگر چه به تحقیقات بیشتر در مورد تاثیر روغن زیتون بر روی آرتریت نیاز داریم اما مطمئنا مصرف این روغن برای سلامت بدن مفید خواهد بود و ممکن است علائم آرتریت را کاهش دهد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

ارتباط آرتریت و مواد غذایی (مواد غذایی مفید و مضر) بر اساس یافته های علمی

آشنایی با علائم اولیه بیماری استئوآرتریت

۷ روش طبیعی برای کاهش علائم و درمان آرتریت واکنشی

[/quote]

آب آلبالو

یکی از مواد غذایی مفید برای ورم مفاصل آب آلبالو است. این نوشیدنی خوشمزه و ترش مجموعه ای گسترده از مواد مغذی و خواص را وارد بدن می کند و حتی ممکن است به کاهش نشانه های آرتریت کمک کند.

در یک مطالعه، ۵۸ نفر به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه آب آلبالو و یک گروه پلاسبو استفاده کردند. پس از ۶ هفته، گروه استفاده کننده از آب آلبالو در مقایسه با گروه مصرف کننده از دارونما، بیشتر با کاهش علائم استئوآرتریت و کاهش التهاب مواجه شدند.

در یکی دیگر از مطالعات، مصرف آب آلبالو به مدت سه هفته، میزان نشانگرهای التهابی را در ۲۰ زن مبتلا به استئوآرتریت کاهش داد.

منابع:

  1. A meta-analysis of the analgesic effects of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation for inflammatory joint pain
  2. Dietary garlic and hip osteoarthritis: evidence of a protective effect and putative mechanism of action
  3. Effects of a ginger extract on knee pain in patients with osteoarthritis
  4. Cruciferous vegetable intake is inversely correlated with circulating levels of proinflammatory markers in women
  5. Effects of walnut consumption on blood lipids and other cardiovascular risk factors: a meta-analysis and systematic review
  6. Strawberry intake, lipids, C-reactive protein, and the risk of cardiovascular disease in women
  7. Kaempferol Alleviates the Interleukin-1β-Induced Inflammation in Rat Osteoarthritis Chondrocytes via Suppression of NF-κB
  8. Grape Consumption Increases Anti-Inflammatory Markers and Upregulates Peripheral Nitric Oxide Synthase in the Absence of Dyslipidemias in Men with Metabolic Syndrome
  9. Dietary fish oil and olive oil supplementation in patients with rheumatoid arthritis. Clinical and immunologic effects
  10. Randomized double-blind crossover study of the efficacy of a tart cherry juice blend in treatment of osteoarthritis (OA) of the knee