مواد غذایی مفید برای چشم و بیماری های مرتبط به آن

گروهی از محققان در ایتالیا کشف کرده اند که برخی از مواد غذایی می تواند درمانی برای از دست دادن بینایی وابسته به سن باشند. تحقیقات نشان می دهد که این مواد غذایی محبوب می توانند بر روی قدرت بیماری تاثیر گذاشته و از، از دست دادن بینایی جلوگیری کنند. این تحقیقات بر روی افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا انجام گرفت و حاکی از وابستگی برخی از مواد غذایی با قدرت بینایی و بیماری های چشم بود. در ادامه این مطلب با مواد غذایی مفید برای چشم و بیماری های مرتبط به آن بیشتر آشنا خواهید شد. نه تنها تحقیقات خود نشان می دهد که این مواد غذایی می تواند از نابینایی جلوگیری مرتبط با سن جلوگیری کنند، بلکه می توان از نتایج برای سلامت چشم نیز استفاده کرد.

مواد غذایی مفید برای چشم

دژنراسیون ماکولای علت شماره یک نابینایی است. ماکولا که در مرکز چشم، است در واقع مسئول بخش مرکزی میدان بینایی ما است. افراد مبتلا به ماکولا، میدان دیدشان تخریب می شود. این بیماری نه تنها در افراد مسن، بلکه در افراد جوان و سالم هم دیده می شود.

دژنراسیون ماکولای ممکن است در ابتدا مشکلات بینایی ایجاد نکند، اما به آرامی مرکز میدان دید تغییر و به تدریج از تاری به ایجاد یک سوراخ در مرکز بینایی تبدیل می شود. اگر چه دید محیطی عمدتا تحت تاثیر قرار نگرفته است اما افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا پیشرفته، از نظر علمی، نابینا در نظر گرفته می شوند. این نوع بیماری چشمی به طور جدی ناتوان کننده است. در آن بیمار را بیش از بیماری هایی نظیز آب سیاه (گلوکوم) و آب مروارید (کاتاراکت) تحت  تاثیر قرار می دهد. ژنتیک، نقش قوی در توسعه این بیماری دارد اما می توان با مواردی مانند سیگار کشیدن آن را تشدید و تسریع کرد.

زعفران و دژنراسیون ماکولا

زعفران گیاهی زرد رنگ است که بیشتر برای ایجاد رنگ و طعم فوق العاده از آن در غذا استفاده می کنند. این گیاه همچنین احساس سرخوشی در افراد ایجاد می کند. به طوری که برخی از روانپزشکان برای درمان و کاهش عالئم برخی از بیماری های روانی، خوردن زعفران را پیشنهاد می کنند. جالب است بدانید زعفران می تواند به دفع مشکلات بینایی کمک کند و حتی جزئی از درمان های موجود باشد.

اکثر مردم شنیده اند که هویج برای حفظ سلامت چشم بسیار عالی است، و از آن زمان به بعد آن را به عنوان یک محصول غذایی نارنجی خوشمزه در لیست غذایی خود قرار می دهند. اما حالا که زعفران به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای چشم اعلام شده است بهتر است در کنار عطر و طعم برای افزایش قدرت دیدمان هم از آن استفاده کنیم.

مواد غذایی مفید برای چشم و بیماری های مرتبط به آن
مواد غذایی مفید برای چشم و بیماری های مرتبط به آن

 

تحقیقات در مورد زعفران و دژنراسیون ماکولا

محققان از دانشگاه های متعدد در ایتالیا تیمی را به کشف اثرات مصرف زعفران بر افراد مبتلا به مشکلات بینایی ناشی از دژنراسیون ماکولا اختصاص داده اند. به شرکت کنندگان در مطالعه ۲۰ میلی گرم زعفران در روز طی یک دوره سه ماهه داده شد، پس از آن، در پایان دوره آزمون ارزیابی انجام شد. محققان دریافتند که شبکیه چشم شرکت کنندگانی که در اوایل بیماری دژنراسیون وابسته به سن ماکولا قرار داشتند، در عملکرد خود پس از تنها سه ماه مصرف زعفران، بهبود قابل توجهی داشتند. این نتیجه به طور قابل توجهی بهتر از گروهی بود که از دارونما استفاده می کردند. این خبر برای افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد دژنراسیون ماکولا هستند دلگرم کننده است.

زعفران گران قیمت است به جای آن چه چیزی مصرف کنیم؟

زعفران می تواند برای بیمارانی که با مشکلات بینایی روبرو هستند بسیار گران قیمت باشد. با این حال، شما هنوز هم می توانید از خواص زعفران برای چشم و قدرت بینایی، با استفاده از مکمل های ارزان تر و مقرون به صرفه تر، استفاده کنید. مثلا قرص های زعفران یا گلرنگ می تواند جایگزین های مناسبی باشند. به شرط آن که از اصل بودن آن ها اطمینان حاص کنید.

دیگر راه های طبیعی برای محافظت از چشمان شما

چگونه انبه می تواند به جلوگیری از ابتلا به دژنراسیون ماکولا کمک کند؟

بر اساس گزارش موسسه درمان طبیعی، با خوردن سه وعده انبه در روز (۱ وعده حدودا بین ۱/۲ الی ۳/۴ فنجان می باشد) می توانید شانس خود را برای توسعه دژنراسیون ماکولا وابسته به سن بیش از نیمی کاهش دهید. انبه برای سلامت چشم بسیار خوب است زیرا غنی از زیگزانتین و لوتئین هستند که دو آنتی اکسیدان قویمی باشند. آنها از چشم در برابر امواج نور با انرژی بالا، مانند برخی از اشعه ماوراء بنفش در نور خورشید، که می تواند برای چشم مضر باشند، محافظت می کنند. انبه حاوی مقدار زیادی از ویتامین A نیز می باشد.

مواد غذایی مفید برای چشم و بیماری های مرتبط به آن
مواد غذایی مفید برای چشم و بیماری های مرتبط به آن

بینایی برای یک زندگی سالم و مستقل و انجام کارها بسیار حیاتی است. با این حال، بیشتر مردم با مشکلات بینایی مختلف، از جمله آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی (بیماری شایع چشم دیابتی و یک علت اصلی نابینایی) دست و پنجه نرم می کنند. چشم شما بسیار باارزش است پس خیلی دیر به دنبال درمان آن نروید. خوردن مواد غذایی مناسب قطعا یک گام مهم و راحت در مسیر درست است. خوردن غذاهای خاص به طور طبیعی قدرت بینایی را حفظ و حتی بهبود می بخشد. تعدادی از ویتامین های کلیدی نیز وجود دارند که اجازه خواهند داد که چشم سالم بماند.

  • مشکلات دید در شب، خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، و کمبود ویتامین A خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد. کاروتنوئیدها سرشار از ویتامین A هستند.
  • لوتئین و زیگزانتین این ها دو آنتی اکسیدان قوی هستند و می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و دیگر مشکلات معمول چشم را کاهش دهند.
  • لیکوپن خطر دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد. و باعث پیشگیری از سرطان می شود.
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • بیوفلاونوئید