آشنایی با مهمترین مواد غذایی چرب برای کاهش وزن

یکی از راه های مهم برای کاهش وزن، شمارش میزان کالری مصرفی در طی روز است. غذاهای چرب معمولا پر کالری هستند. به طوری که در هر گرم چربی ۹ کالری وجود دارد اما در هر گرم پروتئین و کربوهیدرات تنها ۴ کالری وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که تمام غذاهای حاوی چربی و کالری زیاد برای کاهش وزن بد است. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف برخی از غذاهای غنی از چربی برای کنترل گرسنگی و اشتها مفید است و به احتمال زیاد به جای ذخیره شدن به عنوان سوخت در بدن استفاده می شوند. بنابراین طبق این تحقیقات می توان از مواد غذایی چرب برای کاهش وزن استفاده کرد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که غذاهای غنی از چربی و کالری مانند آجیل، آووکادو و روغن زیتون دارای خواص کاهش وزن هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد مهمترین مواد غذایی چرب برای کاهش وزن صحبت می کنیم.

معرفی مواد غذایی چرب برای کاهش وزن

آجیل

تحقیقات: بسیاری از افرادی که رژیم دارند از خوردن آجیل اجتناب می کنند. زیرا معتقدند که آجیل کالری زیادی دارند. اما تحقیقات نشان می دهد که افرادی که به میزان متعادل از این ماده غذایی استفاده می کنند، به نسبت افرادی که آن را از رژیم خود حذف می کنند، چربی شکمی کمتری دارند. یک مطالعه منتشر شده در مجله Journal of Nutrition گزارش داد که زنانی که حداقل دو بار در هفته آجیل می خوردند، در مقایسه با افرادی که عادت خوردن این ماده را ندارند، یک سوم کمتر چاق بوده اند. یک مطالعه دیگر منتشر شده در مجله پزشکی مجله PLOS One، خطر ابتلا به چاقی و مصرف آجیل را در میان ۸۰۳ بزرگسال ارزیابی کرد. نتایج نشان داد که بزرگسالانی که بیشتر آجیل های درختی مانند گردو و بادام می خوردند، در مقایسه با افرادی که حداقل مقدار آجیل را مصرف می کردند، BMI پایین تر و اندازه دور کمر کمتری داشتند.

فاکتور لاغری در این ماده: آجیل می تواند احساس سیری بیشتری نسبت به میان وعده های غنی از کربوهیدرات، مانند چوب شور یا کیک فراهم کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که آجیل کمک می کند سطح قند خون پایدار مانده و گرسنگی کنترل شود. مطالعات بیشتر نشان داده است که تمام کالری موجود در آجیل در واقع جذب بدن نمی شود. در هر اونس از این ماده ۱۶۰ الی ۱۷۰ کالری وجود دارد.

آشنایی با مهمترین مواد غذایی چرب برای کاهش وزن
آشنایی با مهمترین مواد غذایی چرب برای کاهش وزن

آووکادو

تحقیقات: آووکادو تقریبا ۲۰ ویتامین و ماده معدنی مختلف را تامین می کنند. علاوه بر این، تحقیقات جدید نشان می دهد که این میوه ممکن است در کنترل اندازه دور کمر مفید باشد. مطالعه سال ۲۰۱۳ منتشر شده در نشریه Nutrition گزارش کرده است که کسانی که آووکادو می خورند در مقایسه با کسانی که از این میوه استفاده نمی کنند لاغر تر هستند. علاوه بر این، مطالعه دیگری که در همان سال و در همان نشریه منتشر شده گزارش داد که افرادی که به طور متوسط در وعده ناهار خود نصف آووکادو (۱۱۲ کالری اضافی) را خورده بودند، در مقایسه با کسانی که از این میوه استفاده نکرده بودند، ۲۶ درصد رضایت بیشتری داشته و اشتهایشان ۴۰ درصد کاهش داشته است.

فاکتور لاغری در این ماده: آووکادو غنی از چربی های غیر اشباع است که می تواند به شما کمک کند تا بیشتر احساس سیری کنید و سطح قند خون تان کنترل شود. این ماده همچنین دارای آنتی اکسیدان های غنی می باشد که می توانند در حفظ قند خون و میزان انسولین نقش داشته باشند. یک اونس از این میوه (حدود یک پنجم از یک آووکادو متوسط) دارای ۵۰ کالری است.

روغن زیتون

تحقیقات: اخیرا مطالعه انجام شده در اسپانیا که نتایج آن در مجله European Journal of Clinical Nutrition منتشر شده نشان می دهد که افرادی که از روغن زیتون به جای روغن آفتابگردان مصرف کردند، ۳۸ درصد کمتر چاق بودند. در مطالعه دیگری که در دانشگاه وین انجام شد، محققان اثرات چهار چربی مختلف (روغن زیتون، روغن کلزا، گوشت خوک و کره) را بر میزان سیری مقایسه کرد. افراد مورد مطالعه، ماست غنی شده با یکی از چهار چربی بالا را هر روز به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول خود مصرف کردند. هنگامی که ماست مصرف شده حاوی روغن زیتون بود، سطح سرمی هورمون سیری سروتونین بالاتر بود و افراد احساس سیری بیشتری می کردند.

فاکتور لاغری در این ماده: ترکیبات آروماتیک در روغن زیتون به احساس سیری کمک می کند. روغن زیتون ایتالیایی، در مقایسه با روغن زیتون اسپانیایی، یونانی و استرالیایی بیشتر غنی از آروماتیک است.