اگر مثانه بسیار حساسی دارید، ممکن است حتی در طول خواب نیز احساس کنید که نیاز به تخلیه مثانه دارید. آنچه که می نوشید یا می خورید می تواند نشانه هایی که دارید را بدتر کند. زیرا مثانه به شدت به تغذیه ما وابسته است و از آن تاثیر می پذیرد. اما خبر خوب این است که شما می توانید با اجتناب از مواد غذایی که باعث تحریک مثانه می شوند تعداد دفعات مراجعه خود را به سرویس بهداشتی کاهش دهید. بعضی از غذاها قطعا وضعیت شما را بدتر خواهند کرد. این مواد غذایی بر روی مثانه و دستگاه ادراری تأثیر خواهند گذاشت. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر با مواد غذایی که باعث تحریک مثانه می شوند آشنا خواهید شد.

مواد غذایی که باعث تحریک مثانه می شوند

میوه ها

کران بری

اعتقاد بر این است که مصرف این میوه، برخی از علائم عفونت دستگاه ادراری را تسکین می دهد. با این حال، مهمترین نکته این است که این میوه مانند مرکبات و گوجه فرنگی اسیدی است. بنابراین، کران بری باعث تحریک مثانه و ایجاد بی اختیاری می شود. برخی از متخصصان معتقدند که نوشیدن آب کران بری در زمان ابتلا به عفونت ادراری، یک ماده تسکین دهنده است، اما این ماده می تواند وضعیت را بدتر کند. در عوض، از آب استفاده کنید.

مرکبات

مرکبات دارای اسید و آب هستند که می توانند مثانه را تحریک کنند. در زمانی که بیش فعالی مثانه دارید باید از مصرف مرکبات و میوه هایی مانند لیمو، پرتقال، گریپ فروت، پرتقال، نارنگی و گوجه فرنگی همراه با محصولات تهیه شده از آن ها اجتناب کنید. مصرف این میوه ها کنترل مثانه را دشوار می کنند.

آلو

آلو به طور معمول به درمان یبوست کمک می کند. با این حال، این میوه  از آن دست مواد غذایی که باعث تحریک مثانه می شوند محسوب می شود. مصرف دیگر منابع تامین کننده فیبر می تواند به جای مصرف آلو به جلوگیری از یبوست کمک کند.

نوشیدنی ها

قهوه و چای

کافئین عامل اصلی تحریک مثانه است. این ماده فعالیت مثانه را افزایش می دهد و ممکن است منجر به علائم شدیدی مانند تشدید نیاز به تخلیه مثانه همراه با افزایش بی اختیاری شود. این نوشیدنی های کافئین دار را می توان با گزینه های بدون کافئین جایگزین کرد.

الکل

علاوه بر قهوه و شکلات، صمرف نوشیدنی های الکی مانند آبجو و شراب نیز برای افرادی که مثانه حساسی دارند توصیه نمی شود. الکل بر روی مغز تاثیر می گذارد. این ماده نه تنها باعث تحریک مثانه می شود، بلکه سیگنال هایی که سرریزی مثانه را به مغز منتقل می کنند را نیز محدود می کند.

نوشیدنی های گازدار

این مواد شامل نوشیدنی هایی مانند آب گازدار، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا هستند. آنها علائم مرتبط با حساسیت مثانه را بدتر می کنند. مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و کربنات باعث ایجاد مشکل زیادی در بدن می شود.

دسرها

شکلات

شکلات حاوی کافئین است. کافئین در آن حدود ۲۵٪ از مقدار کافئین موجود در چای و قهوه است. از این رو یکی از مواد غذایی که باعث تحریک مثانه می شوند شکلات است. به جای شکلات معمولی می توانید از شکلات سفید یا تلخ استفاده کنید. زیرا این نوع شکلات ها علاوه بر این که کاکائو دارند و حس نیاز شما به مصرف شکلات را ارضاء می کنند، کافئین کمتری دارند.

شیرینی ها

مصرف بعضی از شیرینی ها به عنوان دسر می تواند موضوع مهمی برای برخی از افراد مبتلا به بیش فعالی مثانه باشد. این علائم ممکن است با مصرف شیرینی ها پیچیده تر شود. بنابراین، مهم است که شیرینی هایی که بر روی مثانه شما تاثیر می گذارند را شناسایی کنید.

مواد غذایی که باعث تحریک مثانه می شوند
مواد غذایی که باعث تحریک مثانه می شوند

پیاز

پیاز می تواند اثرات مشابه مواد غذایی اسیدی و تند بر روی مثانه داشته باشد و باعث افزایش میل شما به ادرار کردن شود. پس پیاز قطعا در بین مواد غذایی که باعث تحریک مثانه می شوند جای دارد. پیاز خام بیشتر تحرکی کننده است. اما پیاز پخته قابل تحمل تر می باشد.

غذاهای ادویه دار

در اغلب موارد، غذاهای تند و ادویه داری که دهان شما را می سوزاند و چشمانتان را پر از اشک می کنند، مثانه را نیز تحریک خواهند کرد. سالسا تند، سس ها و فلفل ها می توانند مثانه را تحریک کنند. البته اثرات این نوع غذاها ممکن است بر روی افراد مختلف متفاوت باشد. برای تشخیص این که چه مواد غذایی تندی باعث تحریک مثانه شما می شوند، بهتر است به مدت یک هفته هر چیزی را می خورید یادداشت کنید.

غذاهای فراوری شده

عناصر مصنوعی در غذاهای فرآوری شده برای افراد مبتلا به بیش فعالی مثانه می توانند باعث تحریک شدن مثانه شوند. نگهدارنده ها و طعم دهنده ها همراه با سایر مواد افزودنی باعث تحریک مثانه می شوند و می توانند نشانه های مرتبط با حساسیت مثانه را بدتر کنند. بنابراین، چنین افرادی باید بیشتر از غذاهای تازه و طبیعی مانند سبزیجات استفاده کنند و از غذاهای فرآوری شده تا حد ممکن بپرهیزند.

چاشنی ها

چاشنی ها نیز می توانند مشکلاتی را برای مثانه های بسیار حساس ایجاد کنند. چاشنی هایی مانند سس سویا، سرکه، خردل و سس گوجه فرنگی دارای اجزای اسیدی و همچنین سایر عوامل تحریک کننده هستند. بنابراین، باید از آن ها اجتناب شود و یا آن ها را با سایر عصاره ها مانند سیر یا ادویه جات جایگزین کرد. MSG یا Glutamate Monosodium یک نوع عصاره است که در بسیاری از رستوران های چینی استفاده می شود و به شدت علایم حساسیت مثانه را تحریک می کند.

پنیر

محصولات لبنی اثرات متفاوتی بر روی افراد مختلف دارد. یکی از محصولات لبنی که باعث تحریک مثانه می شود، پنیر است. محصولاتی که غنی از کرم هستند مثل پنیر سالاد، پنیر خامه ای و پنیر ترش تاثیر زیادی بر روی مثانه حساس دارند. بنابراین، به جای استفاده از این نوع پنیر ها از پنیرهای بدون کرم استفاده کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درمان سندرم مثانه دردناک به کمک روش های طبیعی، ساده و خانگی

علائم اولیه سرطان مثانه در بدن

تاثیر سلنیوم بر روی سرطان مثانه از دیدگاه محققان

[/quote]

مواد غذایی مفید برای مثانه

اگر بیش فعالی مثانه دارید، علاوه بر اجتناب از مواد غذایی که باعث تحریک مثانه می شوند باید از مواد غذایی مفید برای مثانه بیشتر استفاده کنید. این مواد غذایی عبارتند از:

فیبر

غذاهایی که غنی از فیبر هستند، مشکلات مرتبط با یبوست و علائم بیش فعالی مثانه را کاهش می دهند. فیبر محلول را می توان برای جذب آب و کاهش سرعت هضم استفاده کرد. در حالی که فیبر نامحلول برای حفظ منظم در دستگاه گوارش استفاده می شود و از این طریق مسائل مربوط به علایم بیش فعالی مثانه را کاهش می دهد.

غلات کامل

استفاده از غلات کامل برای جلوگیری از تحریک مثانه بسیار عالی است. غلاتی مانند جو دوسر می توانند به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار گیرند. برای ناهار نیز می توانید از جو پخته استفاده کنید. مصرف برنج قهوه ای همراه با یک تکه مرغ برای شام بسیار توصیه می شود.

حبوبات

در بین همه حبوبات، نخود فرنگی و لوبیا بهترین گزینه برای افرادی هستند که بیش فعالی مثانه دارند. نخود فرنگی و لوبیا را می توان به صورت دورچین کباب یا به صورت خوراک استفاده کرد.

سیب

همه انواع سیب ها برای بهبود علائم بیش فعالی مثانه مفید هستند.

هویج

هویج خام، هویج بخارپز شده و یا هویج ریز ریز شده که در سوپ ها استفاده می شود و حتی نان هویج می توانند علائم تحریک پذیری مثانه را کاهش دهند.

کلم

بسیاری از افراد از کلم به عنوان یک غذای نفاخ یاد می کنند. با این حال، این سبزی خواص زیادی برای بدن دارد و مصرف آن برای افرادی که بیش فعالی مثانه دارند بسیار توصیه می شود.

منابع:

Foods That Irritate Bladder