مصرف بیش از حد قند واقعا برای سلامت بدن مضر است. این ماده موجب افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان می شود. در حال حاضر بسیاری از افراد در تلاشند تا میزان مصرف قند خود را به حداقل برسانند. اما این کار آسان نیست. یکی از دلایل این دشواری نیز این است که بسیاری از مواد غذایی حاوی قندهای پنهانی هستند. در حقیقت، حتی محصولاتی که به عنوان محصولات “رژیمی” یا “کم چرب” به بازار عرضه می شوند، اغلب حاوی قند زیادی نسبت به نسخه های معمولی هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مواد غذایی که قند بالایی دارند اشاره می کنیم.

متخصصان انجمن قلب آمریکا به زنان توصیه می کنند که مصرف قند خود را به ۶ قاشق چای خوری در روز محدود کنند. این در حالی است که مردان باید مصرف خود را به ۹ قاشق چای خوری محدود کنند. یک قاشق چای خوری شکر معادل ۴ گرم است. بنابراین این مقدار به معنی ۲۴ گرم در روز برای زنان و ۳۶ گرم برای مردان است.

مواد غذایی که قند بالایی دارند

ماست کم چرب

ماست می تواند یک غذای بسیار مغذی باشد. با این برخی از انواع ماست برای بدن مضر است. همانند بسیاری از محصولات کم چرب دیگر، در تهیه ماست کم چرب برای بهبود طعم و مزه به آن شکر اضافه می کنند. به عنوان مثال، یک فنجان (۲۴۵ گرم) ماست کم چرب می تواند حاوی ۴۷ گرم قند باشد که معادل ۱۲ قاشق چای خوری شکر است.

علاوه بر این، ماست کم چرب مانند ماست کامل و چرب برای بدن مفید نیست. بهترین نوع ماست ماست پرچرب، محلی یا یونانی است.

سس باربی کیو

سس باربی کیو می تواند یک ماده خوشمزه برای مرینیت کردن مواد غذایی باشد. با این حال، ۲ قاشق غذاخوری از آن می تواند حدود ۱۴ گرم قند یا بیش از ۳ قاشق چای خوری شکر داشته باشد. در واقع، تا ۴۰٪ وزن این سس ممکن است شکر خالص باشد.

سس گوجه

سس گوجه فرنگی یکی از سس های محبوب در سراسر جهان است. اما از طرفی جزء مواد غذایی که قند بالایی دارند نیز محسوب می شود. به یاد داشته باشید که یک قاشق غذاخوری کچاپ حاوی ۱ قاشق چای خوری شکر است.

آب میوه

مانند خود میوه، آب میوه نیز حاوی برخی از ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال، با وجود اینکه به نظر می رسد آب میوه انتخاب سالمی است و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی می باشد، اما دوز شکر آن بسیار زیاد و فیبرش بسیار کم است. معمولا میوه های زیادی برای تولید یک لیوان آب میوه مصرف می کنند، بنابراین مقدار قند موجود در یک لیوان آب میوه بسیار بیشتر از یک عدد میوه است.

سس ماکارونی آماده

شکری که در طی پروسه تولید به مواد غذایی اضافه می شود اغلب در غذاهایی پنهانند که ما حتی نمی دانیم که شیرین هستند، مانند سس ماکارونی. تمام سس های آماده ماکارونی با توجه به این که با گوجه فرنگی ساخته می شوند، حاوی قند طبیعی هستند. با این حال، به بسیاری از سس ها شکر نیز اضافه می شود.

بهترین راه برای اطمینان از این که هیچ قندی در سس ماکارونی شما وجود ندارد، این است که این سس را خودتان تهیه کنید.

نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های ورزشی اغلب یک انتخاب سالم برای کسانی است که ورزش می کنند. با این حال، نوشیدنی های ورزشی برای ورزشکارانی طراحی شده است که به صورت حرفه ای و به مدت طولانی ورزش می کنند. به همین دلیل، آن ها حاوی مقدار زیاد قند هستند. این مقدار قند می تواند به سرعت جذب شده و به عنوان انرژی استفاده شود.

در واقع، یک بطری استاندارد ۲۰ اونسی (۵۷۰ میلی لیتر) از نوشیدنی ورزشی حاوی ۳۲ گرم شکر و ۱۵۹ کالری است که معادل ۸ قاشق چایخوری قند می باشد. بنابراین نوشیدنی های ورزشی به عنوان نوشیدنی های شیرین طبقه بندی می شوند. مانند آب گوجه فرنگی و میوه، این محصولات تیز نیز با چاقی و بیماری متابولیکی ارتباط دارند.

به استثنای دوندگان دو ماراتن، بقیه ورزشکاران بهتر است به جای هر نوشیدنی دیگری، آب بنوشند.

شیر کاکائو

مواد غذایی که قند بالایی دارند
مواد غذایی که قند بالایی دارند

شیر شکلاتی یا همان شیر کاکائو، از کاکائو طعم دار شده و شیرین شده با شکر ساخته می شود. شیر خود یک نوشیدنی بسیار مغذی است. این ماده یک منبع غنی از مواد مغذی، از جمله کلسیم و پروتئین است که برای سلامت استخوان ها عالی هستند.

با این حال، با وجود تمام خواص مغذی شیر، یک لیوان شیر کاکائو ۸ اونسی (۲۳۰ میلی لیتر) حاوی ۲ قاشق چای خوری شکر است.

گرانولا

گرانولا که اغلب به عنوان یک غذای سالم و کم چرب به بازار عرضه می شود، حاوی کالری و قند زیادی است. عنصر اصلی در گرانولا، جو است. جو دوسر یک یک نوع غلات است که حاوی کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر می باشد.

با این حال، جو موجود در گرانولا با آجیل و عسل یا شیرین کننده های دیگر مخلوط شده و همین موضوع باعث می شود میزان شکر و کالری غذا افزایش پیدا کند. در حقیقت، ۱۰۰ گرم گرانولا حاوی حدود ۴۰۰ کالری و بیش از ۶ قاشق چای خوری شکر است.

قهوه طعم دار

قهوه طعم دار یکی دیگر از مواد غذایی که قند بالایی دارند محسوب می شود اما بسیار محبوب است. قند پنهان در این نوشیدنی می تواند غافلگیر کننده باشد. قهوه طعم دار می تواند تا ۲۵ قاشق چای خوری شکر داشته باشد.

این به معنی ۱۰۰ گرم شکر در هر وعده و یا تقریبا ۳ برابر مقداری است که از ۱۲ اونس (۳۴۰ میلی لیتر) قهوه تهیه شده در خانه دریافت می کنید. با توجه به ارتباط قوی که بین نوشیدنی های شیرین و ایجاد بیماری های وجود دارد، احتمالا بهتر است قهوه بدون طعم و بدون قند استفاده کنید.

چای سرد

چای سرد معمولا با شکر با شربت شیرین می شود. چای سرد نوشیدنی تجاری محبوبی در جهان است و میزان قند موجود در آن می تواند کمی متفاوت باشد. بیشتر چای های سرد موجود در بازار، حدود ۳۳ گرم قند در هر ۱۲ اونس (۳۴۰ میلی لیتر) دارند که حدودا معادل یک قوطی کوکاکولا است.

اگر چای دوست دارید، چای معمولی را انتخاب کنید یا چای سردی را انتخاب کنید که قند ندارد.

آب ویتامین دار

آب ویتامین دار یک نوشیدنی سالم حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. با این حال، مانند بسیاری از دیگر نوشیدنی های آماده، آب ویتامین دار مقدار زیادی شکر دارد. در حقیقت، یک بطری آب ویتامین دار حاوی ۱۲۰ کالری و ۳۲ گرم قند است.

شما می توانید آب ویتامین دار بدون قند را انتخاب کنید، که حاوی شیرین کننده های مصنوعی نیست.

سوپ آماده

یکی از مواد غذایی که قند بالایی دارند سوپ آماده است. سبزیجات موجود در سوپ دارای قند طبیعی هستند و سایر مواد مغذی مفید را شامل می شوند. با این حال، بسیاری از سوپ های آماده دارای مواد افزودنی زیادی از جمله شکر هستند.

برای بررسی قند موجود در سوپ، لیست مواد اولیه موجود در محصول را نگاه کنید. اگر با کلماتی مانند شربت ساکارز، شربت ذرت با فروکتوز بالا، مالت جو، دکستروز، مالتوز و سایر شربت ها مواجه شدید یعنی محصول انتخابی شما حاوی قند است.

کمپوت میوه

مواد غذایی که قند بالایی دارند
مواد غذایی که قند بالایی دارند

تمام میوه حاوی قند طبیعی هستند. با این حال، برخی از میوه های کنسروی پوست کنده شده با شربت شیرین نگهداری می شوند. این روش پردازش میوه فیبر آن را از بین می برد و مقدار زیادی قند غیر ضروری به آن اضافه می کند. فرایند تهیه کنسرو می تواند ویتامین C میوه را نیز از بین ببرد، گرچه اکثر مواد مغذی این محصول حفظ می شوند.

میوه تازه بهترین گزینه است. اگر می خواهید میوه های کنسروی مصرف کنید، روی بسته بندی محصول را بخوانید و محصولی را انتخاب کنید که قند کمتری دارد.

کنسرو لوبیا

یکی دیگر از مواد غذایی که قند بالایی دارند کنسرو لوبیا است. یک فنجان (۲۵۴ گرم) لوبیای پخته شده معمولی حاوی حدود ۵ قاشق چای خوری شکر است. اگر لوبیای پخته  دوست دارید، می توانید کنسروهای کم قند را انتخاب کنید که حاوی حدود نصف قند موجود در کنسروهای معمولی است.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

ترک اعتیاد به قند و شکر به روش های ساده و موثر

شیرین کننده های طبیعی و مواد گیاهی سالم برای استفاده به جای قند و شکر

مصرف روزانه شکر ؛ چقدر شکر هر روز باید مصرف کنیم؟

نام های رایجی که برای شکر به کار می رود

[/quote]

غلات صبحانه

غلات صبحانه یک غذای سنتی محبوب، سریع و آسان است. با این حال، غلاتی که شما انتخاب می کنید می تواند تا حد زیادی بر روی میزان قند خونتان تاثیر بگذارد، به ویژه اگر هر روز آن را مصرف کنید. بعضی از سریال های صبحانه، مخصوصا سریال هایی که برای کودکان تجویز می شوند، شکر زیادی دارند. بعضی از آن ها حاوی ۱۲ گرم یا ۳ قاشق چای خوری شکر در یک وعده ۳۰ گرمی (۱ اونس) هستند.

برچسب روی محصولات را بررسی کنید و سعی کنید غلاتی را که دارای فیبر زیاد و قند کمی هستند را انتخاب کنید. تخم مرغ نیمرو نیز یک صبحانه سریع است و پروتئین کافی برای کاهش وزن را در اختیار شما قرار می دهد. مصرف پروتئین در وعده صبحانه می تواند به کاهش وزن کمک کند.

منابع:

  1. Sugar, meat, and fat intake, and non-dietary risk factors for colon cancer incidence in Iowa women
  2. Sugar consumption, metabolic disease and obesity: The state of the controversy
  3. Dietary sugar and colon cancer
  4. Dietary sugars intake and cardiovascular health: a scientific statement from the American Heart Association
  5. Dairy consumption and patterns of mortality of Australian adults
  6. Parents’ beliefs about the healthfulness of sugary drink options: opportunities to address misperceptions
  7. The truth about sports drinks
  8. Chronologically scheduled snacking with high-protein products within the habitual diet in type-2 diabetes patients leads to a fat mass loss: a longitudinal study