مهمترین مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یا Ipomoea batatas، یکی از سبزیجات ریشه ای است که بومی آمریکای مرکزی می باشد. این سبزی ریشه ای، در بین افرادی که باید از رژیم های کم کربوهیدرات استفاده کند شهرت بدی دارد. اما سیب زمینی شیرین یک غذای مغذی است. اگر در حد اعتدال از آن استفاده کنید، می تواند جزئی از یک رژیم غذایی متعادل قرار گیرد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت با شما درباره مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین صحبت می کنیم.

مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین

میزان یک وعده و کالری موجود در آن

یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​حدود ۵ اینچ طول دارد، وزن آن ۱۳۰ گرم یا ۴٫۵ اونس است و حاوی ۱۱۲ کالری می باشد. با توجه به گزارش Department of Health and Human Services، سیب زمینی شیرین جزء سبزیجات قرمز و نارنجی مانند هویج، فلفل قرمز و گوجه فرنگی است که باید هر روز از آن استفاده کنید. یک رژیم غذایی متعادل حاوی ۲۰۰۰ کالری باید شامل حداقل دو و نیم فنجان در روز و پنج و نیم فنجان سبزیجات قرمز و نارنجی در هفته باشد.

پروتئین، چربی و کربوهیدرات

سیب زمینی شیرین بدون چربی و بدون کلسترول است. یک سیب زمینی شیرین حاوی ۲ گرم پروتئین و ۲۶ گرم کربوهیدرات است. همین مقدار سیب زمینی ۳٫۹ گرم فیبر یا ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده را فراهم می کند. به گزارش Department of Health and Human Services، فیبر کلسترول را کاهش می دهد و به جلوگیری از یبوست کمک می کند. کیک سیب زمینی شیرین، سیب زمینی شیرین کبابی و سیب زمینی شیرین پخته شده، کالری، کربوهیدرات و چربی کمتری از نوع سرخ شده این ماده دارند.

مهمترین مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین
مهمترین مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین

پتاسیم و سدیم

سیب زمینی شیرین منبع عالی از پتاسیم است. به طوری که در هر وعده آن ۴۳۸ میلی گرم پتاسیم وجود دارد. پتاسیم به تنظیم فشار خون کمک می کند. بزرگسالان سالم باید حداقل ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز دریافت کنند. به گفته متخصصان Department of Health and Human Services، به طور میانگین آمریکایی ها فقط ۵۶ درصد از مقدار توصیه شده مصرف پتاسیم روزانه را دریافت می کنند. با وجود ۷۲ میلی گرم سدیم در هر وعده از این ماده، سیب زمینی شیرین منبع طبیعی از سدیم است. اما با این وجود هنوز هم غذای کم سدیمی است.

ویتامین A

یک سیب زمینی شیرین ۱۸،۴۴۳ واحد بین المللی ویتامین A یا ۳۶۸ درصد از نیاز روزانه بدن را در خود جای داده است. سیب زمینی شیرین ویتامین A را به شکل بتا کاروتن به بدن ارائه می دهد. این ماده یک آنتی اکسیدان و یک رنگدانه نارنجی است. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است. زیرا بدن شما آن را به شکل فعال ویتامین A تبدیل می کند. هویج و کدو تنبل نیز دارای ویتامین A و بتا کاروتن هستند.