آشنایی با مهمترین مواد مغذی موجود در پیاز و هویج

پیاز و هویج، انتخاب های عالی برای بهبود رژیم غذایی هستند. این مواد غذایی دارای مواد مغذی زیادی هستند. این سبزیجات چند منظوره در تمام طول سال در دسترس می باشند و شما می توانید آنها را سالا به صورت خام یا در سوپ به صورت پخته استفاده کنید. شما می توانید کمی خلاق تر بوده و مواد مغذی موجود در پیاز و هویج را به خوراک ها نیز اضافه کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد مواد مغذی موجود در پیاز و هویج با شما صحبت کنیم.

مواد مغذی موجود در پیاز و هویج

ویتامین C و E

یک فنجان پیاز خام ۱۲ میلی گرم ویتامین C یا ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را فراهم می کند. از طرفی یک فنجان هویج خام ۷ میلی گرم یا ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. طبق گفته محققان Linus Pauling Institute Micronutrient Information Center، ویتامین C یک ویتامین آنتی اکسیدانی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. زیرا این ویتامین در سوخت و ساز کلسترول در بدن مفید است. ویتامین E یکی دیگر از ویتامین های آنتی اکسیدانی و مفید برای قلب است. هر فنجان هویج ۰٫۸ میلی گرم ویتامین E یا ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را فراهم می کند.

ویتامین A

هویج به دلیل ویتامین A زیادی که دارد معروف شده است. یک فنجان هویج خرد شده خام ۲۱،۳۸۴ واحد بین المللی ویتامین A یا ۴۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را فراهم می کند. ویتامین A نقش مهمی در چرخه بصری ایفا می کند و بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط Linus Pauling Institute Micronutrient Information Center، برای بهبود قدرت بینایی و جلوگیری از شب کوری بسیار مفید است. مصرف ناکافی ویتامین A سبب کم خونی فقر آهن می شود. پیاز حاوی ویتامین A نیست.

آشنایی با مهمترین مواد مغذی موجود در پیاز و هویج
آشنایی با مهمترین مواد مغذی موجود در پیاز و هویج

آلیسین

با توجه به گزارش محققان دانشگاه میشیگان، پیاز و هویج برخی از مواد مغذی را در خود جای می دهند که از اجزای ضروری رژیم غذایی شما نیستند، اما این فیتوکمیکال ها یا مواد مغذی گیاهی ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش دهند. پیاز و سیر یک ماده گیاهی به نام آلیسین تولید می کنند که مسئول رنگ سفید سیر نیز می باشد. طبق گفته محققان Linus Pauling Institute Micronutrient Information Center، آلیسین ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن داشته و خطر ابتلا به سکته را با اثراتش بر روی لخته شدن خون کاهش دهد.

سایر مواد مغذی موجود در پیاز و هویج

پیاز و هویج منبع خوبی از فیبر هستند. به طوری که در یک فنجان سیر ۲ گرم و در یک فنجان هویج ۳ گرم فیبر یافت می شود. فیبر باعث کاهش سطح کلسترول می شود و مقدار نیاز روزانه بدن در یک رژیم ۲۰۰۰ کالری ۲۵ گرم است. یک فنجان پیاز ۲۳۴ میلی گرم پتاسیم دارد و هر فنجان هویج ۴۱۰ میلی گرم از این ماده را تامین می کند. پیاز تنها ۶۴ کالری و ۶ میلی گرم سدیم در هر فنجان دارد و هر فنجان هویج ۵۲ کالری و ۸۸ میلی گرم سدیم را در خود جای می دهد. هر دو این سبزیجات بدون چربی و فاقد کلسترول هستند.