مکمل آنزیم پاپایا

پاپایا به عنوان میوه ای دارویی شناخته شده و توانایی آن برای ترد کردن گوشت نیز از ویژگی های این میوه گرمسیری است.. تمام قسمت های این میوه از جمله گوشت، بذر، پوست و برگ، حاوی آنزیم هایی هستند که می توانند در برخی موارد به بهبود عمل هضم کمک کنند، سطح قند خون را کنترل کرده و وضعیت پوست را بهبود بخشند. اثبات شده است که میوه پاپایا برای خوردن بی خطر است، با این حال، عصاره متمرکز شده آن که به صورت قرص های مکمل مصرف می شود، برای جلوگیری از اثرات نامطلوب مورد مطالعه قرار گرفته است. پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از مکمل آنزیم پاپایا برای درمان هر گونه بیماری، با پزشک خود مشورت کنید.

هضم چربی

کاریکا پاپایا لیپاز (Carica papaya lipase) یک آنزیم است که در میوه پاپایا یافت می شود و می تواند به عمل هضم کمک کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله “Chemistry of Food” منتشر شد، نشان داد که این آنزیم هضم کننده چربی های مضر به نام تریاسیل گلیسیرین در محیط آزمایشگاهی است. این آنزیم موجود در پاپایا اثرات مشابهی با آنزیم های پانکراس طبیعی دارد؛ که باعث کاهش چربی بدن می شود. مصرف یک مکمل آنزیمی پاپایا حاوی لیپاز پاپایا ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی به علت اختلال پانکراس مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا آنزیم های پاپایا همان اثر را درون بدن دارند، مورد نیاز است.

هضم پروتئین

تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلینوی نشان داد که میوه پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپایین است. این ترکیبات دارای خواص پروتئولیتیک است. به این معنی که پروتئین هایی که در غذاها مانند گوشت و مرغ یافت می شوند را می شکند. این مطالعه به این نتیجه رسیده است که پاپائین در هر دو نوع پاپایای خام و رسیده موجود است؛ اما ممکن است فعالیت پروتئین هضم در پاپایای رسیده بیشتر باشد. در نتیجه انواعی از مکمل آنزیم پاپایا که حاوی پاپائین هستند ممکن است به بهبود هضم پروتئین در بدن شما کمک کنند.

درمان انگل های روده ای

مکمل آنزیم پاپایا همچنین ممکن است به مبارزه با انگل های روده کمک کنند؛ به خصوص اگر این مکمل ها حاوی عصاره هایی از دانه های این میوه های گرمسیری باشند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ در نشریه “مجله غذایی دارویی” گزارش داد که هر دو میوه و دانه پاپایا دارای فعالیت ضد انگلی هستند. محققان اثرات دانه های پاپایا را در ۶۰ کودک نیجریه ای که نمونه هایی از انگل مدفوع روده ای دارند، آزمایش کردند. بچه هایی که یک دوز ۲۰ میلی لیتر از دانه های پاپایای خشک را دریافت می کردند، پس از یک دوره ۷ روزه از انگل ها پاک شدند. مطالعات بیشتری برای تأیید تحقیق لازم است؛ اما عصاره میوه و بذر پاپایا می تواند به درمان انگل های بالقوه مرگبار در کودکان و بزرگسالان کمک کند.

التیام زخم

اگر دچار دیابت هستید، به علت عوارض ناشی از قند خون ناشتا، فرآیند بهبود زخم ممکن است کاهش یابد. یک مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۰ در مجله “Antioxidants and Signaling Redox” منتشر شده است، گزارش داد که پاپایای تخمیر شده باعث بهبودی زخم در موش های بزرگسال چاق و دیابتی شد. موش ها همچنین پس از تغذیه با مکمل های پاپایا به مدت ۸ هفته، کنترل قند خون را بهبود بخشیدند و کلسترول خون را کاهش دادند. البته مطالعات بالینی بیشتری برای تشخیص اینکه آیا مصرف پاپایا برای افراد مشابه مفید است و عوارض جانبی احتمالی آن، مورد نیاز است.