مکمل هایی که به هضم غذا کمک می کنند

با توجه به یافت هایی که جدیدا از تحقیقات مختلف به دست آمده است، بهتر است که در کابینت آشپزخانه خود و در کنار داروها، چند مکمل مفید نیز نگهداری کنید. مکمل های خاصی وجود دارند که به جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به ۵ نمونه از مکمل هایی که به هضم غذا کمک می کنند اشاره می کنیم. شما می توانید با مصرف این مکمل ها مشکلات گوارشی خود را به حداقل برسانید.

مکمل هایی که به هضم غذا کمک می کنند

مکمل فیبر

فیبری که در رژیم غذایی شما وجود دارد کمک می کند تا مدفوع نرم شود و بتواند ساده تر از بدن خارج شود. هنگامی که فیبر کافی را دریافت نکنید، مدفوع سفت شده و دفعش دشوار می شود، بنابراین یبوست به وجود می آید.

متخصصان انجمن تغذیه آمریکا مصرف ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز را توصیه می کنند. اما اکثر آمریکایی ها فقط ۵ تا ۱۴ گرم فیبر در روز دریافت می کنند. مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات بیشتر یک راه عالی برای افزایش مصرف فیبر است. مکمل های فیبر نیز می توانند به درمان مشکلات گوارشی کمک کنند. فقط یادتان نرود که همراه با مکمل فیبر باید آب کافی مصرف کنید.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که مشابه با باکتری های سالمی هستند که به طور طبیعی در روده شما وجود دارند. این مکمل ها برای طیف گسترده ای از مشکلات مربوط به دستگاه گوارش، از جمله موارد زیر استفاده می شوند:

  • اسهال
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • بیماری التهابی روده

پروبیوتیک ها ممکن است به روش های مختلفی به هضم در دستگاه گوارش کمک کنند.آن ها موادی را تولید می کنند که رشد باکتری های مضر را از بین می برند و ممکن است پاسخ ایمنی بدن خود را برای مبارزه با عفونت افزایش دهند. شایع ترین پروبیوتیک های مورد استفاده در ایالات متحده، Lactobacillus و Bifidobacterium می باشند.

مکمل هایی که به هضم غذا کمک می کنند
مکمل هایی که به هضم غذا کمک می کنند

آنزیم های گوارشی

اگر غذاهای خاص مانند حبوبات یا سبزیجات در بدنتان باد ایجاد می کند، می توانید از این مکمل ها استفاده کنید. این مکمل ها حاوی آنزیم آلفا گالاکتوزیداز هستند که هضم شکر موجود در حبوبات و بسیاری از سبزیجات را بهبود می دهد.

لاکتاز

لاکتاز به صورت قرص یا قطره فروخته می شود. این ماده آنزیمی است که لاکتوز را تجزیه می کند. لاکتوز قند موجود در شیر و محصولات لبنی است. وقتی عدم تحمل لاکتوز وجود داشته باشد یعنی بدن با کمبود این آنزیم مواجه است. بنابراین مصرف مکمل لاکتاز می تواند در هنگام مصرف غذاهای حاوی لاکتوز، به هضم آن ها کمک کند. از پزشک خود بپرسید که آیا لاکتاز برای شما مناسب است یا خیر؟

آنتی اسیدها

اگر چه آنتی اسیدها باعث بهبود هضم نمی شوند، اما می توانند باعث کاهش نشانه های آن شوند. اکثر آنتی اسیدهای حاوی منیزیم، کلسیم یا آلومینیوم همراه با یون های هیدروکسید یا بی کربنات برای خنثی کردن طوفان اسیدی در معده شما هستند. برای مصرف بیش از دو هفته آنتی اسیدها حتما با پزشک مشورت کنید. در صورتی که دو هفته مدام از این داروها استفاده کرده اید و شاهد بهبودی نبوده اید، ممکن است به بیماری جدی تر ریفلاکس معده (GERD) که باعث مشکلات گوارشی می شود مبتلا باشید. برای درمان GERD، درمان های دارویی موثرتر هستند.