مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل و بهبود کیفیت زندگی

بسیاری از متخصصان معتقدند که مکمل ها می توانند به کاهش درد ناشی از بیماری های مزمن مفصلی کمک کنند. بهترین مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل عبارتند از: ویتامین ها و گیاهانی مانند زردچوبه، بوسولیا، فلفل کایین و ویتامین D. برخی از مکمل های دیگر نیز شامل ترکیباتی هستند که به کاهش التهاب و درد زانو و سایر مفاصل کمک می کنند.

یکی از دلایل استفاده از مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل کاهش نیاز به مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است. برخی از این مکمل ها، عوارض جانبی مسکن ها را ندارند.

در این مقاله مجله پیام سلامت بیشتر در مورد مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل با شما صحبت می کنیم.

علل درد مفاصل و التهاب چیست؟

درد مزمن و التهاب مفاصل معمولا نتیجه ای از آرتریت یا آسیب است. متخصصان Arthritis Foundation می گویند که بافت یا غضروف آسیب دیده در مفاصل، درد را به مغز شما می فرستد.

درد مفصل اغلب زانوها را تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا این مفصل فشاری زیادی را تحمل می کند. درد شدید یا مزمن در مفاصل ممکن است ناشی از آسیب دیدگی رباط ها، استخوان ها، ماهیچه ها یا تاندون ها باشد. درد مفاصل همچنین می تواند حرکات بدن را محدود کند و حتی ساده ترین وظایف را دشوار کند.

چرا مکمل ها برای کاهش درد مفاصل مفیدند؟

مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل عبارتند از مواد طبیعی که به روانکاری مفاصل و کاهش التهاب کمک می کنند. بسیاری از این مکمل ها باعث کاهش تحریک و اصطکاک شده و درد مفاصل را کم می کنند.

بر طبق مطالعات مختلف، بعضی از مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل باعث تحریک رشد غضروف و کاهش درک درد می شوند. برخی از مکمل های ویتامینی نیز سلامت استخوان و سلامت مفصل را ارتقاء بخشند و نقش مهمی در محدود کردن بیماری های خود ایمنی ایفا می کنند. همچنین مکمل های مفید برای آرتریت نیز دارای خواص ضد التهابی بوده و به جلوگیری از بدتر شدن بیماری کمک می کنند.

معرفی مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل

زردچوبه (کورکومین) که یک مکمل ضد التهابی است

زردچوبه یکی از محبوب ترین مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل است زیرا خواص ضد التهابی دارد. خواص ضد التهابی زردچوبه به ترکیب کورکومین در این ماده باز می گردد. این ترکیب در ادویه، رنگ، طعم و خواص آن را تعیین می کند.

بسیاری از مطالعات علمی پتانسیل کورکومین را در درمان استئوآرتریت تایید کرده اند. یک بررسی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان می دهد که کورکومین زردچوبه به مسدود کردن سیتوکین های التهابی کمک کرده و علائم درد مفاصل را بهبود می بخشد.

مجله Foods گزارش داد که مکمل کورکومین دارای مزایای زیادی است. هنگامی که کورکومین با پیپرین (فلفل سیاه) ترکیب می شود، خواص تسکین دهنده آن افزایش می یابد. مطالعات نشان داده اند که کورکومین مکمل مناسبی برای تشکین آرتریت زانو است.

مطالعات دیگر نیز دریافتند که این ترکیب می تواند به درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک کند. در برخی موارد، کورکومین مانند برخی از داروهای ضد التهابی در تشکین درد کمک کننده است.

مکمل زنجبیل که برای آرتریت مفید است

زنجبیل به شدت به زردچوبه شبیه است و یکی دیگر از مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل می باشد. مطالعه وضعیت بیش از ۲۶۰ بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو نشان داد که مصرف مکمل زنجبیل به کاهش بسیاری از علائم دردناک کمک می کند. دانشمندان دریافته اند که زنجبیل به درمان درد مفاصل و افزایش دامنه حرکت مفاصل کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از روغن زنجبیل برای کاهش التهاب مفاصل می تواند به کاهش درد ناشی از آرتریت روماتوئید کمک کند. اسانس زنجبیل یکی از ۲۰ اسانس برتر برای از بین بردن درد و التهاب است.

مانند زردچوبه، در صورت مصرف داروهای خاص یا داشتن بیماری خاصی، باید از مصرف زنجبیل خودداری کنید.

مکمل روغن ماهی یا امگا ۳ که برای درد مفاصل خوب است

مصرف مکمل امگا ۳ به طور مرتب می تواند مفاصل را روانکاری کند و در مبارزه با التهاب مفاصل نقش داشته باشد.

یک متا آنالیز انجام شده بر روی ۱۷ بررسی که به موضوع اثربخشی مکمل امگا ۳ بر روی مفاصل پرداخته بودند، نشان می دهد که این مکمل به کاهش علائم درد مزمن کمک می کند. کپسول امگا ۳ در صورتی که بیش از ۳ ماه استفاده شود، در بهبود درد مفاصل نقش بیشتری دارد. مصرف مکمل روغن ماهی به کاهش سفتی مفصلی و درمان درد آرتریت نیز کمک خواهد کرد.

یک آزمایش کنترل شده تصادفی دو سو کور نشان داد که قرص های امگا ۳ به بهبود برخی علائم همراه با آرتریت روماتوئید کمک می کنند

مکمل گلوکزامین که برای سلامت عمومی بدن مفید است

یکی از بهترین مکمل های ترمیم کننده غضروف، گلوکوزامین است، زیرا باعث تولید غضروف های سالم می شود. یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی نشان داد که مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم گلوکزامین سولفات باعث کاهش درد زانو ناشی از استئوآرتریت شد. اکثر ۱۰۶ بیمار شرکت کننده در این تحقیق، پس از مصرف مکمل گلوکوزامین دریافتند که علائم آرتریت آنها پس از ۶ ماه بهبود می یابد.

مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که مصرف مکمل گلوکزامین در طولانی مدت می تواند پیشرفت استئوآرتریت را با تاخیر بیاندازد.

سایر مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل

قرص کندرییتین

کندرویتین یکی دیگر از مکمل های کفید برای درد زانو و آرتریت است. کندرویتین به طور طبیعی در غضروف و بافت های استخوانی یافت می شود و مصرف مکمل حاوی آن می تواند برای مفاصل مفید باشد.

آیا این مکمل به بازسازی غضروف کمک می کند؟

برخی تحقیقات علمی به این واقعیت اشاره دارند که کندریتین می تواند به ارتقای سلامت غضروف های مفصلی کمک کند. به عنوان مثال، مصرف ۴۰۰ ملی گرم کاندرویتین سولفات دو بار در روز به افزایش حجم غضروف و کاهش درد مفاصل کمک می کند.

یک مطالعه که شامل بیش از ۱۵۰۰ نفر مبتلا به استئو آرتریت بود نشان داد که مصرف مکمل گلوکوزامین و کندریتین باعث بهبود علائم آرتروز می شود. همچنین، جذب کاندیدیوم به تنهایی باعث کاهش تورم مفصلی شد.

مکمل SAM برای درد زانو و درد مفصلی

یکی از محبوب ترین مکمل های مفید برای ترمیم مفاصل زانو، SAM است. برخی از افراد مبتلا به استئوآرتریت توانسته اند پس از مصرف مکمل SAM شاهد بهبود وضعیت خود باشند. به عنوان مثال، در یک مطالعه، مصرف SAMe همانند سلکوکسیب در مدیریت علائم استئوآرتریت نقش داشت.

یک متاآنالیز انجام شده بر روی ۱۱ آزمایش که از SAMe برای درمان استئوآرتریت استفاده کرده بودند نشان داد که این ماده یک مکمل مفید برای مدیریت درد مفاصل است.

مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل و بهبود کیفیت زندگی
مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل و بهبود کیفیت زندگی

مکمل های حاوی کندر

مکمل هایی که حاوی کندر هستند می توانند به کاهش التهاب در مفاصل کمک کنند. کندر در درمان درد مفاصل نقش دارد، زیرا آنزیم های ضد التهابی را مسدود می کند. یک مطالعه نشان داد که کدر دارای خواص ضد آرتریت است، زیرا درد و تورم ناشی از التهاب را کاهش می دهد.

شواهد علمی نیز وجود دارد که نشان می دهند کندر همراه با کورکومین می تواند به درمان علائم استئوآرتریت کمک کند. یک مطالعه که شامل ۲۰۰ بیمار مبتلا به استئوآرتریت بود نشان داد که مصرف مکمل اسید بوروسولیک و کورکومین موجب کاهش درد مفاصل در یک دوره ۱۲ هفته ای می شود.

مکمل فلفل کایین

فلفل کایین حاوی ترکیباتی به نام کپسایسین است که دارای خواص ضد التهابی می باشد. کپسایسین همچنین دارای اثر ضد درد است که عصب را بی حس کرده و درد را درمان می کند.

یک مطالعه که در مورد استفاده از کپسایسین به عنوان یک درمان طبیعی برای درد مفصلی بود نشان داد که مصرف مکمل خوراکی این ماده در مدیریت درد آرتروز و التهاب نقش دارد. کپسایسین به جلوگیری از تولید آنزیم هایی که باعث التهاب می شوند کمک می کند. در واقع، مکمل کپسایسین برای درد مفاصل، درد عصبی و بهبود زخم معده مفید است.

ویتامین D

یکی از بهترین ویتامین های مفید برای مفاصل و کاهش درد مفاصل، ویتامین D است که برای متابولیسم استخوان و جذب کلسیم ضروری است. مجله Endocrinology and Metabolism گزارش داد که آرتریت روماتوئید اغلب با کمبود ویتامین D همراه است. کمبود ویتامین D می تواند شدت درد آرتریت روماتوئید و درد استئوآرتریت را افزایش دهد.

نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان و درمان درد آرتریت روماتویید کمک کند. مطالعات دیگر نشان داده اند که کمبود ویتامین D می تواند شدت درد مزمن را افزایش دهد.

گزنه

یکی از مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل ، مکمل گزنه است. در یک مطالعه، عصاره برگ ها، گل ها، ساقه ها و ریشه های گزنه به یک مکمل گیاهی تبدیل شد. طی انجام این مطالعه مشخص شد که انواع خاصی از این عصاره ها، مانند یک ماده ضد درد ضد التهابی عمل می کنند. محققان دریافتند که عصاره گزنه برای درمان بیماری های التهابی مانند استئو آرتریت، مفید است.

ریشه شیرین بیان

عصاره ریشه شیرین بیان یک مکمل ضد التهابی قوی است.

مزایای استفاده از مکمل شیرین بیان برای رفع درد مفاصل، به وجود گلیسیریزین و اسید گلیسیروتینیک در این مکمل باز می گردد. این ها هر دو ترکیبات ضد التهابی هستند که به روش مشابه با بازدارنده های COX-2 در بدن عمل می کنند.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل شیرین بیان می تواند بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را درمان کند. در موارد آرتریت روماتوئید خفیف، مکمل ریشه شیرین بیان می تواند به کاهش التهاب کمک کند. این مکمل همچنین می تواند اثربخشی درمان های مورد استفاده را افزایش دهد.

میوه ارس

عصاره پوست درخت و میوه ارس می تواند به کاهش التهاب کمک کند. مطالعات انجام شده در زمینه خواص درمانی عصاره ی این گیاه نشان می دهد که میوه ارس دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است. از این گیاه به طور سنتی برای درمان بیماری های قلبی نیز استفاده می شود.

باباآدم

یکی از مکمل های مفید برای کاهش درد مفاصل که تحقیقات علمی بسیاری از خواص آن حمایت می کنند، باباآدم است. این گیاه حاوی ترکیبات ضد التهابی است که می تواند به کاهش درد مزمن مفاصل کمک کند.

مجله International Journal of Rheumatic Diseases نتایج مطالعه ای را منتشر کرد که در آن از عصاره باباآدم برای درمان درد آرتریت استفاده شده بود. مصرف روزانه چای باباآدم اثر ضد درد بر روی مفاصل دارد. این اثر قابل مقایسه با داروهای ضد درد بود.

منابع:

  1. A Phytopharmacological Review on a Medicinal Plant: Juniperus communis
  2. Effects of Arctium lappa L. (Burdock) root tea on inflammatory status and oxidative stress in patients with knee osteoarthritis
  3. Lipophilic stinging nettle extracts possess potent anti-inflammatory activity, are not cytotoxic and may be superior to traditional tinctures for treating inflammatory disorders
  4. Vitamin D and rheumatoid arthritis
  5. Influence of Capsaicin on Inflammatory Cytokines Induced by Lipopolysaccharide in Myoblast Cells Under In vitro Environment
  6. Chondroitin for osteoarthritis
  7. Glucosamine sulfate in the treatment of knee osteoarthritis symptoms: a randomized, double-blind, placebo-controlled study using acetaminophen as a side comparator
  8. A meta-analysis of the analgesic effects of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation for inflammatory joint pain
  9. Effects of a ginger extract on knee pain in patients with osteoarthritis
  10. Curcumin: A Review of Its’ Effects on Human Health