میزان قند موجود در برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها

در دنیای امروزی که مدام در حالت تغییر و تحول هستیم، قطعا سخت است که بتوانیم میزان مواد خاص را رژیم غذایی خود معتدل نگه داریم. شکر یکی از این مواد مغذی که سلول بدن ما بدون آن خواهند مرد. با این حال، مصرف بیش از حد قند خطر ابتلا به مشکلات متعدد، از جمله بیماری های دهان و دندان، چاقی و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. برای حفظ کنترل سطح قند، بهتر است بدانید که میزان قند موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها چقدر است؟ در ادامه ما میزان قند موجود در برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها حاوی قند طبیعی یا قند مصنوعی که هر روز مصرف می کنید را ارائه کرده ایم.

قند یا همان شکر یک کربوهیدرات ساده است که جزء مواد شیرین می باشد. قند اشکال مختلفی دارد اما سه نوع اصلی آن شامل ساکارز، لاکتوز و فروکتوز می باشد.

با وجود این که سلول های بدن ما برای زنده ماندن به قند نیاز دارند اما مصرف بیش از حد از آن می تواند مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کند. میزان قند زیادی در بدن نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه می تواند خطر پوسیدگی دندان، دیابت و چاقی را افزایش دهد.

متخصصان انجمن قلب آمریکا (AHA) می گویند که قند اضافی در بدن فقط کالری خالی است که می تواند به اضافه وزن، و یا حتی چاقی منجر شود، در نتیجه سلامت قلب را تهدید کند.

آگاه بودن از میزان قند موجود در مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم برای سلامتی ما بسیار حیاتی است. این آگاهی در حال حاضر اهمیت بیشتری پیدا کرده است زیرا اکثر مواد غذایی که ما می خوریم فراوری شده است و این به معنی وجود قند زیادی در آنهاست.

در ماه مارس سال ۲۰۱۵، سازمان بهداشت جهانی (WHO) دستورالعمل جدید را توصیه کرده است. در این دستور العمل آمده است که برای در امان بودن از عوارض مصرف قند زیاد، تمام افراد باید کمتر از ۱۰ درصد کل انرژی که در طول یک روز به دست می آورند از قند باشد. در این گزارش آمده است که برای بهره مندی از خواص کاهش قند در رژیم غذایی، بهتر است تنها ۵ درصد از کالری روزانه ما از قند تامین شود.

در این گزارش اصطلاح “قند” اشاره به گلوکز، فروکتوز و ساکارز موجود در غذاها و نوشیدنی ها، چه به صورت طبیعی مانند قند موجود در عسل و آب میوه و چه به صورت مصنوعی دارد. این واژه به قند طبیعی در میوه های تازه، سبزیجات و یا شیر اشاره ای نکرده است زیرا هیچ شواهدی مبنی بر مضر بودن این قندها وجود ندارد.

یک قاشق چای خوری شکر حدود ۴ گرم است. سازمان بهداشت توصیه می کنند که ما باید مصرف شکر روزانه را به ۵ درصد  انرژی روزانه کاهش دهیم؛ که با این حساب، حداکثر مجاز مصرف شکر در طول روز ۶ قاشق چای خوری می شود.

میزان قند موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها

میزان قند موجود در نوشیدنی ها

نام میزان قند
کوکا کولا ۸٫۲۵ قاشق چای خوری
پپسی کولا ۸٫۷۵ قاشق چای خوری
رد بول ۶٫۹ قاشق چای خوری
اسپرایت Sprite ۸٫۲۵ قاشق چای خوری

یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا، ارتباط بین نوشیدن بیش از یک نوشابه در روز و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را مشخص کرد.

میزان قند موجود در میوه ها

قند موجود در میوه ها فروکتوز است. میزان قند موجود در میوه ها کاملا از یکدیگر متفاوت هستند به عنوان مثال در هر ۱۰۰ گرم لیمو تنها ۰٫۶ قاشق چای خوری شکر وجود دارد اما در همان میزان انگور ۴ قاشق چای خوری قند جای گرفته است. جدول زیر به میزان قند موجود در هر ۱۰۰ گرم میوه اشاره شده است.

نام میزان قند
انبه ۳٫۲ قاشق چای خوری
موز ۳ قاشق چای خوری
سیب ۲٫۶ قاشق چای خوری
آناناس ۲٫۵ قاشق چای خوری
انگور ۴ قاشق چای خوری
لیمو ۰٫۶ قاشق چای خوری
کیوی ۲٫۳ قاشق چای خوری
زردآلو ۲٫۳ قاشق چای خوری
توت فرنگی ۱٫۳ قاشق چای خوری
تمشک ۱ قاشق چای خوری
بلوبری ۱٫۷ قاشق چای خوری
زغال اخته ۱ قاشق چای خوری
گوجه فرنگی ۰٫۷ قاشق چای خوری

میزان قند موجود در کیک ها و دسر ها

نام مقدار میزان قند
کیک هویج ۱ تکه متوسط ۳ قاشق چای خوری
کاستارد (شیرینی مربایی) ۱ تکه متوسط ۳٫۲۵ قاشق چای خوری
موس شکلات ۱ تکه متوسط ۳ قاشق چای خوری
دونات ۱ عدد ۳٫۵ قاشق چای خوری
پای میوه ۱ تکه متوسط ۳٫۵ قاشق چای خوری
کیک میوه ۱ تکه متوسط ۵ قاشق چای خوری
مافین ۱ عدد ۴٫۷۵ قاشق چای خوری
بستنی  ۱ پیمانه ۳ قاشق چای خوری
پودینگ برنج ۱ تکه متوسط ۳٫۷۵ قاشق چای خوری
کیک اسفنجی ۱ تکه متوسط ۵٫۵ قاشق چای خوری

چرا باید میزان قند مصرفیمان را مد نظر داشته باشیم؟

انجمن قلب آمریکا به دلیل آنکه قند اضافی در رژیم غذایی می تواند مشکلاتی برای سلامتی بدن ایجاد می کند توصیه کرده است که میزان قند مصرفی در رژیم غذاییمان را کاهش دهیم. این انجمن اعلام کرده است که قند زیادی مشکلات زیر را برای شما ایجاد خواهد کرد:

  • چاقی: دانشمندان در شورای تحقیقات پزشکی نشان داده اند که خوردن قند بیشتر با چاقی ارتباط دارد.
  • بیماری های قلبی: تحقیق منتشر شده در JAMA Internal Medicine نشان داد که مصرف قند و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی به یکدیگر مرتبط هستند.
  • دیابت نوع ۲: اگر چه قند باعث بروز دیابت نمی شود اما افرادی که قند بیشتری نسبت به متوسط مصرف استاندارد، استفاده می کنند، بیشتر احتمال دارد اضافه وزن پیدا کنند. اضافه وزن هم یکی از عوامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در آمریکا گزارش می دهد که بیشتر آمریکایی ها در حال حاضر مقدار زیادی از کالری خود را از طریق قند به دست می آورند. گزارش ها در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که نزدیک به ۱۳ درصد از کل کالری مصرفی بزرگسالان از منابعی با فروکتوز بالا مانند قند و شربت ذرت است.

با توجه به تمام نکات ذکر شد قطعا باید متوجه شده باشید که چرا باید میزان مصرف قند را در رژیم غذاییمان کم کنیم. این عوارض تنها بخشی از مضرات مصرف بیش از حد این سم سفید است. البته گاهی اقات نیز ناآگاهی ما موجب می شود این سم را وارد بدن کنیم به عنوان مثال پروفسور تیم نوکس، مدیر واحد تحقیقات علوم ورزش و پزشکی، دانشگاه کیپ تاون، آفریقای جنوبی می گوید که نوشیدنی های ورزشی قند زیادی دارد و برای ورزشکاران مفید است اما اگر همین نوشیدنی ها بدون ورزش و توسط افراد عادی مصرف شود می تواند عوارض زیادی را در پی داشته باشد.