معرفی میوه های چینی

حتما شنیده اید که چینی های میوه ها عجیبی و غریبی می خورند که گاها فقط در چین یافت می شود. این میوه ها به دلیل خواص فراوانی که دارند قرن هاست که در چین استفاده می شوند. مصرف میوه های چینی یک روش عالی برای تست مزه های جدید است. علاوه بر این این میوه ها پر از مواد مغذی حیاتی و خواص هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد خواص میوه های چینی با شما صحبت کنیم.

انواع میوه های چینی و خواص آنها

پوملو

با مصرف این میوه می تواند تمام خواص گریپ فروت را بدون تلخ شدن دهان دریافت کنید. پوملو با آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و فیبر غنی شده است. همه این مواد به محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری های مزمن کمک می کنند.

این میوه دارای طعم شیرین تری نسبت به گریپ فروت است و بزرگترین عضو خانواده مرکبات محسوب می شود. هر پوملو می تواند به اندازه یک توپ بسکتبال رشد کند. این میوه به طور سنتی برای درمان مشکلات قلبی و معده مورد استفاده قرار می گیرد.

لیچی

سرخالو یا لیچی میوه ای کوچک، با پوست قرمز و گوشت ژله ای است. این میوه بومی جنوب چین است و کمی بزرگتر از گیلاس می باشد. معمولا آن را بدون پوست و به صورت تازه مصرف می کنند. یک فنجان لیچی دارای بیش از دو برابر مصرف روزانه توصیه شده از ویتامین C است. همچنین منبع خوبی از مس می باشد. لیچی دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان هاست و ممکن است برای پیشگیری از بیماری های زیر مفید باشد:

  • سرطان
  • بیماری قلبی
  • دیابت
  • علائم پیری

کامکوات

این میوه کوچک که به اندازه یک حبه انگور بزرگ است، از نظر ظاهری شباهت زیادی به پرتقال دارد. کامکوات با آنتی اکسیدان ها و ویتامین C غنی شده است. این میوه معمولا با پوست خورده می شود بنابراین تمام خواص نهفته در پوست آن وارد بدنتان می شود.

براساس یک مطالعه که اخیر منتشر شده، رژیم های غذایی پر از مرکبات ممکن است به جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک کنند. اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی برای کمک به درمان سرماخوردگی در زمستان مفید است.

دست بودا

میوه دست بودا در چین نماد شادمانی و زندگی طولانی است. در حالی که این میوه اغلب به صورت خام استفاده می شود، گاهی در دسرها و غذاها نیز از عطر و طعم آن بهره برده می شود. این میوه به عنوان یک تونیک سنتی عمل می کند.

بر خلاف لیمو، میوه دست بودا بدون دانه، آب، یا گوشت است و تنها پوست آن استفاده می شود. از پوست بیرونی آن برای افزودن طعم لیمو به نوشیدنی ها یا غذاها استفاده می شود. تحقیقات اخیر نشان می دهند که این میوه ممکن است میگرن را کاهش دهد.

بیبری

پیدا کردن بیبری تازه در خارج از چین کار بسیار دشواری است. این به این دلیل است که این میوه بسیار حساس بوده و زود خراب می شود. این میوه سرخ مایل به قرمز آبدار است و طعم کمی اسیدی دارد.

بیبری غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، C و E است. این میوه همچنین منبع خوبی از فولات می باشد. شما می توانید بیبری را به صورت کنسرو شده، خشک یا یخ زده در کشورهایی مانند آمریکا پیدا کنید.

منگوستین

بر خلاف معنی کلمه منگو که در نام منگوستین وجود دارد، این میوه اصلا شبیه انبه نیست. در داخل پوست آن هشت قسمت گوشت سفید وجود دارد که حاوی آب شیرینی است. گوشت آن نیز دارای طعم شیرین و ترش است. بسیاری از افراد طعم گوشت منگوستین را با طعم هلو یا نارنگی مقایسه می کنند.

منگوستین به طور سنتی در آسیای جنوب شرقی برای درمان زخم ها و عفونت های پوستی استفاده می شود. برخی از ترکیبات موجود در میوه در برابر برخی از باکتری ها و قارچ ها موثر هستند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که میوه منگوستین ممکن است به مهار رشد سرطان نیز کمک کند. این فرضیه هنوز در آزمایشات انسانی اثبات نشده است.

مکمل و آب این میوه را در چین برای کاهش درد و التهاب می فروشند. با این حال، متخصصان کلینیک مایو می گویند که برای حمایت از این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

میوه ستاره

معرفی میوه های چینی
معرفی میوه های چینی

میوه ستاره شکل بسیار جالبی دارد. هنگامی که آن را نصف می کنید به یک ستاره ۵ پر تبدیل می شود. میوه ستاره رنگ زردی دارد و دارای عطر و طعم شیرین و ترش است. یک فنجان از آن حاوی تقریبا یک سوم از نیاز روزانه بدن به ویتامین C می باشد. مصرف این میوه یک روش ساده برای اضافه کردن میوه ها و سبزیجات زرد به رژیم غذایی تان است. میوه ستاره حاوی مواد شیمیایی مفیدی است که در دیگر میوه ها زرد رنگ یافت نمی شوند.

میوه دراگون

با وجود اینکه اکثر افراد تصور می کنند میوه دراگون بومی آسیا است اما حقیقت این است که خواستگاه این میوه آمریکای مرکزی است. میوه اژدها در چین بسیار محبوب است. این میوه زرد بسیار زیبا را معمولا همراه با بستنی به شکل دسر استفاده می کنند.

صرف نظر از رنگ، این میوه غنی از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و پلی فنل ها است. پوست آن نیز پتانسیل کافی برای کاهش و یا متوقف کردن رشد سلول های ملانوم دارد.

ازگیل ژاپنی

این میوه طلایی رنگ از نظر ظاهری شبیه زردآلو است، اما طعمش بیشتر شبیه به آلو شیرین یا گیلاس می باشد. گوشت نارنجی، زرد یا سفید آن منبع خوبی از بتا کاروتن است. یک فنجان از این میوه تقریبا نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می کند. ازگیل ژاپنی حاوی مواد مغذی زیر است:

  • فیبر
  • ویتامین B6
  • منگنز
  • پتاسیم

سیب کاستارد

این میوه منبع خوبی برای تامین ویتامین C، ریبوفلاوین و پتاسیم مورد نیاز بدن است. تقریبا یک سوم فیبر مورد نیاز روزانه بدن در یک عدد سیب کاستارد وجود دارد. بنابراین مصرف این میوه شما را سیر نگه می دارد.

جک فروت

جک فروت با وزن تقریبی ۸۰ پوند، بزرگترین میوه درختی در جهان است و ارزش غذایی زیادی دارد. این میوه منبع خوبی از ویتامین C، منگنز، پتاسیم و مس است. فیبر و قندهای موجود در آن نیز مانند پروبیوتیک در بدن عمل کرده و از باکتری های مفید در دستگاه گوارش حمایت می کنند.

در این میوه میزان نشاسته و پروتئین متعادل است. همین ویژگی باعث می شود که به عنوان یک ماده مغذی آسیایی شناخته شود. جک فروت پر از مواد مغذی است که دارای خواص ضد سرطانی، ضد پیری و تنظیم کننده فشار خون هستند.

جوجوب

بیش از ۴۰۰۰ سال است که از این میوه در چین استفاده می شود. بسیاری از فرهنگ ها از این میوه در طب سنتی استفاده می کنند. با توجه به آنتی اکسیدان های زیاد در این میوه، محققان در پی کشف اثرات بالقوه مصرف آن بر روی سرطان سینه و سرطان دهانه رحم هستند.

رز سیب

یکی از میوه های چینی بسیار عجیب و غریب میوه ای به نام رز سیب است که فقط در چین می توانید به سادگی آن را پیدا کنید. این میوه منبع خوبی از ویتامین A و C است. هر چقدر که این میوه برای بدن خاصیت دارد دانه ها داخلش مضر است. بنابراین از مصرف تخم رز سیب به شدت اجتناب کنید. این تخم ها سمی هستند.

گلابی آسیایی

از بین تمام میوه هایی که در این لیست قرار دارند، پیدا کردن گلابی آسیایی تازه در کشورهای دیگر جهان ساده تر است. برخی از مزارع در ایالات متحده این میوه را پرورش می دهند. از اواخر تابستان تا اوایل پاییز می توانید گلابی آسیایی را در بازار پیدا کنید.

این میوه بافت تردی مانند سیب دارد اما طعمش شبیه به گلابی است. با مصرف یک عدد گلابی آسیایی بیش از یک سوم نیاز روزانه بدنتان به فیبر تامین می شود. بنابراین گلابی آسیایی یک میان وعده عالی برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند. این میوه همچنین دارای ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم است. بر خلاف گلابی های معمولی، بهتر است این میوه را در فصلی برداشت و مصرف کنید که ترد است و هنوز داخلش نرم نشده.

ولیک چینی

ولیک یا همان زالزالک چینی دارای غلظت زیادی از آنتی اکسیدان ها است. یک مطالعه که اخیر انجام شده است اثرات محافظتی این میوه بر روی قلب را تایید کرد. مصرف ولیک چینی می تواند منجر به کاهش کلسترول شود. این میوه دارای خواص ضد التهابی و ضد تومور است. اگرچه این میوه را اکثرا به شکل مکمل در بازار عرضه می کنند اما می توانید آن را به صورت تازه نیز پیدا کنید.

منابع:

  1. Selected Activities of Citrus Maxima Merr. Fruits on Human Endothelial Cells: Enhancing Cell Migration and Delaying Cellular Aging
  2. Effect of a traditional syrup from Citrus medica L. fruit juice on migraine headache: A randomized double blind placebo controlled clinical trial
  3. Mangosteen
  4. Antioxidant and antiproliferative activities of red pitaya
  5. Anti-proliferative and apoptotic effects of Ziziphus Jujube on cervical and breast cancer cells
  6. Polyphenolic Profile and Biological Activity of Chinese Hawthorn (Crataegus pinnatifida BUNGE) Fruits