میوه ها پکتین

پکتین یک نوع از فیبر محلول در آب است که در انواع میوه ها و سبزیجات یافت می شود. بعضی از میوه ها پکتین بالاتری نسبت به سایر میوه ها دارند. از نظر تجاری، از پکتین در صنعت ساخت ژله ها استفاده می شود؛ زیرا در ترکیب با آب تبدیل به یک ترکیب چسبنده می شوند.

خاصیت چسبندگی پکتین به سلامت شما نیز کمک می کند. به طور خلاصه مرکبات و سیب منابع غنی از پکتین هستند.

مزایای پکتین

پکتین نوعی از کربوهیدرات است که به طور خاص یک پلی ساکارید بوده که در دیواره سلولی گیاهان، به ویژه برگ ها، ریشه ها و میوه ها یافت می شود.

محتوای پکتین به طور گسترده ای بین گیاهان و حتی در هر گیاه در طول زمان متغیر است. به طور کلی، پکتین توسط آنزیم ها با هدف رسیده شدن میوه تجزیه شده و موجب نرم تر می شود.

پکتین و دیگر فیبرهای غذایی به میزان قابل توجهی در تغذیه انسان کمک نمی کنند (به این دلیل که روده انسان نمی تواند آنها را خیلی خوب هضم کنند)؛ اما به سلامت شما کمک می کنند.

مصرف پکتین بر میزان کلسترول خون تاثیر می گذارد و به تنظیم قند خون کمک می کند. همچنین کمک می کند تا سمومی مانند سرب و جیوه از بدن شما دفع شود.

مرکبات

بنا بر یک مطالعه منتشر شده در مجله Science Journal در سال ۱۹۹۷، میوه های حاوی پکتین بیشتر شامل مرکبات، به خصوص گریپ فروت، لیمو و پرتقال هستند.

مقدار قابل توجهی از پکتین در پوست مرکبات قرار دارد؛ اما پالپ آنها نیز حاوی مقدرای پکتین است. درصد پکتین بین ۰٫۲۴ تا ۰٫۶۵ درصد وزن میوه است.

در مقایسه، پالم لیمو حاوی ۰٫۶۳ درصد پکتین و پرتقال ۰٫۲۵ تا ۰٫۷۶ درصد است. برای تأثیر قابل توجهی در میزان کلسترول خون، حدود ۶ گرم پکتین باید به صورت روزانه مصرف شود که حدود ۴ گریپ فروت متوسط است که وزن آن حدود ۲۵۰ گرم است.

سیب

سیب هم یک منبع عالی پکتین است. به طور عملی، سیب اغلب منبع بهتری نسبت به مرکبات می باشد؛ زیرا اکثر مردم پوست سیب را می خورند، که در آن بخش قابل توجهی از پکتین ساکن است. در مقابل، اکثریت قریب به اتفاق ارفاد پوست غنی از پکتین مرکبات را حذف می کنند.

مقدار پکتین در سیب به طور گسترده ای از ۰٫۱۴ تا ۱٫۱۵ درصد وزن دارد؛ که تنوع نژادی سیب، شرایط رشد و بلوغ در میزان پکتین آن تاثیر می گذارد.

دیگر کدام میوه ها پکتین بالایی دارند

تعدادی از میوه های دیگر نیز منابع بسیار خوبی از پکتین هستند (با این فرض که شما آنها را با پوست می خورید) و این شامل تمام انواع توت ها، هلو ها، زردآلو، گیلاس و انگور می شود.

بویژه انواع توت ها محتوای پکتین قابل توجهی دارند. موز نیز یک منبع خوب پکتین است، به ویژه اگر اجازه ندهید که آنها بیش از حد رسیده و نرم شوند.