تفاوت بین میوه و سبزیجات

بیشتر افراد می دانند که میوه و سبزیجات برای بدن مفید است اما بسیاری از آنها با تفاوت های بین این دو ماده غذایی آشنا نیستند. از نظر ساختار، طعم و ارزش غذایی تمایزهای زیادی بین این خوراکی ها وجود دارد. در این مقاله از مجله پیام سلامت نگاهی دقیق تر به تفاوت بین میوه و سبزیجات و مزایا و خواص آنها می پردازیم.

تفاوت میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات از نظر گیاه شناسی و آشپزی به دو دسته جداگانه طبقه بندی می شوند.

از نظر گیاه شناسی، میوه ها و سبزیجات بسته به این که از کدام قسمت از گیاه به دست بیایند طبقه بندی می شوند. بر اساس این تعریف میوه از گل گیاه رشد می کند. در حالی که سایر قسمت های گیاه به عنوان سبزیجات طبقه بندی می شوند. میوه ها دارای دانه هستند.در حالی که سبزیجات می توانند از ریشه، ساقه و برگ گیاه تشکیل شوند.

از دیدگاه آشپزی، این خوراکی ها بر اساس طعم طبقه بندی می شوند. میوه ها عموماً طعم شیرین یا تارت مانندی دارند و می توان از آنها در دسرها، میان وعده ها یا آب میوه های ترکیبی استفاده کرد. در عوض سبزیجات از طعم ملایم تر یا خوش طعم تری برخوردار بوده و معمولاً به عنوان بخشی از یک وعده غذایی یا به صورت دورچین غذای اصلی خورده می شوند.

میوه هایی که اغلب به جای سبزیجات اشتباه گرفته می شوند

شما احتمالاً خوب می دانید که در آشپزی چه خوراکی هایی به عنوان میوه در نظر گرفته می شوند و کدامیک سبزیجات محسوب می شوند. با این حال چندین گیاه وجود دارد که از نظر فنی میوه هستند. اگرچه به دلیل طعمی که دارند اغلب به عنوان سبزیجات طبقه بندی می شوند.

گوجه فرنگی شناخته شده ترین و بحث برانگیزترین نمونه از این خوراکی هاست. در سال ۱۸۹۳ میلادی دیوان عالی ایالات متحده حکم داد که گوجه فرنگی طبق مقررات گمرک ایالات متحده باید به عنوان سبزیجات طبقه بندی شود نه میوه.

از نظر گیاه شناسی، گوجه فرنگی با تعریف میوه بیشتر مطابقت دارد. با این حال، به دلیل داشتن مشخصاتی مانند طعم منحصر به فرد، هنوز به عنوان عضوی از خانواده سبزیجات شناخته می شوند. برخی از نمونه های رایج دیگر و میوه هایی که به جای سبزیجات اشتباه گرفته می شوند عبارتند از:

  • کدو حلوایی
  • آووکادو
  • خیار
  • فلفل
  • بادمجان
  • زیتون
  • کدو تنبل
  • غلاف نخود
  • کدو سبز

معرفی سبزیجاتی که طعم شیرین تری دارند

اگرچه میوه های زیادی وجود دارند که به اشتباه به آنها سبزیجات گفته می شود، اما برخی از سبزیجات هم جزء میوه ها محسوب می شوند و در مورد آنها نیز دچار چنین اشتباهی می شویم.

برخی از انواع سبزیجات نسبت به برخی دیگر دارای طعم طبیعی و شیرین تری هستند و مشابه با میوه ها در دسرها، پای ها و تنقلات مختلف استفاده می شوند.

پای سیب زمینی شیرین یک نوع دسر است که بخشی از غذاهای سنتی روز شکرگذاری در ایالات متحده محسوب می شود. سیب زمینی شیرین با وجود عطر و طعم شیرین، در واقع نوعی سبزی ریشه ای است نه میوه.

به همین ترتیب برخی از افراد تصور ی کنند که مربای یام که حاوی یام (نوع دیگری از سبزیجات ریشه ای خوراکی است) می باشد نیز از میوه درست می شود. سایر سبزیجاتی که طعم طبیعی شیرین تری دارند عبارتند از:

  • چغندر
  • هویج
  • شلغم زرد
  • شلغم

چگونه میوه ها و سبزیجات را از نظر مواد مغذی با هم مقایسه می کنند؟

این خوراکی ها از نظر ارزش غذایی شباهت های زیادی با هم دارند. هر دو سرشار از فیبر و همچنین ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی سودمند هستند. میوه ها و سبزیجات همچنین به طور طبیعی سدیم و چربی کمی دارند.

همانطور که انتظار می رود، میوه ها معمولا با توجه به طعم شیرینی که دارند نسبت به بیشتر سبزیجات مقدار بیشتری قند و کالری طبیعی دارند. مثلاً یک فنجان سیب حاوی ۶۵ کالری و ۱۳ گرم قند است. در حالی که یک فنجان کلم بروکلی فقط ۳۱ کالری و ۲ گرم قند دارد.

در مقایسه با سبزیجات، برخی از انواع میوه ها ممکن است حاوی فیبر بیشتری در هر گرم خود باشند. میزان فیبر در هر ۱۰۰ گرم برای میوه از ۲ الی ۱۵ گرم متغیر است. در حالی که در همان مقدار سبزیجات برگ دار حدود ۱٫۲ تا ۴ گرم فیبر یافت می شود.

میزان آب این دو ماده نیز بسیار متغیر است. سبزیجات برگ دار ممکن است از ۸۴ الی ۹۵ درصد آب تشکیل شده باشند. در حالی که میوه ها کمی کمتر آب دارند (۶۱ تا ۸۹ درصد).

ارزش غذایی

تفاوتی از نظر مواد مغذی بین دسته های مختلف میوه و سبزیجات وجود دارد. در اینجا به چند نکته برجسته در مورد ارزش غذایی میوه و سبزیجات اشاره می کنیم:

  • سبزیجات ریشه ای: سرشار از فیبر به علاوه منبع خوبی از ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و ویتامین های گروه B هستند.
  • مرکبات: سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، فولات و آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند از بدن در برابر بیماری دژنراتاتیو محافظت کنند.
  • سبزیجات کریستالی: حاوی گلوکوزینولات ها (گروهی از ترکیبات است که با پیشگیری از سرطان در ارتباط می باشد) هستند.
  • انواع توت ها: پر از آنتوسیانین ها می باشند. آنتوسیانین ها ترکیبات ضد التهابی هستند که به دلیل توانایی‌شان در کاهش استرس اکسیداتیو و ارتقاء سلامت قلب مطالعات زیادی روی آنها انجام شده است.
  • سبزیجات برگ دار: منبع خوبی از کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین هستند که به نظر می رسد خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان را کاهش می دهند.

استفاده از ترکیبی از این خوراکی ها در رژیم غذایی می تواند از انواع مواد مغذی مفید را وارد بدن شما کند.

فواید این خوراکی ها برای بدن

تحقیقات زیادی وجود دارد که فواید مصرف بسیاری از میوه و سبزیجات را برای بدن نشان می دهند. مطالعات متعددی نشان داده اند که خوردن بیشتر میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است.

یک مطالعه حتی نشان داد که خوردن بیش از سه وعده از این مواد در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی را ۷۰ درصد کاهش می دهد. از آنجا که میوه و سبزیجات کالری کمی دارند اما فیبر زیادی را وارد بدن می کنند، حتی می توانند به شما در کنترل وزن نیز کمک کنند.

یک مطالعه وضعیت ۱۳۳۰۰۰ شرکت کننده را در طی ۲۴ سال پیگیری کرد. یافته های این مطالعه نشان داد وقتی مردم میزان مصرف میوه و سبزیجات غیر نشاسته ای را افزایش می دهند، وزن آنها کاهش می یابد.

افزایش مصرف فیبر از طریق میوه و سبزیجات حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات با خطر کمتر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سرانجام مصرف میوه و سبزیجات ممکن است به نفع قند خون در بدن نیز باشد. فیبر موجود در این خوراکی ها جذب قند را کاهش می دهد و این می تواند سطح قند خون را ثابت نگه دارد. یک مطالعه حتی نشان داد که افزایش مصرف میوه و سبزیجات در واقع می تواند منجر به کاهش رشد دیابت در جامعه شود.

توجه داشته باشید که این نتایج در مورد مصرف میوه و سبزیجات اعلام شده است اما نه آب میوه. دوز فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آبمیوه کمتر است و بیشتر حاوی قند موجود در میوه می باشد.

خلاصه آنچه که در این مقاله خوانده اید

از نظر گیاه شناسی، تفاوت مشخصی بین سبزیجات و میوه وجود دارد. با این حال هر دو آنها با فواید زیادی از کاهش چشمگیر خطر ابتلا به بیماری های مزمن گرفته تا کاهش وزن همراه هستند.

دستورالعمل های فعلی توصیه می کنند که روزانه حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات که حاوی ۳ فنجان سبزیجات و ۲ فنجان میوه است میل کنید. در پایان باید به این نکته توجه کنید که طبقه بندی این خوراکی ها زیاد مهم نیست. اما خوردن انواع آنها ضمن تامین مواد مغذی برای بدن شما را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف ایمن می کند.

منابع:

  1. Roots and Tuber Crops as Functional Foods: A Review on Phytochemical Constituents and Their Potential Health Benefits
  2. Health Benefits of Fruits and Vegetables
  3. Cruciferous Vegetables: Dietary Phytochemicals for Cancer Prevention
  4. Berries: Emerging Impact on Cardiovascular Health
  5. Lutein and Zeaxanthin and Their Potential Roles in Disease Prevention
  6. Carotenoid Analysis of Several Dark-Green Leafy Vegetables Associated With a Lower Risk of Cancers
  7. Fruit and Vegetable Intake and Risk of Cardiovascular Disease in US Adults: The First National Health and Nutrition Examination Survey Epidemiologic Follow-up Study
  8. Fruit and Vegetable Consumption and Risk Factors for Cardiovascular Disease
  9. Fruit and Vegetable Intake and the Risk for Developing Coronary Heart Disease
  10. Intake of Fruit, Vegetables, and Fruit Juices and Risk of Diabetes in Women
  11. Fruit, Vegetables, and Colorectal Cancer Risk: The European Prospective Investigation Into Cancer and Nutrition
  12. Fruit, Vegetables, Dietary Fiber, and Risk of Colorectal Cancer