میگرن و علل ایجاد این بیماری

بیماری میگرن یک سردرد ضربان دار و دردناک است که معمولا در یک طرف سر احساس می شود، میگرن معمولا توسط ترکیبات خاص و یا موقعیت هایی مانند محیط، استرس، هورمون ها و … ایجاد می شود. این بیماری در بین زنان بیشتر شایع است به طوری که ۷۵ درصد مبتلایان به میگرن را زنان تشکیل می دهند.

علائم بیماری میگرن

از جمله مهترین علائم میگرن، ضربان دردی است، که معمولا در یک طرف سر رخ می دهد و به قدری شدت دارد که فرد قادر به انجام کارهای ساده و روزانه خود نیست. درد سردرد ممکن است به سمت چشم ها و پیشانی نیز امتداد داشته باشد. تهوع، استفراغ، مشکلات بینایی و حساسیت به نور طبیعی نیز از دیگر علائم این بیماری است.

در نوع کلاسیک میگرن که ۲۰ درصد افراد مبتلا به آن را تشکیل می دهد تغییرات بصری مانند تشخیص درست نقطه و خطوط مواج حدود یک ساعت قبل از شروع درد رخ می دهد.

پیش درآمد بیماری میگرن

 ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به میگرن می توانند یک مرحله پیش درآمد داشته باشد. مرحله پیش درآمد ۲۴ ساعت قبل از این که درد میگرن گسترش یابد به وقع می پیوندد. در این مرحله علائمی مانند تغییرات خلق و خوی (افسردگی، هیجان زدگی، تحریک پذیری) و احساس بوی عجیب و غریب در حالی که دیگران ممکن است آن را احساس نکنند و  خستگی یا تنش وجود دارد.

بیماری میگرن و علل ایجاد این بیماری
بیماری میگرن

چه عللی باعث ایجاد میگرن می شود؟

علل عصبی میگرن مشخص نیست اما محققان تصور می کنند که ممکن است ترکیبی از رگ های خونی به مغز نفوذ کرده، سپس مواد شیمیایی با سلول های مغز تعامل می کنند و علت ایجاد میگرن می شوند. اما به طور کلی علل شایع و شناخته شده شیوع میگرن به شرح زیر است.

چراغ های چشمک زن

یکی از شایع ترین دلایل این بیماری چراغ های چشمک زن است. به عنوان مثال قرار گرفتن در معرض چراغ فلورسنت معیوب که دائما خاموش و روشن می شود، نگاه کردن به تصویر تلویزیونی که به سرعت در حال تغییر است و یا نور خورشید منعکس شده در یک دریاچه یا اقیانوس همگی می توانند محرک های بالقوه این بیماری باشند.

اضطراب و استرس

اضطراب و استرس یکی از دلایل دیگر این سردرد ها است در حالی که بعید به نظر می رسد که مردم بتوانند بدون استرس زندگی کنند، اما باید بتوانند با استفاده از روش های مختلف مانند تکنیک های تمدد اعصاب، تنفس عمیق و دیگر تکنیک های بیوفیدبک از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

کمبود مواد غذایی و یا خواب

الگوهای مرتب و منظم وعده های غذایی و خواب مناسب برای برخی از مبتلایان به سردردهای میگرنی مفید است. وقفه خواب و عدم مصرف مایعات کافی و یا مصرف برخی از مواد غذایی می توانند شروع کننده سردرد باشند.

تغییرات هورمونی
بسیاری از زنان در چرخه قاعدگی خود با افزایش هورمون دچار این بیماری می شوند. با این حال الگوهای درمانی متفاوتی برای هر فرد وجود دارد و تغییر در سطح هورمون ها می تواند از فردی به فرد دیگر نقش های متفاوتی ایفاد کند و همین باعث می شود درمان ها هورمونی برای یک فرد جواب دهد و برای شخص دیگر موثر نباشد.

مواد غذایی عامل سردرد

اگر چه هیچ یک از مطالعات اثبات نکرده اند که مواد غذایی می تواند در تشدید سردردهای میگرنی موثر باشد اما طبق معاینات اولیه بیماران، بیشتر افراد پس از خوردن غذاهایی مانند شراب قرمز، پنیر، شکلات، سس سویا و گوشت فرآوری شده دچار سردرد شده اند.

تیرامین

تیرامین، (ماده ای که از اسید آمینه تیروزین تولید می شود)، ممکن است با انقباض رگ های خونی یک عامل تحریک کننده برای میگرن باشد. بسیاری از غذاهای که تخمیر می شوند مانند پنیر، سس سویا، ترشی و یا گوشت ساله مانند پپرونی حاوی تیرامین هستند.