میگرن و کافئین ؛ کافئین محرک است یا درمان گر میگرن

کافئین هم می تواند محرک میگرن باشد و هم می تواند این نوع سر درد را درمان کند. دانستن این که میگرن و کافئین چه ارتباطی با هم دارد می تواند روش خوبی برای شروع درمان شما باشد. این ارتباط می تواند به شما کمک کند که به این پرسش پاسخ دهید که آیا باید از مصرف آن اجتناب کنید یا باید به مصرف آن ادامه دهید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ارتباط میگرن و کافئین با شما صحبت خواهیم کرد. اما اجازه دهید ابتدا علت میگرن را برایتان باز گو کنیم.

میگرن و کافئین

چه چیزی باعث میگرن می شود؟

میگرن می تواند ناشی از عوامل مختلف باشد. این عوامل عبارتند از:

  • روزه گرفتن یا نخوردن غذا
  • مصرف الکل
  • استرس
  • استنشاق بوی قوی
  • روشن بودن چراغ
  • رطوبت
  • تغییر سطح هورمون ها

داروها نیز می توانند باعث ایجاد میگرن شوند. این در حالی است که گاهی اوقات غذاها می توانند با دیگر عوامل ایجاد کننده میگرن هم دست شده و این سردرد را ایجاد کنند.

اما آیا می دانستید که داروهای مورد استفاده برای درمان میگرن حاوی کافئین هستند؟ بنابراین حتی اگر تصور می کنید که کافئین عامل درد شما است و از خوردن غذاهای کافئین دار مانند قهوه اجتناب می کنید، باز هم با خوردن قرص هایتان کافئین وارد بدن می کنید.

چگونه کافئین می تواند سردرد میگرن را کاهش دهد؟

عروق خون قبل از تجربه میگرن بزرگ می شوند. کافئین دارای خواصی است که می تواند جریان خون را محدود کند. این بدان معنی است که مصرف خوراکی های کافئین دار باعث کاهش درد ناشی از میگرن می شود.

چگونه کافئین می تواند سردرد میگرن را افزایش دهد؟

شما نباید بر روی کافئین جهت درمان بیماری میگرن تکیه کنید به این دلیل که گاهی این ماده میگرن را بدتر می کند. گاهی نیز ممکن است شما به این ماده عادت کرده و برای کسب نتایج بهتر، نیاز به مصرف بیشتر آن داشته باشید. در واقع به این ترتیب معتاد به کافئین می شوید.

مصرف بیش از حد کافئین می تواند به شیوه ها مختلف بر روی بدنتان تاثیر بگذارد. این ماده باعث لرزش، اضطراب و بی خوابی می شود. مصرف بیش از حد کافئین جدیدا توسط پزشکان برای برخی از افراد به عنوان اختلال شناسایی می شود.

در سال ۲۰۱۶ مطالعه ای بر روی ۱۰۸ نفر نشان داد که افراد مبتلا به میگرن پس از قطع مصرف کافئین، شدت سردردشان کاهش پیدا می کند.

این بدان معنا نیست که وقتی احساس میگرن می کنید نباید قهوه یا چای مصرف کنید. کافئین باعث سردرد نمی شود. اما می تواند به عنوان منعکس کننده درد باشد. این حالت زمانی رخ می دهد که بیش از حد کافئین مصرف کرده اید و در زمان کنار گذاشتن آن علائم ترک را از خود بروز می دهید. در این شرایط عوارض جانبی می تواند شدید باشد و گاهی اوقات سردرد میگرن را بدتر کند. حدود ۲ درصد از افراد این عارضه را تجربه می کنند.

مقدار مشخصی از کافئین برای شروع سردرد وجود ندارد. بدن هر کس واکنش متفاوتی را از خود به کافئین نشان می دهد. بنابراین ممکن است بتوانید یک فنجان قهوه روزانه بخورید و حالتان خوب باشد. این در حالی است که برای برخی حتی خوردن یک قاشق غذا خوری قهوه در هفته سردرد آور باشد.

البته کافئین عامل اصلی و محرک میگرن نیست. بلکه داروهای ترپتان مانند سوماتریپتان و سایر داروهایی که به طور منظم استفاده می کنید، نیز ممکن است سردرد را به دنبال داشته باشند.

آیا باید داروهای میگرن و کافئین را ترکیب کنیم؟

اگر استفاده از کافئین را به عنوان درمان میگرن انتخاب کرده اید، بهتر است آن را با مصرف کافئین ترکیب کنید. تحقیقات نشان می دهد که اضافه کردن کافئین به استامینوفن یا آسپرین می تواند باعث کاهش درد میگرنی تا حدود ۴۰ درصد شود. ثابت شده است که اگر کافئین همراه با استامینوفن و آسپرین مصرف شود، مؤثرتر و سریعتر از تزریق ایبوپروفن عمل می کند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که کافئین در کنار داروها، برای تسکین میگرن بهتر عمل می کنند. اما در این حالت مصرف کافئین باید حدود ۱۰۰۰ میلی گرم یا بیشتر باشد تا اثر کند.

آیا می توان میگرن را با کافئین درمان کرد؟

در مورد مصرف کافئین با پزشک خود صحبت کنید و از مصرف خود سرانه آن خودداری کنید. توجه داشته باشید که کافئین نه تنها در قهوه و چای یافت می شود، بلکه در:

  • شکلات
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • نوشیدنی بدون الکل
  • بعضی از داروها

نیز وجود دارد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ توسط وینسنت مارتین انجام شد مشخص گردید که افراد مبتلا به سابقه میگرن باید مصرف کافئین را تا ۴۰۰ میلی گرم در روز محدود کنند.

برخی افراد نباید مصرف کافئین داشته باشند. بنابراین کافئین نمی توانند بخشی از برنامه درمانشان باشند. زنان باردار و شیرده جزء این دسته افراد می باشند.

متخصصان American Migraine Association معتقدند که همیشه نباید میگرن را با کافئین ترکیب کرد. آن ها معتقدند که سردرد را نباید بیش از دو بار در هفته با کافئین کاهش داد. درست است که کافئین داروهای میگرن را بهتر جذب می کنند اما هنوز یک درمان اثبات شده نیست.