نتایج تلخ تحقیقات بر روی واکسن آنفولانزا

مطلب را با این آمار شروع می کنیم: در طی زمستان سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، واکسن آنفولانزا با شکستی سخت مواجه شد. میزان تاثیرگذاری این واکسن در طی این سال، تنها ۱۸ درصد گزارش شده است. این آماری بود که از مراکز ایالات متحده برای کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منتشر شده بود. این در حالی بود که در ماه اوت سال ۲۰۱۵ تبلیغات گسترده ای از این واکسن به عمل آمد، و آن را بهترین راه برای جلوگیری از آنفولانزا در طول فصولی که آنفلوآنزا شایع است، معرفی کردند. اما آمار چیز دیگری می گوید.

تزریق واکسن آنفولانزا به طور منظم شما را مستعد بیماری می کند

داده هایی از کانادا و هنگ کنگ در طول سال های ۲۰۰۹-۲۰۱۰ نشان داد که، افرادی که واکسن آنفلوانزای فصلی در سال ۲۰۰۸ زده بودند دو برابر خطر ابتلا به آنفولانزای خوکی را در مقایسه با کسانی که واکسن آنفولانزا نزدند، تجربه کردند. در واقع در بین مبتلایان به آنفولانزای خوکی، افرادی که واکسن آنفولانزا را تزریق کرده بودند دو برابر افراد معمولی بود.

تحقیقات در مجله بیماری های عفونی بالینی نشان داده است که محافظت در اولین مرتبه تزریق واکسن، در برابر آنفلوانزا، در میان کسانی که در طول پنج سال قبل واکسینه نشده بودند بهتر جواب داده است تا کسانی که به طور مستمر و هر ساله این واکسن را تزریق کرده اند. به عبارت دیگر، می تواند گفت اثرات طولانی مدت تزریق یک واکسن به طور سالانه، کامل ناشناخته اما ملموس است.

دکتر Danuta Skowronski، یک محقق کانادایی که مطالعه اولیه بر روی این موضوع داشته است اشاره کرد: این یافته ها آنقدر جدید است که سیاست گذاران هنوز نتوانسته اند آن را درک و هضم کنند. این در حالی است که متاسفانه هنوز از واکسن آنفولانزا به عنوان یک نوشدارو یاد کرده و مصرف آن در میان جوامع رواج دارد.

نتایج تلخ تحقیقات بر روی واکسن آنفولانزا
واکسن آنفولانزا

چرا واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به آنفولانزای عفونی را افزایش می دهد؟

تحقیقات در کنفرانس بین المللی جامعه توراکس آمریکا در سن دیگو نشان داد که کودکانی که واکسن آنفولانزا فصلی تزریق کرده اند بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان، به دلیل ابتلا به آنفلوانزای همه گیر قرار داشتند. در این تحقیق مشخص شد این دست کودکان ۳ برابر کودکانی که واکسن تزریق نکرده بودند مستعد ابتلا به آنفولانزاهای عفونی بودند. در این میان کودکانی که مبتلا به آسم بودند در خطر بیشتری قرار داشتند. برای بیان دلیل چرایی این موضوع دو فرضیه زیر ارائه شده است:

هیچ آنتی بادی محافظی  تولید نمی شود: این امکان وجود دارد که واکسن آنفلوانزای فصلی که در سال ۲۰۰۸  تزریق شده است در برابر ویروسی که مربوط به سال ۲۰۰۹ است، در جریان گردش ویروس آنفولانزای اپیدمی، محافظتی از خود نشان ندهد. در واقع ممکن است آنتی بادی مربوط به آنفولانزای سال ۲۰۰۸ شباهتی با آنفولانزای سال بعد خود نداشته باشد. به همین دلیل ممکن است این واکسن عفونت با ویروس همه گیر را در سال بعد تسهیل کند.

ابتلا به عفونت فرضیه بلوک: اگر شما به طور طبیعی با آنفلوانزا آلوده شوید، بدنتان پادتن هایی  تولید می کند که ممکن است با گونه های دیگر آنفلوآنزای که در سال های آینده منتشر می شود مبارزه کند. این در حالی است که واکسن آنفولانزا تنها شما را در برابر نوع A محافظت می کند. به طور کلی واکسن آنفولانزا یک ایمنی مصنوعی برای بدن است پس ممکن است شما حتی با تزریق واکسن در مورد عفونتی که سال بعد منتشر می شود مستعد شوید.