نشاسته مقاوم در برنج سفید چیست؟

نشاسته مقاوم در برنج سفید و دیگر مواد غذایی نشاسته ای یافت می شود و مانند فیبر برای سیستم گوارش شما مفید است. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، بیش از ۷۰ درصد برنج مصرف شده در ایالات متحده برنج سفید است. به این ترتیب دانه های تصفیه شده مهمترین منبع نشاسته مقاوم در رژیم غذایی مردم ایالات متحده است. البته به نظر نمی رسد که مقدار نشاسته مقاوم در برنج سفید بتواند اثرات منفی این نوع برنج را به طور کامل پوشش دهد. اما وجود این نوع نشاسته، هر چند کم، برای بدن مفید می باشد.

درباره نشاسته مقاوم در برنج سفید

نشاسته در غذاهای گیاهی به عنوان زنجیره ای از گلوکز وجود دارد. گلوکز منبع اولیه انرژی بدن شما را تامین می کند. نشاسته مقاوم، یک نوع نشاسته است که توسط آنزیم های انسانی غیر قابل هضم می باشد. این نوع نشاسته در بدن هضم نشده و بدون تغییر در روده باقی می ماند. این در حالی است که ترکیب باکتری ها با این ماده هضم نشده برای بدنتان مفید است. حبوبات، دانه ها، غلات، میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی منبع خوبی از نشاسته مقاوم هستند.

مزایای نشاسته مقاوم برای بدن

طبق اعلام متخصصان Academy of Nutrition and Dietetics که قبلا American Dietetic Association نام داشت، خواص نشاسته مقاوم، جذب کلسیم و سایر مواد معدنی را در نوجوانان و زنانی که بعد از سن یائسگی قرار دارند، افزایش می دهد. اثر ملین نشاسته مقاوم به کاهش یبوست و افزایش تعداد دفعات دفع مدفوع، کمک زیادی می کند. طبق گفته برخی از متخصصان، اگر مبتلا به دیابت هستید، فیبر غیر قابل هضم می تواند قند خون شما را پس از خوردن غذا کاهش دهد. این فیبر ها با کاهش سرعت جذب گلوکز در جریان خون، می توانند قند خون را پایین نگه دارند.

برنج سفید

برنج سفید تصفیه شده با حذف فیبر، آهن و ویتامین B از برنج قهوه ای، به منظور تولید نشاسته ای با بافتی ظریف و عمر طولانی تر، تهیه می شود. سال ها پس از کشف روش تولید برنج سفید به این صورت، بعضی از ویتامین ها دوباره به محصول نهایی اضافه و اصطلاحا برنج غنی شد. به این فرایند، فرایند غنی سازی می گویند. از طرفی برنج سفید در برخی از کشورها با اسید فولیک غنی می شود تا از کمبود فولات در بدن جلوگیری شود. به گفته محققان در مقاله ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله Journal of the American Dietetic Association منتشر شده است، یک وعده ۳٫۵ اونسی برنج سفید پخته شده حاوی ۳٫۷ گرم نشاسته مقاوم است.

خطرات مصرف بیش از حد برنج

با توجه به تحقیقات منتشر شده در Archives of Internal Medicine در سال ۲۰۱۰، مصرف زیاد برنج سفید با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است. این خطر، زمانی که برنجی مصرفی با برنج قهوه ای جایگزین شود، ۱۶ درصد کاهش می یابد. از طرفی برخی از مواد غذایی در سراسر جهان، از جمله برنج، منابع بالقوه آرسنیک هستند. به همین دلیل آژانس حفاظت از محیط زیست در این زمینه هشدارهای لازم را به مقامات کشورهای مختلف داده است.

طبق این گزارش رژیم غذایی معمولی که توسط آمریکایی ها رعایت می شود، حاوی یک پنجم آرسنیک است. بنابراین از این نظر ممکن است کلیت این رژیم غذایی ایمن تلقی شود. اما در هر صورت حتی با وجود نشاسته مقاوم در برنج سفید توصیه می شود که از برنج قهوه ای بیشتر و برنج سفید کمتری استفاده کنید.