شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان

برخی از مردان به سرعت متوجه علائم بیماری های مقاربتی در خود می شوند. این در حالی است که برخی از آن ها نیاز به زمان دارند تا متوجه شوند چه اتفاقی در بدنشان در حال رخ دادن است. البته گاها نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان با دیگر بیماری ها اشتباه گرفته می شود. شاید همین موضوع علت متوجه نشدن برخی از مردان است. درک و شناخت نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان نه تنها برای خودشان بلکه برای زنان نیز مهم است. زیرا همان طور که از نام این بیماری ها مشخص است، زنانی که با این مردان رابطه جنسی برقرار می کنند نیز در خطر ابتلا قرار دارند.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با مهمترین نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان

کلامیدیا

کلامیدیا یک بیماری مقاربتی باکتریایی است که در طول رابطه جنسی مقعدی، دهانی و یا واژنی با کسی که این بیماری را دارند، منتقل می شود. این بیماری یکی از بیماری های مقاربتی شایع در ایالات متحده است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا (CDC)، حدود یک و نیم میلیون نفر در ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ به عفونت های کلامیدیایی مبتلا بوده اند.

بسیاری از افرادی که این بیماری را دارند هرگز نشانه ای از خود بروز نمی دهند. برخی از افراد نیز علائم این بیماری را چند هفته پس از آلوده شدن دارند. برخی از علائم بیماری کلامیدیا در مردان عبارتند از:

سوزاک

سوزاک یک عفونت باکتریایی است که می تواند مخرج، گلو یا پیشابراه را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری در طول رابطه جنسی مقعدی، دهانی و یا واژنی با مرد یا زنی که آلوده شده است منتقل می شود. اکثر مردان مبتلا به سوزاک هیچ علامتی ندارند. اما برخی نیز علائم زیر را در بدن شاهد خواهند بود:

  • درد هنگام ادرار
  • ترشحات سبز، سفید و یا زرد از آلت تناسلی
  • تورم بیضه
شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان
شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان

هپاتیت B

هپاتیت B نوعی از هپاتیت است که توسط ویروس هپاتیت بی (HBV) ایجاد می شود. بر خلاف دیگر بیماری های مقاربتی شایع، این بیماری می تواند با نشانه های آشکار تر که در اطراف ناحیه تناسلی متمرکز شده اند، خود را نشان دهد. این بیماری با بیماری های مقاربتی ایجاد شده و باعث التهاب خطرناک کبد می شود. هپاتیت ها می توانند در اثر تماس با خون یا مایعات بدن، از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل شود.

بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت B علائمی ندارند. کسانی هم که علائم دارند، اغلب نشانه هایی شبیه به سرماخوردگی یا آنفلوانزا از خود نشان می دهند. پس حتی اگر نشانه ای وجود نداشته باشد، ممکن است کبد فرد ویروسی شده باشد. علائم هپاتیت B عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • احساس بی حال
  • تب با درجه پایین
  • درد عضلات و مفاصل
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یرقان (زردی رنگ پوست و ادرار تیره)

هرپس (سیمپلکس)

تبخال یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. تبخال ممکن است دهانی (تبخال یا HSV نوع ۱) و یا در ناحیه تناسلی (هرپس تناسلی یا HSV نوع ۲) باشد. تبخال از طریق تماس مستقیم با دهان یا دستگاه تناسلی فردی که به ویروس مبتلا است و یا از طریق مقاربت جنسی و یا رابطه جنسی دهانی و بوسیدن منتقل می شود.

شناسایی علائم و نشانه های تبخال می تواند مشکل باشد. بسیاری از افراد هم هیچ علامتی ندارد. برخی نیز تاول ایجاد شده با این نوع تبخال را با بیماری های پوستی اشتباه می گیرند. علائم این بیماری اغلب بین دو روز تا دو هفته بعد از عفونت رخ می دهد. شیوع اولیه می تواند شدید باشد. علائم شایع تبخال در مردان عبارتند از:

  • سوزن سوزن شدن، خارش، یا سوزش پوست در منطقه که در آن تاول ظاهر خواهد شد.
  • ایجاد تاول روی آلت تناسلی، بیضه ها، در اطراف مقعد، باسن و یا ران
  • ایجاد تاول بر روی لب ها، زبان، لثه و دیگر قسمت های بدن
  • درد عضلات پایین کمر، باسن، ران و یا زانو
  • تورم غدد لنفاوی و گاهی اوقات درد در کشاله ران
  • از دست دادن اشتها
  • تب
  • احساس ناخوشی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

HPV اصطلاحی است که به یک گروه ۱۵۰ گونه ای از ویروس ها اشاره دارد. در حالی که بسیاری از این گونه ها کاملا بی ضرر هستند، اما ۴۰ گونه از آن ها به طور بالقوه مضر می باشند. HPV یکی از شایع ترین بیماری های جنسی منتقله هستند. به خاطر همین شیوع، بسیاری از مردان و زنان در طول زندگی خود به یکی از گونه های HPV مبتلا می شوند. بر اساس گزارش CDC، حدود ۱۴ میلیون نفر هر ساله در آمریکا به HPV مبتلا می شوند. در حال حاضر نیز ۷۹ میلیون نفر در ایالات متحده آلوده به HPV هستند.

گونه های کم خطر ممکن است به زگیل تناسلی در برخی از افراد منجر شود. در حالی که در مردانی که در معرض خطر هستند، بیشتر احتمال دارد به سرطان مقعد، گلو و آلت تناسلی مبتلا شوند. HPV می تواند از طریق تماس پوستی با فرد آلوده و یا از طریق رابطه جنسی مقعدی، دهانی و یا واژنی منتقل شود.

اکثر مردان آلوده به HPV، نشانه ای ندارند، اما افرادی نیز ممکن است نشانه های زیر را از خو بروز دهند:

  • زگیل تناسلی ( برآمدگی های خوشه ای کوچک و مسطح به رنگ گوشت که ظاهری شبیه گل کلم دارند)
  • زگیل در دهان یا گلو (از طریق رابطه جنسی دهانی با یک فرد آلوده گسترش می یابد)

بر خلاف دیگر بیماری های مقاربتی که تنها می توان از طریق استفاده از کاندوم مانع از انتقال آن شد، HPV  با واکسن قابل پیشگیری است. دو واکسن برای HPV که توسط FDA تایید شده است وجود دارد: گارداسیل (Gardasil) و سرواریکس. این دو واکسن هر دو در پیشگیری از گونه های ۱۶ و ۱۸ که مسئول ایجاد بسیاری از سرطان های دهانه رحم (۷۰ درصد) است و گونه های ۶ و ۱۱ که بیش از ۹۰ درصد از زگیل های تناسلی را تشکیل می دهند، موثر هستند. نسخه جدید گارداسیل (Gardasil)، به نام گارداسیل ۹، از ۵ گونه دیگر HPV نیز جلوگیری می کند. گارداسیل ۹ توسط اداره غذا و دارو آمریکا در دسامبر ۲۰۱۴ ارائه شده است.

اگر چه در اصل واکسن گارداسیل (Gardasil) تنها برای زنان ۱۱ تا ۲۶ ساله توصیه می شود، اما در حال حاضر برای پسران و مردان بین سنین ۱۱ تا ۲۱ سال نیز برای جلوگیری از زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد.

شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان
شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان

سیفلیس

سیفلیس یک بیماری مقاربتی باکتریایی است که می تواند از طریق مقعد، دهان و یا واژن منتقل شود. این بیماری باستانی است که هنوز هم کاملا رایج است. سیفلیس، به دلیل ارتباط با HIV و افزایش خطر ابتلا به اچ آی وی، یکی از بیماری های مقاربتی جدی در مردان است.

سیفلیس دارای چهار فاز مختلف، اول، دوم، نهفته و سوم است. هر فاز دارای مجموعه از علائم می باشد. علائم و نشانه های سیفلیس اولیه در مردان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زخم بسیار کوچک و بدون درد در منطقه ای که باکتری از طریق آن وارد شده است.
  • معمولا این زخم در آلت تناسلی، مقعد و یا لب ایجاد می شود.
  • تورم غدد لنفاوی در این منطقه و در نزدیکی ناحیه درد

علائم سفلیس ثانویه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی که خارش ندارند و معمولا در کف دستها و یا پاها یافت می شوند.
  • خستگی
  • گلو درد
  • سردرد
  • تورم غدد لنفاوی

سیفلیس نهفته مرحله ای است که پس از علائم ثانویه و زمانی که STD درمان نشده است رخ می دهد. مرحله چهارم بیماری هم پس از مرحله سوم رخ می دهد اما بسیار نادر است. مرحله چهارم سفلیس می تواند عوارض جدی، از جمله آسیب به قلب، سیستم عصبی، مغز، مفاصل، و دیگر بخش های بدن را به همراه داشته باشد.

شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان
شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های مقاربتی در مردان

جلوگیری از بیماری های مقاربتی

تنها راه برای جلوگیری کامل از STD، پرهیز از هر نوع تماس جنسی و یا تماس با زخم های باز و مایعات بدن فرد آلوده است. اما راه های دیگری نیز برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی وجود دارد. استفاده از کاندوم در حین مقاربت و محافظ دندان در طول رابطه جنسی دهانی، موانع موثر برای جلوگیری از این بیماری ها است. همچنین برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی باید از داشتن رابطه جنسی با شرکای متعدد خود داری کنید.