نشانه های کمبود آهن در بدن چیست؟

کبود آهن را اگر بیماری بدانیم باید بگوییم تقریبا زا هر ۱۰ نفر جمعیت جهان ۳ نفر به آن مبتلا هستند. کبود آهن یا فقر آهن، مسئله ای است که عملکردهای حیاتی بدن را به مرور دچار ضعف می کند. فرد دچار کمبود آهن ممکن است به روشنی متوجه این موضوع نشود. چراکه این مشکل به صورت یک ضعف عمومی بر موارد متعددی اثر می گذارد.

نکته مهم دیگر اینکه کبود آهن بیشتر گریبان زنان را می گیرد. بخصوص زنان در سال های باروری به دلیل دوره های قاعدگی ماهانه و از دست دادن خون و نیز به دلیل انجام زایمان، بیش از مردان دچار مشکل فقر آهن می شوند. در این مطلب پیام سلامت چند نشانه اصلی کمبود آهن را باهم بررسی می کنیم.

پیشنهاد می کنیم اگر شما نیز دارای یکی از نشانه های این مشکل هستید؛ حتما آزمایش خون داده و با مشورت پزشک اقدام به حل مشکل نمایید.

رنگ پریدگی ظاهری و کمبود آهن

اگر این نکته را بدانید که نقش اساسی آهن در خون، رساندن اکسیژن به سلول های مختلف بدن است؛ طبیعی سات که حدس بزنید کمبود این ماده موجب رنگ پریدگی ظاهری خواهد شد. توجه کنید که فقر آهن موجب کم شدن هموگلوبین خون می شود. و هموگلوبین موجب رنگ بخشیدن و در واقع سرخ نگه داشتن پوست می شود. این موضوع در زیر چشم ها به صورت کبودی نیز می تواند خود را نشان دهد.

البته فراموش نکنید که این نشانه در مورد افرادی که به طور خدادادی رنگ پوستشان روشن و کمرنگ است صدق نمی کند.

مریض شدن پی در پی

حتما شما نیز با افرادی روبرو شده اید که مرتبا مریض هستند و هنوز از نقاهت یک بیماری خارج نشده اند که دچار مشکل دیگر می شوند. این مسئله نیز می تواند نشانه ای از ضعف عمومی بدن در برابر عوامل محیطی ناشی از کمبود آهن باشد.

این افراد به دلیل ضعف عمومی بدن توان مبارزه با عفونت ها و بیماری ها را ندارند. یکی از وظایف گلوبول های قرمز خون حمل اکسیژن به غدد لنفاوی و طحال است. جالب است بدانید طحال یکی از اندام های مهم بدن در جلوگیری از عفونت ها است. و از سویی غدد لنفاوی مهمترنی تامین کننده گلوبول های سفید خون برای مبارزه با بیماری ها هستند.

پس طبیعی است که اگر آهن کافی در خون شما نباشد؛ بیش از سایرین دچار بیماری های مختلف شوید.

همیشه خسته هستید

بنظر می رسد توضیحات قبلی کافی است برای آنکه بدانید چطور کبود این ماده، شما را دچار خستگی خواهد کرد. کم رسیدن اکسیژن به سلول های مختلف از جمله مغز و قلب، باعث ضعف و خستگی و کم شدن نشاط و توان شما حتی رد انجام امور روزمره می شود. البته خستگی می تواند دلیل بر بیماری های دیگری نیز باشد. اما پزشکان توصیه می کنند در اولین قدم مسئله کمبود آهن مورد بررسی قرار گیرد.

پزشکان خستگی را شایع ترین نشانه کمبود آهن می دانند.

تورم زبان و کمبود آهن

در صورت وجود این مشکل ماهیچه های زبان متورم و کبود می شوند. و ترک هایی روی زبان و اطراف دهان خود مشاهده خواهید کرد. این مسئله نیز به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به ماهیچه های زبان است.

ریزش موی بیش از مقدار طبیعی

بهتر است ابتدا بدانید که ریزش موی طبیعی چقدر است. معمولا پزشکان ریختن ۷۰ تا ۱۰۰ عدد مو را در طول روز نگران کننده نمی دانند و آن را روال طبیعی بدن در نظر می گیرند. همچنین ریزش مو ممکن است علل دیگری نیز داشته باشد.

وقتی فولیکول های مو نمی توانند اکسیژن کافی دریافت کنند، وارد رمحله انجماد و توقف فعالیت می شوند و تا وقتی مشکل کم خونی رفع نشود به رشد ادامه نمی دهند. از این رو ریزش مو نیز می تواند نشانه ای دال بر کمبود آهن در بدن شما باشد.

پیشنهاد می کنم پس این مطلب؛ مطلب انواع کم خونی را نیز مطالعه کنید و در صورت مشکوک شدن به این مشکل، مراحل درمان را با رژیم غذایی کم خونی و مراجعه به پزشک آغاز کنید.