نفخ ناشی از مصرف فیبر

بدن شما قادر به هضم یا جذب فیبر نیست، با این حال این ماده مغذی برای عملکرد طبیعی دستگاه گوارش و سلامت کلی بدن ضروری است. فیبر رژیمی در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، دانه ها، آجیل، لوبیا و مغزها یافت می شود. به طور کلی فیبر برای تسهیل عملکرد هضم و دفع مدفوع مهم است. البته فیبر به میزان قابل توجهی توسط باکتری های سالم در روده بزرگ هضم می شود؛ و این می تواند نفخ و باد معده ایجاد کند.

نکاتی برای رفع نفخ ناشی از مصرف فیبر بیش از حد

  1. فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و به مقدار زیاد آن را بخورید. البته مصرف آن را با دوز کم شروع کنید و طی دو هفته آن را افزایش دهید. به طور کلی مردان نیاز به حداقل ۳۰ تا ۳۸ گرم فیبر در روز دارند، در حالی که زنان نیاز به ۲۱ تا ۲۵ گرم دارند.
  2. یک منبع متفاوت فیبر را امتحان کنید. سبزیجات، میوه ها، سبوس گندم و سبوس جو دو سر (بلغور) غذاهای غنی از فیبر هستند؛ اما خوردن بیش از حد این مواد غذایی ممکن است موجب نفخ شود. پس سعی کنید منبع فیبر مناسبی که شما را کمتر اذیت می کند را انتخاب کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید که شما مقادیر متعادلی از فیبر محلول و غیر محلول را می خورید. هر دو نوع فیبرها برای هضم سالم و همینطور برای جلوگیری از یبوست، دیابت، کلسترول بالا، فشار خون بالا و سایر اختلالات مهم هستند. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که شما باید ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر محلول و نامحلول هر روز مصرف کنید.
  4. کاهش مصرف غذاهای غنی از فیبر که باعث ایجاد گاز معده می شوند. لوبیا و سبزیجات خانواده کاهو مانند کلم، کلم بروکلی و گل کلم حاوی فیبر و قندهای هستند که در بدن شما سخت تر می شود. این می تواند منجر به نفخ بیش از حد و گاز معده شود.
  5. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز، باعث می شود که فیبر محلول در میوه ها، سبزیجات، جو و سایر مواد غذایی آب روده را جذب کنند. این توده ژله ای را تشکیل می دهد که حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش را تسهیل می کند. پس مهم است که به اندازه کافی برای داشتن هضم سالم آب بنوشید.
  6. یک پیاده روی ۱۰ دقیقه ای یا ورزش های سبک می توانند گاز را از طریق دستگاه گوارش شما سریعتر انتقال دهند و از نفخ جلوگیری کنند.

چند نکته مهم

  • فیبر محلول در مواد غذایی مانند سیب، پرتقال، گلابی، لوبیا، جو و عدس یافت می شود.
  • فیبر نامحلول در آب حل نمی شود؛ آن را به مقدار زیادی به مواد زائد اضافه به حرکت روده کمک می کند. این نوع فیبر در غذاهایی مثل دانه های کامل، برنج قهوه ای، جو، کلم بروکلی، کلم و آجیل یافت می شود.
  • مقدار فیبر درج شده روی مواد غذایی بسته بندی شده را بررسی کنید تا میزان فیبر در هر خدمت را تعیین کنید.

هشدارها

  • اگر باد معده یا نفخ مزمن دارید، علائم خود را با پزشک برای بررسی سایر علل مطرح کنید.
  • آلرژی غذایی یا عدم تحمل نیز ممکن است موجب نفخ شود. به عنوان مثال، اگر شما عدم تحمل لاکتوز دارید، ممکن است نیاز به کاهش یا توقف مصرف شیر، بستنی و سایر محصولات لبنی داشته باشید.
  • بعضی از داروهای هضم حاوی آنزیم هایی هستند که به علت فیبر غذا موجب کاهش التهاب و انسداد می شوند. پس قبل از خوردن یک وعده غذایی غنی از فیبر، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.