نقش ویتامین ها در خلق و خو و تحریک پذیری چیست؟

در حالی که عوامل متعددی وجود دارد که می تواند یک فرد را دم دمی مجاز یا تحریک پذیر کند، طبق گفته جک چالم و ملوین.آر ورباخ میزان ویتامین های مشخص و دیگر مواد مغذی در بدن، در میان علل فیزیولوژیکی تحریک پذری جای دارد. افرادی که دچار کمبود ویتامین هستند، ممکن است پس از افزایش مصرف این ویتامین های ضروری، بهبود حالت را احساس کنند و ممکن است که مکمل های این ویتامین ها نیز نتایج مطلوبی را در میان افرادی که تحریک پذیری آن ها به دلایل دیگری است، ایجاد کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را با نقش ویتامین ها در خلق و خو و کاهش تحریک پذیری آشنا خواهیم کرد.

نقش ویتامین ها در خلق و خو

ویتامین ب ۱۲

محققان معتقدند که ویتامین ب ۱۲در مطالعات بالینی متعددی که بر روی افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات مرتبط با خلق و خوی متمرکز شده، مورد بررسی قرار گرفته است و اغلب برای بهبود این شرایط در هنگام تست افراد مورد استفاده قرار می گیرد. دفتر مؤسسات ملی سلامت مکمل های غذایی فهرست افسردگی و سردرگمی را در میان علائم کمبود ویتامین ب ۱۲قرار داده است. مطابق نظر بیان شده توسط لیندا نیتل در “راهنمای کاربر جهت درمان های طبیعی برای افسردگی”، کمبود ویتامین ب ۱۲ ممکن است مربوط به سوء مصرف مواد، استرس بالا، سابقه انواع جراحی و یا حتی رژیم های گیاهی باشد.

اسید فولیک

مطابق نظر نیتل، اسید فولیک یکی دیگر از ویتامین های مهم در ارتباط با مدیریت خلق و خو است. اسید فولیک به عنوان ویتامین B9 یا فولات نیز شناخته می شود. اسید بدن تنها به میزان کمی اسید فولیک نیاز دارد. اما همین میزانکم برای تولید سروتونین و نوراپی نفرین در مغز بسیار مهم است. هدف بسیاری از داروهای ضد افسردگی تجویزی هم ایجاد این مواد شیمیایی در مغز می باشد. اسید فولیک به عنوان یک مکمل در دسترس است ضمن این که یک عنصر رایج در مولتی ویتامین ها نیز می باشد و می توان با خوردن سبزیجات دارای برگ سبز، آناناس، پرتقال، موز و مارچوبه نیز آن را به دست آور.

نقش ویتامین ها در خلق و خو و تحریک پذیری چیست؟
نقش ویتامین ها در خلق و خو و تحریک پذیری چیست؟

نیاسین

به گفته نیتل، نیاسین، که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته می شود، مسئول تجزیه چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها و تبدیل آن ها به انرژی است. به علت ارتباط نیاسین با تریپتوفان آمینو اسید، سطوح پایین این ویتامین با افسردگی و سایر اختلالات خلقی همراه است. به عنوان یک اسید آمینه ضروری، یکی از نقش های تریپتوفان تولید نایاکین است.این ماده هم چنین مسئول تولید سروتونین که یکی از انتقال دهنده های عصبی است و باعث ثبات خلق و خوی شما می شود، نیز می باشد. هنگامی که سطح تریپتوفان کم شود، همان طور که در افراد مبتلا به افسردگی دیده می شود، بخش اعظمی از تریپتوفان موجود برای تولید نیاسین اختصاص یافته و تولید سرتوتون را نادیده می گیرد. مصرف مکمل نیاسین از مولتی ویتامین ها و مصرف دانه های کامل و گوشت های ارگان های داخلی حیوانات مانند جگر و قلوه می تواند این اثر را جبران کند.

ویتامین دی

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در شماره دسامبر ۲۰۰۶ “مجله آمریکایی روان پزشکی جراحی”، کمبود ویتامین دی با عملکرد بدنی و عملکرد شناختی در میان افراد مسن همراه است. “سلامت و تناسب اندام تایمز” یک مطالعه دیگر را بررسی کرده که نشان می دهد مکمل ویتامین دی ممکن است یک درمان مؤثر برای اختلالات عاطفی دوره ای که نوعی افسردگی است که در طول ماه های زمستان بیماران به آن مبتلا می شوند به شمار آید. ماهی یک منبع غذایی مناسب برای ویتامین دی است و شیر اغلب با این ویتامین غنی شده است. اگر چه بهتر است در مورد کمبود آن حتما به متخصص مراجعه کنید.