نقش پروتئین در بدن چیست؟

پروتئین یک درشت مغذی است. این بدان معناست که بدن برای داشتن عملکرد روزانه نیاز به مقادیر زیادی از آن دارد. هنگامی که شما پروتئین می خورید، بدن شما آن را به اسید آمینه تجزیه می کند. اسید آمینه برای اهداف مختلفی در بدن مصرف می شود. مهمترین نقش پروتئین در بدن ایجاد انرژی است. بنابراین شما باید به پروتئین به عنوان اولین منبع تامین کننده انرژی تکیه کنید. علاوه بر نقش پروتئین در بدن به عنوان یک تامین کننده انرژی، این ماده در بدن بر روی موارد زیر نیز موثر است.

مهمترین نقش پروتئین در بدن

عملکرد سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن شما به شدت وابسته به پروتئین است. هنگامی که بدن شما در معرض مواد بالقوه مضر، مانند باکتری یا ویروس قرار می گیرد، سیستم ایمنی بدن شما از پروتئین ها، موادی به نام آنتی بادی تولید و به سمت این باکتری ها می فرستد. این آنتی بادی ها به دنبال ویروس ها و باکتری ها رفته و به آن ها حمله می کنند. ضمن این که باعث جلوگیری از ایجاد آسیب توسط آن ها می شود.

تعادل pH

مایعات بدن ما مانند خون، بزاق و غیره، بهترین عملکرد را در خنثی کردن pH داشته و سطح آن را در حدود ۷ نگه می دارد. بسیاری از چیزهایی که شما روزانه با آن ها روبرو می شوید، مانند مواد غذایی، نوشیدنی و آلودگی، می توانند PH مایعات بدن را تغییر دهند. یک تغییر قابل ملاحظه و مداوم در pH می تواند به علائم مزمن و مشکلات مختلف بهداشتی منجر شود. پروتئین ها در عمل به عنوان یک عامل میانجی، به خنثی کردن این تغییرات و ثابت نگه داشتن pH کمک می کند. هنگامی که PH خون بیش از حد اسیدی می شود، پروتئین در خون یون های هیدروژنی آزاد می کنند تا pH به حالت خنثی باز گردد. اگر PH بیش از حد بالا باشد، پروتئین یون های هیدروژنی منتشر کرده که به کاهش PH منجر می شوند.

نقش پروتئین در بدن چیست؟
نقش پروتئین در بدن چیست؟

ساختار بدن

پروتئین در هر سلول در بدن شما وجود دارد. از موهای گرفته تا ناخن ها و عضلات و اندام ها. این پروتئین ها به عنوان پروتئین های ساختاری شناخته می شوند. نقش این پروتئین ها در بدن حفظ ساختار اندام ها است. بدون آنها، شما نمی توانید راه بروید، بدوید و یا حتی بایستید. پروتئین در بدن شما کلاژن نیز تولید می کند. این ماده در ساختار پوست، رباط ها، تاندون ها و استخوان ها نقش مهمی دارد.

حرکات در بدن

پروتئین ها همچنین نقش حیاتی در حمل مواد غذایی دارند. آنها سدیم و پتاسیم لازم بدن را برای حفظ تعادل الکترولیتی مناسب و حمل مواد به داخل و خارج از سلول فراهم می کنند. پروتئین همچنین ویتامین ها، مانند ویتامین A را از بافت خود به بافت اندام ها منتقل می کند. یک پروتئین خاص در سلول های قرمز خون به نام هموگلوبین وجود دارد که، مسئول حمل اکسیژن از ریه ها به سلول ها است. هموگلوبین همچنین دی اکسید کربن را از سلول های به ریه منتقل کرده تا طی بازدم از بدن خارج شوند. پروتئین ها بر روی این سلول های خاص نیز موثرند.