نوشیدنی های ضد سرطان

از هر متخصصی سؤال کنید که بهترین راه برای مبارزه با سرطان چیست؟، قعطا به شما خواهد گفت که رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش کردن و خودداری از استعمال دخانیات. احتمالاً از اثرات برخی از مواد غذایی مانند سبزیجات برگ دار و انواع توت برای مقابله با سرطان خبر دارید و می دانید که این مواد چه تاثیری بر روی سیستم ایمنی و سلامت کلی بدنتان دارند. اما بهتر است بدانید که به غیر از مواد غذایی برخی از نوشیدنی های پرمصرف در جهان نیز به عنوان نوشیدنی های ضد سرطان شناخته می شوند.

سازمان هایی مانند انستیتوی تحقیقات سرطان در آمریکا (AICR) توصیه می کنند نوشیدنی هایی را در رژیم غذایی خود جای دهید که ویتامین و ترکیبات مغذی ضد سرطانی را وارد بدن می کنند. قهوه، چای سبز، آب میوه و آب سبزیجات صد در صد طبیعی بهترین گزینه برای مصرف روزانه و جلوگیری از سرطان هستند.

معرفی نوشیدنی های ضد سرطان

مطابق آخرین یافته های تحقیقاتی، نوشیدنی هایی که باید در رژیم غذایی خود جای دهید تا به کمک آنها بتوانید با سرطان مبارزه کنید عبارتند از:

قهوه

درست است که برخی از افراد نمی توانند کافئین قهوه را تحمل کنند؛ اما قهوه غنی از مواد مغذی و یکی از منابع غلیظ فیتوشیمیایی های آنتی اکسیدانی است. برخی از این آنتی اکسیدان ها عبارتند از:

  • تئوفیلین و تئوبرومین
  • اسید کلروژنیک (یک فنل قدرتمند محسوب می شود)
  • اسید کوینیک
  • کافستول
  • کاهوئول

مطالعات خاص نشان داده اند که مصرف قهوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، کولورکتال، آندومتر، دهان و حلق ارتباط دارد. البته اگر چه در مورد تأثیر منفی کافئین و قهوه بر روی سلامت دستگاه گوارش نگرانی هایی وجود دارد، اما هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط مصرف قهوه با سرطان های معده، پانکراس یا سرطان های دستگاه گوارش وجود ندارد.

چای سبز، چای سیاه و چای سفید

چای سیاه، سبز و سفید سرشار از بسیاری از مواد مغذی مقابله کننده با بیماری ها مانند کاتچین ها، ترکیبات پلی فنول، اپی گالوکاتچین گالات (یا EGCG)، فلاونول ها و موارد دیگر هستند. محققان معتقدند که مصرف طولانی مدت چای خطر ابتلا به سرطان های مثانه، معده و لوزالمعده را کاهش می دهد.

چای سبز منبع استثنایی از EGCG است. در حالی که سایر چای ها نیز حاوی اپیکاتچین، اپی گالوکاتچین (EGC) و اپیکاتچین -۳-گالات (ECG) هستند. مقاله ای که در مجله Cancer Metastasis Reviews منتشر شده است می گوید که مطالعات اپیدمیولوژیک گزارش داده اند که مصرف چای سبز احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. اپیکاتچین -۳-گالات یکی از اجزای اصلی چای سبز است که باعث مهار تهاجم تومور و رگ زایی که برای رشد تومور و متاستاز ضروری است، می شود.

چای سبز ماتا یکی دیگر از نوشیدنی های ضد سرطان است. زیرا سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به این نوشیدنی توانایی پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن را می دهند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که هر دو نوع چای سبز، رشد سرطان در سلول های روده بزرگ، کبد، پستان، ریه و پروستات را کاهش می دهد.

مقدار زیادی پلی فنول در چای سیاه و چای اولانگ شناسایی شده است. فلاونول های این نوشیدنی مانند کوئرستین، کائمپرفرول و میریستین دیگر ترکیبات موجود در چای هستند که به مبارزه با سرطان کمک می کنند.

مقاله ای در سال ۲۰۱۸ در AntiCancer Research منتشر شده است که می گوید چای اولانگ مانند چای سبز می تواند آسیب و جهش DNA را القا کرده و نقش مهار کننده در رشد سلول های سرطانی در پستان، تکثیر و تومور زایی بازی کند. بنابراین این نوشیدنی به عنوان یک عامل پیشگیری کننده، از پتانسیل بسیار خوبی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه برخوردار است.

آب سبزیجات

با توجه به یافته های بسیاری از مطالعات، مصرف یک وعده آب سبزیجات سبز در روز، راهی آسان برای ورود مواد مغذی به بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن است. بهترین سبزیجاتی که می توانید برای آبگیری استفاده کنید عبارتند از:

  • اسفناج
  • کلم
  • هویج
  • چغندر
  • گوجه فرنگی
  • کرفس

تحقیقات گسترده ای نشان داده اند که گنجاندن انواع سبزیجات در رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها کمک کند. به عنوان مثال نوشیدنی که با سبزیجات تیره رنگ تهیه می شود حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدهاست که با ممانعت از رشد انواع سلول های سرطانی از جمله سرطان پوست، ریه، معده و پستان ارتباط دارند.

آب گوجه فرنگی نیز یکی دیگر از نوشیدنی های ضد سرطان است. زیرا منبع خوبی از بتاکاروتن (ویتامین A)، ویتامین C، لیکوپن و سایر کاروتنوئیدهایی است که دارای اثرات ضد سرطانی بر روی بدن هستند. لیکوپن موجود در آب گوجه فرنگی با محافظت از بدن در برابر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد.

مصرف آب هویج یک روش عالی برای وارد کردن ویتامین C، ویتامین K، بتاکاروتن و آلفاکاروتن، لوتولین و فیتوشیمیایی فلاونوئیدی به بدن است. این ترکیبات دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

آب میوه طبیعی (بدون قند)

نوشیدنی های ضد سرطان
نوشیدنی های ضد سرطان

برخی از آبمیوه های سالمی که به عنوان نوشیدنی ضد سرطان معرفی می شوند عبارتند از:

  • آب گیلاس
  • آب زغال اخته
  • آب انار
  • آب پرتقال
  • آب گریپ فروت

مصرف آبمیوه های تهیه شده از میوه های تیره رنگ مانند انواع توت ها راهی قدرتمند برای جذب بیشتر رسوراترول و آنتوسیانین هاست. همانطور که می دانید این ترکیبات دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند.

آب گریپ فروت نمونه دیگری از نوشیدنی های ضد سرطان است که حاوی بسیاری از فیتوشیمیایی های قدرتمند و دفع کننده سرطان مانند موارد زیر می باشد:

  • نارینوژنین
  • فلاونوئیدها
  • لیمونین
  • بتاکاروتن
  • لیکوپن
  • ویتامین C

آب انار حاوی پلی فنول هایی است که دارای خاصیت ضد پرولیفراتیو، ضد پروپاتولیک و ضد التهابی هستند و از بدن در برابر سرطان های پروستات، ریه، پستان و سایر سرطان ها محافظت می کنند.

یافته های تحقیقاتی تاکید کرده اند که برای کسب حداکثر خواص حتما از آبمیوه های صد در صد طبیعی، بدون قند و بدون شربت ذرت با فروکتوز زیاد استفاده کنید. زیرا مصرف زیاد قند با افزایش خطر ابتلا به سرطان و بسیاری از بیماری ها ارتباط دارد.

دمنوش های گیاهی

طبق اطلاعات درج شده در ادبیات برخی از تحقیقات، استفاده از داروهای گیاهی که به اشکال مختلفی در دسترس هستند تاکنون رایج ترین درمان جایگزین در بین بیماران سرطانی بوده اند. گیاهان مختلف، چه به صورت چای و چه به صورت عصاره، اثبات کرده اند که اثرات درمانی بر روی نشانگرهای سرطان دارند. به علاوه از نظر ایمنی بعید به نظر می رسد که عوارض جانبی یا وابستگی ایجاد کنند. ضمن این که دسترسی به آنها کار ساده ای است.

دمنوش های گیاهی زیر که به وفور در طب سنتی چینی از آنها استفاده می شود؛ عاری از کافئین و پر از فوایدی مانند تقویت سیستم گوارشی و کاهش التهاب هستند:

  • زنجبیل
  • بابونه
  • قاصدک
  • نعناع

پس دمنوش های گیاهی یکی دیگر از نوشیدنی های ضد سرطان محسوب می شوند.

یک بررسی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده نشان می دهد که مصرف دمنوش های گیاهی ممکن است از بدن در برابر استرس اکسیداتیو، انواع خاصی از سرطان ها و همچنین مشکلات گوارشی که می توانند در اثر ابتلا به بیماری های مزمن و استفاده از روش های درمانی سرطان ایجاد شوند؛ محافظت کنند.

مطابق مقاله ای که در سال ۲۰۱۸ در Journal of Traditional and Complementary Medicine منتشر شده است، چای های گیاهی منابع غنی از ترکیبات فعال زیستی طبیعی مانند کاروتنوئیدها، اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها، کوارین ها، آلکالوئیدها، ترپنوئیدها و … بوده و اثرات بیولوژیکی مانند خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی دارند.

این چای ها با آب تهیه می شوند که فواید بسیار زیادی دارد. آب برای سلامت کلی بدن ضروری است زیرا باعث افزایش حجم ادرار و دفع ترکیبات سرطان زا می شود.

مقدار مصرف

مصرف چه مقدار از این نوشیدنی ها برای مقابله با سرطان مفید است؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ می دهیم. پاسخ این سوال بستگی به نوع نوشیدنی دارد. اما در کل بهتر است که قوانین زیر را در مورد مصرف نوشیدنی های ضد سرطان رعایت کنید:

  • قهوه: ۱ تا ۲ فنجان در روز ممکن است بسیار مفید باشد. با این حال برای اکثر افراد مصرف ۳ تا ۵ فنجان در روز به احتمال زیاد منجر به اثرات منفی نمی شود.
  • چای و دمنوش های گیاهی: می توانید روزانه چندین فنجان چای گیاهی بنوشید.
  • آب سبزیجات طبیعی: روزانه بین ۴ تا ۸ اونس از این نوشیدنی استفاده کنید.
  • آبمیوه: مصرف بیش از حد آبمیوه می تواند قند و کالری زیادی را وارد بدن کند. بنابراین بهتر است بین ۴ تا ۸ اونس از این نوشیدنی در روز مصرف کنید. برخی از متخصصان مصرف روزانه ۸ تا ۱۲ اونس آب میوه و آب سبزیجات را برای کودکان و نوجوانان بین ۷ تا ۱۸ سال توصیه می کنند.

نکاتی برای مبتلایان به سرطان

چه نوشیدنی برای بیماران سرطانی مفید است؟ پزشکان مصرف نوشیدنی های زیر را که می توانند به هیدراتاسیون و تأمین مواد مغذی اصلی برای بدن کمک کنند؛ به بیماران سرطانی توصیه می کنند:

  • آب. برخی از درمان ها مزه آب را برای بیماران تغییر می دهند. در این حالت مصرف آب معدنی، آب با لیمو یا سایر میوه ها می تواند مفید باشد.
  • آبمیوه یا آب سبزیجات. این نوشیدنی ها می توانند به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کرده به علاوه الکترولیت ها و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تأمین کنند.
  • آب یا شیر نارگیل. این نوشیدنی های آبرسان با تری گلیسیریدهای حاوی زنجیره متوسط ​​که نوعی اسید چرب مفید هستند و می توانند به حمایت از سلامت روده کمک کنند؛ غنی شده اند. شیر نارگیل حاوی خواص ضد باکتریایی است و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.
  • چای های گیاهی. نوشیدنی هایی مانند چای زنجبیل یا چای نعناع می توانند به کاهش حالت تهوع و سایر علائم ناشی از درمان های سرطان کمک کنند.
  • کفیر و شیر ارگانیک. این نوشیدنی ها حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم هستند. به علاوه در صورت تخمیر حاوی پروبیوتیک ها نیز می باشند.
  • آب قلم. آب قلم منبع منحصر به فردی از اسیدهای آمینه، کلاژن، مواد معدنی و الکترولیت هاست که به راحتی قابل دستیابی نیستند.

اگر بی اشتهایی دارید سعی کنید این مایعات را حداقل نیم ساعت قبل یا بعد از غذا بنوشید تا از احساس سیری کاذب جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که مصرف کافئین، نوشیدنی های شیرین و حتی گاهی آبمیوه ها به سوء هاضمه منجر می شوند. بنابراین در صورت بروز اسهال یا حالت تهوع از نوشیدنی آنها اجتناب کنید.

چند نکته مهم

تحقیقات اثبات کرده اند که درست مانند بعضی از نوشیدنی ها و غذاهایی که می توانند به مبارزه با پیشرفت بیماری کمک کنند، اجتناب از مواد غذایی سرطان زا نیز گام مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. بنابراین سعی کنید از مصرف نوشیدنی های زیر اجتناب کنید:

  • نوشیدنی های قندی از جمله نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و آبمیوه ها، چای ها و نوشیدنی های صنعتی. تحقیقات نشان داده اند که بین مصرف نوشیدنی های قندی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی و دیابت ارتباط جدی وجود دارد. این نوشیدنی ها همچنین می توانند شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان های خاص مانند سینه، لوزالمعده، کیسه صفرا و سرطان آندومتر قرار دهند. اعتقاد بر این است که مکانیسم هایی مانند مقاومت به انسولین ناشی از مصرف مواد حاوی شاخص گلیسمی بالا و همچنین اثرات ترکیبات شیمیایی، مواد افزودنی و سموم دفع آفات موجود در نوشیدنی های قندی، ممکن است اثرات سرطان زا در بدن داشته باشند.
  • الکل. طبق مطالعات انجام شده مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، روده، کبد، پستان و … را افزایش می دهد.

منابع:

  1. Coffee and cancer risk: a summary overview
  2. Tea and Health: Studies in Humans
  3. Cancer and metastasis: prevention and treatment by green tea
  4. ?Does Matcha Green Tea Help Burn Fat and Fight Cancer
  5. Oolong Tea Extract Induces DNA Damage and Cleavage and Inhibits Breast Cancer Cell Growth and Tumorigenesis
  6. Consumption of fruits, vegetables, and fruit juices and differentiated thyroid carcinoma risk in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study
  7. Colors of vegetables and fruits and the risks of colorectal cancer
  8. Grapefruit
  9. Health benefit of vegetable/fruit juice-based diet: Role of microbiome
  10. HERBAL THERAPY USE BY CANCER PATIENTS: A LITERATURE REVIEW ON CASE REPORTS
  11. Herbal Teas and their Health Benefits: A Scoping Review
  12. Herbal beverages: Bioactive compounds and their role in disease risk reduction – A review
  13. Dose-Dependent Associations between Wine Drinking and Breast Cancer Risk – Meta-Analysis Findings
  14. The influences of red wine in phenotypes of human cancer cells