درمان خانگی سینوزیت یا همان عفونت سینوسی نیازمند کسب اطلااتی است که قصد داریم در این مطلب در اختیار شما قرار دهیم.

بر خلاف تصور عامه تنها راه درمان سینوزیت مصرف مدام انواع داروهای آنتی بیوتیک نیست. و طی تحقیقاتی مشخص شده است که بیش از ۸۰ درصد عفونت های ناشی از سینوزیت با طی مراحل درمانی ساده و رعایت چند نکته در مدت کوتاهی درمان می شود. پس پیشنهاد ما قبل از مراجعه به دکتر پیگیری پیشنهاداتی است که در ادامه می آید و البته اگر احساس می کنید طی یک الی دو هفته پس از شروع درمان های خانگی اثر مثبتی دیده نشده؛ لزوما باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

چرا به سینوزیت مبتلا می شویم؟

پشت استخوان بینی فضایی خالی وجود دارد که محل انباشت ترشحات مخاطی است. این ترشحات در حالت معمول از طریق بینی خارج می شود و مشکلی وجود ندارد. در واقع مشکل زمانی رخ می دهدکه به هر دلیلی ( معمولا آلرژی و عفونت ) مسیر خروج این ترشحات مخاطی پسته شود. در این حالت انباشت ترشحات خاطی در دراز مدت و نیز ایجاد عفونت نشای از این شرایط، منجر به بیماری سینوزیت می شود. و به اصطلاح سینوس از ترشحات مخاطی پر می شود.

طبیعتا چنین شرایط محیطی مناسب را برای رشد و تکثیر باکتری ها و ایجاد عفونت ایجاد می کند و در نتیجه ایجاد عفونت، سیستم ایمنی بدن به پاسخگویی ( که در اینجا بدلیل بسته شدن مجاری خروجی بی فایده است ) و ایجاد التهاب در محل عفونت می پردازد. که نتیجه نهایی آن دردهای نشای از سینوزیت در منطقه سر و صورت است.

علائم سینوزیت را بهتر بشناسید

بهتر است علائم اولیه سینوزیت را بشناسید تا در صورت شروع ابتلا سریع رت آن را شتخیص داده و اقدام به درمان نمایید. سینوزیت رد ابتدا شبیه به سرماخوردگی است و البته این سرماخوردگی در منطقه صورت ظظظاهرا خوب نمی شود. احسسا پر بودن بینی، احساس فشار در صورت، حالتی شبیه به تپش و نبص در قسمت بالایی استخوان بینی،اختلال احتمالی در حس بویایی و در نهایت مخاط سبز رنگ و غلیط خارج شده زا بینی نشانه های اولیه سینوزیت هستند؛ که رد صورت ادامه روند تبدیل به سردرد و در موارد نادرتر، سرگیچه می شوند.

انجمن متخصصان گوش و حلق و بینی و بنیاد جراحی سر و گردن آمریکا، طی تحقیقی می گوید که در صورت رفع نشدن علائم ( با وجود انجام اقدامات مراقبتی ) پس از ۱۰ روز، بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است. همچنین در صورتی که علائم شدید و غیر قابل تحمل است نیز رجوع فوری به پزشک راهکار بهتری است.

درمان های الویه برای سینوزیت

تسکین علائم با مراقبت شخصی

با آب نمک استریل شده ( این آب نمک را می توانید زا داروخانه ها تهیه کرده و یا با جوشاندن اب و اضافه کردن کمی نمک آن را در خانه تهیه کنید ) بینی خود را شستشو دهید. برای اینکار آب نمک را به آرامی از یک حفره بینی بالا بکشید و سپس آن را بیرون دهید. این کار به نرم شدن مخاط محبوس شده و بیرون آمدن آن کمک می کند. برای این کار می توانید از بازار مخصوص شستشوی بینی هم کمک بگیرید. یان ابزار را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. این وسیه شامل یک محفظه برای آب نمک و لوله یا برای انتقال آب نمک به داخل بینی است.

Sinusitis

استفاده از قرص ها، قطره ها و اسپری های ضد گرفتگی ( احتقان )

این داروها حاوی موادی موسوم به اوکسی متازولین هستند که استفاده زا آن ها منجر به باز شدن بینی می شود. البته توجه داشته باشید که استفاده از این مواد بیشتر از دو بار در روز و پنج روز متوالی توصیه نمی شود.

در باره قرص های ضد گرفتگی نیز بهتر است بدانید که عارضه جانبی آن می عصبی شدن در موارد نادر است. و البته اگر مشگل قلبی دراید بهتر است این قرص ها را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

و در نهایت مسکن هایی که دارای مواد ضد التهاب هستند می توانند موقتا شما را از شر این درد خلاص کنند. از جمله این مسکن ها ایبوپروفن، ناپروکسن و اسپرین هستند که علاوه بر خاصیت تسکین موجب کاهش التهاب نیز می شوند.

مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان سینوزیت

تحقیقات مختلف و مقایسه آنتی بیوتیک ها با دارونماها، نشان داده است که صمرف آنتی بیوتیک کمک خصای به کاهش عفونت باکتریایی سینوس ها نمی کند. و بدتر از آن اینکه مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک خود شمکل زا بوده و منجر به ایجاد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک مصرفی در بدن بیمار می شود.