نیاز بدن مردان و زنان به ویتامین K

مردان نیاز به ویتامین K بیشتری نسبت به زنان دارند. ویتامین K یک سری از فرآیندهای لخته شدن خون را آغاز می کند. این فرآیند، که به عنوان آبشار انعقادی نیز شناخته می شود، باعث بهبود زخم می شود. مقداری از ویتامین K مورد نیاز در روده کوچک تولید می شود، اما باید بخش اعظمی از آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد نیاز بدن مردان و زنان به ویتامین K صحبت می کنیم.

نیاز بدن مردان و زنان به ویتامین K

مردان در مقابل زنان

به گفته محققان موسسه لیونس پالین، مردان بالای ۱۹ سال هر روز به ۱۲۰ میکروگرم ویتامین K نیاز دارند. زنان بعد از سن ۱۹ سالگی نیز به ۹۰ میکروگرم در روز از این ویتامین نیاز دارند و این نیاز در دوران بارداری و شیردهی نیز همین مقدار باقی می ماند. نیازهای بدن به این ویتامین در بزرگسال، حتی در طول سال های طلایی رشد تغییر نمی کند. بسیاری از غذاهایی که در رژیم غذایی شما وجود دارند پر از ویتامین K هستند. بنابراین برای دریافت این ویتامین هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

منابع تامین این ویتامین

اگر قصد دارید تا مصرف ویتامین K خود را افزایش دهید، سبزیجاتی را انتخاب کنید که سبز تیره هستند تا حداکثر مقدار این مواد مغذی را دریافت کنید. یک فنجان کاله پخته شده ۱۰۶۰ میکروگرم ویتامین K دارد. همان مقدار اسفناج آب پز ۸۹۰ میکروگرم و یک فنجان کلم بروکلی پخته شده حدود ۸۴۰ میکروگرم ویتامین K را فراهم می کند. منابع دیگر تامین این ویتامین عبارتند از:

  • مارچوبه که بیش از ۱۰ میکروگرم در هر عدد ویتامین K دارد.
  • بلوبری که حاوی ۲۰ میکروگرم ویتامین K در یک فنجان است.
  • کنسرو ماهی تن، که حاوی تقریبا ۴۰ میکروگرم ویتامین K در یک وعده ۳ اونسی است.
نیاز بدن مردان و زنان به ویتامین K
نیاز بدن مردان و زنان به ویتامین K

کمبود ویتامین K

کمبود ویتامین K در بزرگسالان در ایالات متحده نادر است، اما اگر مشکل روده و بیماری کبد دارید یا برخی داروهای تجویزی خاص را مصرف می کنید، ممکن است در معرض خطر این کمبود باشید. کمبود این ویتامین منجر به لخته شدن نادرست خون شده و کبودی روی پوست ایجاد می کند. اگر متوجه

  • کبودی های مکرر
  • خونریزی از لثه و بینی
  • و وجود خون در مدفوع

شدید ممکن است کمبود ویتامین K داشته باشید.

سمی بودن

از آنجائی که خطر مسمومیت ناشی از دوزهای بالایی ویتامین K در بزرگسالان سالم کم است، هیچ سطح قابل قبولی برای مصرف این ویتامین وجود ندارد. با این وجود مصرف زیاد این ویتامین ممکن است خطر واکنش آلرژیک را ایجاد کند. بعید است که اوردوز ویتامین K از طریق رژیم غذایی به تنهایی ایجاد شود. اما مصرف فرم های مصنوعی این ویتامین ممکن است موجب اوردوز شود. منادیون یا ویتامین K-3 مصنوعی می تواند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن شود و باعث آسیب دائمی به سلول ها شود. اگر فکر می کنید که نیاز به مصرف مکمل ویتامین K دارید، قبل از مصرف مکمل، با پزشک مشورت کنید.