هراس شبانه یا وحشت زدگی در خواب چیست؟

اکثر والدین تجربه آرام کردن کودکان خود را پس از هراس شبانه یا وحشت زدگی در خواب دارند. اما اگر کودک شما تا به حال آن چه را که به عنوان هراس شبانه (و یا وحشت زدگی در خواب) شناخته شده است، تجربه کرده باشد بدون توجه به این که شما چقدر تلاش می کنید تا او را آرام کنید، ترس او به احتمال زیاد تسلی ناپذیر می باشد. هراس شبانه یک اختلال خواب است که به نظر می رسد شبیه به یک کابوس شبانه است، اما با فاصله زیادی غیرطبیعی است. اگرچه هراس شبانه می تواند برای پدر و مادر که شاهد وحشت زدگی در خواب فرزند خود بوده اند هشدار دهنده باشد. معمولا برای نگرانی دلیلی وجود ندارد و یا نشانه ای از یک مشکل پزشکی عمیق تر نمی باشد.

تفاوت هراس شبانه و کابوس

در طول یک شب معمولی، خواب در چند مرحله رخ می دهد. هر مرحله با فعالیت خاص مغز مرتبط است، و در طول مرحله حرکت سریع چشم (REM) می باشد که اکثر رویاها اتفاق می افتد. هراس شبانه درطی خواب آرام یا خواب با جنبش غیر سریع و عمیق چشم اتفاق می افتد. بر خلاف کابوس (که در طول خواب REM رخ می دهد)، هراس شبانه از لحاظ فنی یک رویا نیست، اما بیشتر شبیه یک واکنش ناگهانی از ترس است که در طول انتقال از یک مرحله خواب به دیگری اتفاق می افتد. کابوسهای شبانه معمولا حدود ۲ یا ۳ ساعت پس ازاین که یک کودک به خواب می رود رخ می دهد. وحشت زدگی در خواب هنگامی که خواب از عمیق ترین مرحله خود non-REM به خواب REM ( خواب سبک تر، مرحله ای است که در آن رویاها رخ می دهد) منتقل می شود روی می دهد. معمولا این انتقال آرام است. اما به ندرت، یک کودک آشفته و وحشت زده می شود و این واکنش ترس هراس شبانه است. در طول یک هراس شبانه، یک کودک ممکن است به طور ناگهانی در تخت نشسته و در پریشانی داد و فریاد کند. تنفس و تپش قلب کودک ممکن است سریع تر شود، او ممکن عرق کند، خود را به اطراف بکوبد، و به شکل ناراحت و ترسیده عمل کند. بعد از چند دقیقه، و یا گاهی اوقات بعد از مدت زمان بیشتری، کودک به سادگی آرام می شود و به خواب ادامه می دهد. بر خلاف کابوس، که بچه ها اغلب آن را به یاد می آورند، کودکان در روز آینده چیزی از هراس شبانه را به یاد نمی آورند چرا که  در زمانی که هراس شبانه اتفاق افتاد آن ها در خواب عمیق بوده اند و هیچ تصویر ذهنی را به یاد نمی آورند.

چه عواملی باعث هراس شبانه می شوند؟

هراس های شبانه توسط برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) در هنگام خواب ایجاد می شود. این موضوع ممکن است به این دلیل رخ دهد که سیستم عصبی مرکزی (که فعالیت های خواب و بیداری مغز را تنظیم می کند) هنوز به بلوغ نرسیده است. بعضی از کودکان ممکن است این برانگیختگی را به ارث ببرند، در حدود ۸۰٪  افرادی که هراس شبانه دارند یکی دیگر از اعضای خانواده آن ها هم هراس شبانه و یا راه رفتن در خواب (یک نوع مشابه از اختلال خواب) را تجربه کرده اند.

هراس های شبانه در کودکانی دیده می شود که:

  • خسته یا بیمار و مضطرب هستند
  • در حال مصرف یک داروی جدید می باشند
  • در یک محیط جدید و یا دور از خانه می خوابند

هراس های شبانه نسبتا نادر هستند، آن ها تنها در ۳ الی ۶ درصد از کودکان اتفاق می افتد، در حالی که تقریبا هر کودکی گاهی اوقات کابوس می بیند. هراس های شبانه معمولا بین سنین ۴ تا ۱۲ سالگی رخ می دهد، اما در نوزادن ۱۸ ماهه نیز گزارش شده است. به نظر می رسد این اختلال در میان پسران شایع تر است. یک کودک ممکن است یک هراس شبانه یا چندین هراس شبانه را تجربه کند تا زمانی که تمامی آن ها متوقف شوند. در اکثر مواقع، هراس های شبانه هم زمان که سیستم عصبی بالغ می شود، به سادگی خود به خود ناپدید می شوند.

هراس شبانه یا وحشت زدگی در خواب چیست؟
هراس شبانه یا وحشت زدگی در خواب چیست؟

مقابله با هراس شبانه (وحشت زدگی در خواب)

هراس های شبانه می تواند برای والدین بسیار ناراحت کننده باشد، و از این موضوع که نمی توانند کودک خود را آرام کنند و یا تسکین دهند احساس درماندگی می کنند. بهترین راه برای رسیدگی به هراس شبانه این است که با صبر و حوصله منتظر شوید و مطمئن شوید که کودک توسط کوبیدن خود به اطراف صدمه نمی بیند. کودکان معمولا خودشان در عرض چند دقیقه آرام می گیرند و به خواب ادامه می دهند. بهتر است سعی نکنید کودک را در طول هراس شبانه بیدار نکنید. تلاش ها معمولا نتیجه نمی دهند، و کودکانی که از خواب بیدار می شوند به احتمال زیاد گیج می شوند، و ممکن است بیشتر طول بکشد تا آرام گیرند و به رختخواب برگردند.

درمان هراس شبانه

هیچ درمانی برای هراس های شبانه وجود ندارد، اما شما می توانید از آن ها جلوگیری کنید. روش های زیر را برای جلوگیری از هراس شبانه امتحان کنید:

استرس کودک خود را کاهش دهید

برنامه زمانی منظمی را برای خواب و بیداری در نظر بگیرید که ساده و آرامش بخش می باشد

مطمئن شوید کودک شما به اندازه کافی استراحت می کند

از خسته شدن زیاد کودک به دلیل بیدار ماندن تا دیروقت جلوگیری کنید

درک هراس های شبانه می تواند نگرانی شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا خودتان خواب شبانه راحتی داشته باشید. اما اگر هراس شبانه مرتبا اتفاق می افتد، با پزشک خانوادگی خود در مورد این که آیا نیاز است به یک متخصص خواب رجوع کنید یا خیر، مشورت کنید.