علل، نشانه ها، درمان و هر آنچه که باید در مورد آنفولانزا بدانید

اجازه دهید در ابتدا یک سوال مهم را پاسخ دهیم. چه تفاوتی بین سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد؟

سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است در ابتدا مشابه به نظر برسند. هر دو این موارد از جمله بیماری های تنفسی هستند و می توانند علائم مشابه داشته باشند. اما ویروس های مختلف باعث این دو بیماری می شوند. علائم به شما کمک خواهد کرد که تفاوت بین آن ها را تشخیص دهید.

سرماخوردگی و آنفولانزا، چند علامت رایج و مشترک دارند. افراد در زمان ایتلا به هر دو این بیماری ها اغلب علائم زیر را تجربه می کنند:

  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • عطسه
  • بدن درد
  • خستگی عمومی

به عنوان یک قاعده کلی باید گفت که، علائم آنفلوانزا شدید تر از علائم سرماخوردگی است.

یکی دیگر از تفاوت های مشخصی بین این دو بیماری شدن آن است. سرماخوردگی به ندرت باعث بیماری های و مشکلات دیگر می شود. اما آنفولانزا می تواند به عفونت  گوش و سینوس، پنومونی و سپسیس منجر شود. برای تعیین دقیق این که آیا شما به سرماخوردگی مبتلا هستید و یا آنفولانزا دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر پزشک سرماخوردگی راتشخیص دهد، شما فقط نیاز دارید که تا زمان وجود علائم از درمان ضد ویروس استفاده کنید. برای این کار پزشک معمولا داروهای سرماخوردگی مانند Adult cold را پیشنهاد می کند و از شما می خواهد آب زیادی نوشیده و زیاد استراحت کنید.

داروهای ضد ویروس مخصوص آنفولانزا نیز به شما کمک خواهد کرد که در اوایل دوره ابتلا، بتوانید بیماری را کنترل کنید. استراحت و آبرسانی به بدن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

علائم و نشانه های آنفولانزا چیست؟

علائم شایع آنفلوآنزا عبارتند از:

تب: آنفولانزا تقریبا همیشه باعث افزایش دمای بدن می شود. این افزایش دما، تب نام گذاری شده است. اغلب تب های مربوط به آنفلوانزا، از حدود ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷٫۸ درجه سانتی گراد) تا ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) می باشند. اگر چه نگران کننده است، اما معمولا کودکان با ابتلا به این بیماری تب با درجه بالاتری را نسبت به بزرگسالان تجربه می کنند. زمانی که تب دارید علائمی مانند لرز، تعریق، یا احساس سرما به سراغتان می آید. اغلب این نوع از تب ها ۳ الی ۴ روز و حداکثر یک هفته دوام دارند.

سرفه: سرفه های خشک و مداوم اغلب با این بیماری وجود دارند. این سرفه ممکن بدتر شده و بعد از مدتی، با سرفه احساس درد داشته باشید. تنگی نفس و احساس ناراحتی در سینه نیز از جمله علائم دیگر این بیماری است. این سرفه ها حدود دو هفته ادامه دارد.

درد عضلانی: درد عضلانی مربوط به آنفلوآنزا در گردن، کمر، بازوها و ساق پاها شایع است و ممکن است شدید باشد. با وجود این درد حرکت دادن اندام ها حتی برای انجام فعالیت روزانه مشکل است.

سردرد: اولین نشانه آنفلوانزا ممکن است سردرد شدید باشد. گاهی اوقات علائمی بر روی چشم، از جمله حساسیت به نور و صدا، همراه با سردرد وجود دارد.

خستگی: احساس خستگی یک علامت نه چندان آشکار آنفلوانزا است. احساس کلی ناخوشی می تواند نشانه ای از بسیاری از بیماری های دیگر نیز باشد.

واکسن آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری همه گیر سالانه است که حتی نیاز نیست که کودک یا دارای سیستم ایمنی ضعیف باشید تا به آن مبتلا شوید. افراد سالم هم می توانند آنفولانزا بگیرند و آن را به دوستان و اعضای خانواده منتقل کنند. در برخی موارد، آنفلوآنزا حتی می تواند مرگبار باشد. مرگ های ناشی از آنفلوانزا در افراد بالای ۶۵ سال شایع است. بهترین و کارآمد ترین راه برای جلوگیری از آنفولانزا و جلوگیری از گسترش آن،  واکسیناسیون است.

کارکرد واکسن آنفولانزا

برای ساختن واکسن، دانشمندان از گونه از ویروس که شایع تر است استفاده می کنند. هنگامی که این واکسن به بدن تزریق می شود، بدن آنتی بادی را ترشح می کند که بر علیه آن گونه خاصی از ویروس عمل می کند. این آنتی بادی از بدن شما در برابر بیماری محافظت می کند. با این حال ممکن است با گونه های دیگر ویروس مبتلا شوید. اما در صورتی که واکسن یکی از انواع ویروس ها را تزریق کرده باشید، در صورت ابتلا به نوع دیگر ویروس، علائم شدید در بدنتان ایجاد نمی شود.

چه افرادی باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند؟

پزشکان توصیه می کنند که هر کسی که بیش از ۶ ماه سن دارد، این واکسن را تزریق کند. این امر به ویژه برای افرادی که در دسته ها در معرض خطر هستند، واجب است. این افراد عبارتند از:

  • بزرگسالان بالای ۶۵ سال
  • زنان باردار
  • کودکان زیر ۵ سال
  • افرادی که به علت بیماری مزمن، سیستم ایمنی ضعیفی دارند

بیشتر پزشکان توصیه می کنند که واکسن آنفولانزا را حداکثر تا پایان اکتبر (مهر ماه) تزریق کنند. به این ترتیب بدن قبل از ورود به فصل شیوع آنفولانزا، زمان کافی برای تولید آنتی بادی دارد. بعد از تزریق واکسن حدود دو هفته طول می کشد که بدن آنتی بادی تولید کند.

دوره نقاهت

اکثر افراد مبتلا به این بیماری حدود یک هفته زمان برای بهبودی کامل نیاز دارند. با این حال ممکن است چند روز بعد از فروکش کردن علائم، فرد خستگی را احساس کند. دراین دوره مهم است که حداقل ۲۴ ساعت بعد از پایان تب، در رختخواب بمانید و به مدرسه و محل کارتان نروید.

اگر به آنفولانزا مبتلا شده باشید از یک روز قبل از شروع علائم تا ۵ تا ۷ روز پس از شروع علائم بیماریتان مسری است و ممکن است به فرد دیگری منتقل شود.

عوارض جانبی واکسن آنفلونزا

بسیاری از افراد به دلیل آن که می ترسند بعد از واکسن بیمار شوند از این واکسن استفاده نمی کنند. این در حالی است که واکسن انفولانزا هرگز شما را بیمار نخواهد کرد. واکسن آنفلوآنزا حاوی گونه های مرده یا ضعیف از ویروس می باشند. این گونه ها به اندازه کافی قوی نیستند  تا بتوانند باعث بیماری شما شوند.

البته ممکن است برخی عوارض جانبی را پس از تزریق واکسن تجربه کنید. اما عموما این عوارض خفیف هستند. به یاد داشته باشید که عوارض ناشی از واکسن بسیار خفیف تر از علائمی است که با خود بیماری ایجاد می شود.

شایع ترین عوارض جانبی واکسن آنفلونزا عبارتند از:

  • درد در منطقه تزریق واکسن
  • تب با درجه پایین در روزهای پس از تزریق
  • درد خفیف و سفتی عضلات

این عوارض جانبی یک تا دو روز پس از تزریق ادامه دارند. البته برخی از افراد  این عوارض را تجربه نمی کنند. برخی نیز واکنش آلرژیک جدی به واکیسناسیون نشان می دهند. بنابراین اگر به داروی خاصی حساسیت دارید حتما قبل از تزریق واکسن به پزشک اطلاع دهید.

علل، نشانه ها، درمان و هر آنچه که باید در مورد آنفولانزا بدانید
علل، نشانه ها، درمان و هر آنچه که باید در مورد آنفولانزا بدانید

روش های درمان آنفولانزا

اغلب موارد ابتلا به این بیماری، در خانه و بدون استفاده از دارو قابل درمان است. به یاد داشته باشید که به محض مشاهده علائم، استراحت را فراموش نکنید.

  • مقدار زیادی مایعات بنوشید. این مایعات شامل آب، سوپ و نوشیدنی های کم قند و بدون طعم است.
  • علائمی مانند سردرد و تب با داروهای مسکن درمان کنید.
  • دست های خود برای جلوگیری از گسترش این ویروس به دیگر سطوح یا به افراد دیگر در خانه بشویید.
  • سرفه و عطسه را با دستمال پاک کرده و سریعا دستمال را دور بیاندازید.

اگر علائمتان با این اقدامات بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید. در این حال پزشک داروی ضد ویروس تجویز می کند. هر چقدر زودتر این داروها را استفاده کنید، موثر است. این داروها باید حداکثر ۴۸ ساعت پس از شروع علائم مصرف شوند. اگر جز دسته افراد زیر هستید، به محض مشاهده علائم با پزشک تماس بگیرید. زیرا این افراد در معرض خطر بالاتری برای ایجاد عوارض هستند.

  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف
  • زنان باردار
  • افراد بالای ۶۵ سال
  • کودکان زیر ۵ سال
چه زمانی فصل آنفولانزا است؟

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، فصل اصلی این بیماری از اواخر اکتبر تا اواخر مارس ( اواخر مهر تا اواسط فروردین) است. اوج فصل ابتلا به آن نیز در طول ماه فوریه (دی و بهمن) است. اما ممکن است شخصی در تابستان هم به این بیماری مبتلا شود. اما امکان ابتلا در پاییز و زمستان بیشتر است.

اگر بدنتان تحت تاثیر عفونت خاصی باشد، امکان ابتلای شما بیشتر است. چون این عفونت سیستم ایمنی بدن را ضعیف و از قبل آماده حضور ویروس کرده است.

درمان و کاهش علائم آنفولانزا

بیماری برای هیچ کس خوشایند نیست. اما خوشبختانه آنفولانزا از آن دست بیماری هایی است که با رعایت چند نکته ساده می توان علائم آن را به حداقل رساند. این نکات عبارتند از:

داروهای مسکن: داروهای ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کمک به کاهش علائم اکثرا توصیه می شوند. این داروها می توانند درد عضلانی، سردرد و تب را کم کنند. کودکان و نوجوانان هرگز نباید آسپرین استفاده کنند به خصوص زمانی که تب دارند. دلیل این موضوع این است که خطر ابتلا به بیماری نادر سندرم ری وجود دارد. این بیماری می توان کشنده باشد.

ضد احتقان: این نوع از دارو می تواند به تسکین احتقان بینی و فشار در سینوس و گوش کمک کنند. برخی از ضد احتقان ها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. بنابراین قبل ازخرید آن ها راهنمای روی بسته را مطالعه کنید.

اکسپکتورانت: این نوع از دارو، ترشحات سفت سینوس ها که باعث می شود احساس مسدود شدن سینوس و سرفه داشته باشید را شل می کند.

سرکوب کننده های سرفه: سرفه یک نشانه شایع آنفولانزا است. برخی از داروها می تواند به از بین بردن آن کمک کنند. اگر نمی خواهید از دارو استفاده کنید، چند قطره آبلیمو را در عسل بریزید و برای کاهش گلو درد و سرفه آن را مصرف کنید.

علائم آنفلوانزا در بزرگسالان

تب مربوط به آنفلوآنزا که در بزرگسالان ایجاد می شود می تواند شدید باشد. برای بسیاری از بزرگسالان، تب بالا ناگهانی اولین نشانه از یک عفونت آنفولانزا می باشد.

تب به ندرت در بزرگسالان افزایش می یابد مگر اینکه عفونت جدی وجود داشته باشد. ویروس آنفولانزا باعث ایجاد تب ناگهانی بیشتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷٫۸ درجه سانتی گراد) می شود. در مقابل سایر عفونت های ویروسی، مانند سرماخوردگی ممکن است تب خفیف داشته باشند.

فراتر از این، علائم مشترکی بین کودکان و بزرگسالان وجود دارد. برخی افراد ممکن است یک یا چند علامت را بیش از دیگران تجربه کنند. نشانه های عفونت آنفلوآنزا در هر فرد متفاوت است.

دوره نهفته آنفلوآنزا چیست؟

دوره کمون (فاصله بین ابتلا به عفونت و بروز علائم) برای آنفلوآنزا یک تا چهار روز است. در طول این زمان، شما ممکن است هیچ نشانه ای از ویروس نشان ندهید. این بدان معنی نیست که بیماری شما مسری نیست. بسیاری از افراد یک روز قبل از شروع علائم، قادر به گسترش ویروس در بدنشان هستند.

میلیون ها ویروس هنگامی که فرد آلوده عطسه، سرفه و یا صحبت می کند، در هوا منتشر می شود. این ویروس ها می توانند از طریق بینی، دهان و یا چشم وارد بدن شوند. آنفولانزا می تواند با لمس کردن سطوح آلوده به میکروب و سپس برخورد دست با چشم، دهان و بینی ایجاد شود.

آیا چیزی به عنوان ” آنفولانزا ۲۴ ساعته” وجود دارد؟

آنفولانزای ۲۴ ساعته یک عفونت رایج است که هیچ ربطی به آنفلوآنزا معمولی ندارد و تنها تشابه اسمی دارند. آنفولانزا ۲۴ ساعته است توسط خانواده ای از ویروس ها به نام نورو ویروس ایجاد می شود.

علائم و نشانه های عفونت نورو ویروس عبارتند از:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی معده

این علائم در دستگاه گوارش رخ می دهد. به همین دلیل آنفلوآنزای ۲۴ ساعته گاهی اوقات به نام “آنفولانزای معده” نیز شناخته می شود. بر خلاف نام بیماری، علائم آن ممکن است تا ۳ روز ادامه داشته باشد. این در حالی است که آنفلوانزا معمولی یک بیماری تنفسی است. اما آنفلوآنزا ۲۴ ساعته مربوط به دستگاه گوارش است.

علائم آنفلوانزا عبارتند از:

  • سرفه
  • سردرد
  • تب
  • آبریزش بینی
  • بدن درد

همان طور که می بینید علائم و نشانه های این دو متفاوت هستند. برخی از افراد مبتلا به آنفولانزا ممکن است احساس تهوع و استفراغ را داشته باشند. اما این علامت رایج نیست.

آیا آنفولانزا مسری است؟

همان طور که گفتیم این بیماری تنفسی حتی می تواند قبل از این که علائم ایجاد کند، به بدن شخص دیگری سرایت کند. ویروس ناشی از این بیماری از یک روز قبل از شروع علائم تا ۵ روز بعد از تمام شدن علائم، قابل انتقال به دیگران است. این ویروس در بدن کودکان تا ۷ روز بعد از فروکش کردن علائم قابل انتقال است.

علائم اولیه بیماری

علائم آنفولانزا به سرعت ظاهر می شوند. این علائم شروع ناگهانی دارند. این در حالی است که بیماری های مشابه، مانند سرماخوردگی چند روز برای ظهور علائم زمان نیاز دارند.

یکی دیگر از علائم شایع آنفلوآنزا وسعت درد است. افراد مبتلا معمولا احساس ناراحت کننده در سراسر بدن خود را به عنوان یکی از اولین علائم بیماری گزارش می دهند. در این حالت بیماران تصور می کنند که با کامیون تصادف کرده اند و همه جای بدنشان درد می کند. در این صورت بیرون آمدن از رختخواب برایشان سخت است.

درمان های طبیعی و خانگی آنفولانزا

این بیماری حدودا یک هفته مهمان بدن شماست. در این بازه زمانی بهتر است چند راه زیر را برای کاهش علائم امتحان کنید.

داروهای ضد ویروسی می توانند شدت عفونت را کاهش دهند. همچنین می توانند مدت زمان آن را کوتاه کنند. حتی برخی از داروهای آنفولانزا برای کاهش علائم طبیعی هستند. بر اساس تحقیقات پزشکی، درمان های طبیعی این عفونت عبارتند از:

سوپ: سوپ گرم حاوی مرغ برای بیماری شما بسیار مفید است. مایعات گرم می توانند به کاهش گلو درد و مرطوب نگه داشتن و رساندن الکترولیت ها به بدن، کمک کنند. مطالعات نشان داده اند که این سوپ حرکت سلول های سفید خون در بدن را تغییر داده و التهاب را کاهش می دهد.

عسل: بسیاری از داروهای ضد سرفه طبیعی و داروهای سرماخوردگی حاوی عسل هستند. این به دلیل آن است که این ماده خواص ضد باکتری و ضد میکروبی دارد. عسل در درمان سرفه نیز موثر است. یک قاشق مربا خوری عسل را به آب جوش اضافه کرده و روزانه میل کنید. خوردن عسل برای متوقف کردن سرفه مناسب است.

زنجبیل: حدود ۲ سانت از این گیاه را رنده کرده و در آب جوش بریزید و میل کنید. این ریشه خواص درمانی دارد که می تواند گلودرد را تسکین و سرفه را سرکوب کند. همچنین می تواند به کاهش تهوع کمک کند.

پروبیوتیک: افزایش باکتری های خوب در روده در حالی که بدن در حال مبارزه با عفونت است برای افزایش سرعت درمان مناسب است. میکروبیوم سالم روده می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از عفونت های جدید جلوگیری کند.