همه چیز درباره ذات الریه

ذات الریه التهاب کیسه های هوا در ریه است که معمولا توسط عفونت ها ایجاد می شود. باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می توانند موجب ایجاد این بیماری شوند. همچنین چند نوع عفونت ذات الریه وجود دارد که از طریق استنشاق و یا کشیدن اجسام خارجی و یا مواد سمی به ریه ها ایجاد می شود. حدود ۵۰،۰۰۰ نفر در هر سال در آمریکا جان خود را بر اثر ذات الریه از دست می دهند. این بیماری در سالمندان شایع تر است و اغلب زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن از طریق یک عفونت قبلی ضعیف شده باشد.

انواع مختلف ذات الریه

ذات الریه را می توان به روش های مختلف طبقه بندی کرد. پزشکان اغلب آن را بر اساس روشی که عفونت ایجاد می شود به دو دسته ذات الریه اکتسابی از جامعه و ذات الریه اکتسابی از بیمارستان تقسیم می کنند.

پنومونی اکتسابی از جامعه (CAP)، در فصل زمستان شایع تر است و در حدود ۴ میلیون نفر را در سال در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد.
پنومونی اکتسابی از بیمارستان (HAP) به دلیل تنفس در محیط های آلوده بیمارستانی ایجاد می شود.

همه چیز درباره ذات الریه
ذات الریه

علائم بیماری پنومونی ( ذات الریه )

پنومونی اغلب با علائم یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، مانند گلو درد، گرفتگی بینی و سرفه شروع می شود. تب بالا همراه با لرز و سرفه های خلط آور نیز از دیگر علائم این بیماری است. اگر لایه بیرونی (پرده جنب) از ریه ها در پروسه التهابی دخیل باشد درد قفسه سینه می تواند رخ دهد. اگر سطح ناکافی اکسیژن در خون وجود داشته باشد رنگ پوست ممکن است مایل به آبی یا بنفش  شود. علائم غیر اختصاصی پنومونی شامل سردرد ، درد عضلانی، خستگی و ضعف است. علائم و نشانه پنومونی ممکن است خفیف یا شدید باشد علایم شدید عبارتند از:

سرفه کردن
درد قفسه سینه در هنگام تنفس یا سرفه
تنگی نفس
بالا آوردن خلط
تب
لرز
تهوع، استفراغ، و اسهال سایر علائم شایع است که با علائم تنفسی همراه هستند.

نوزادان ممکن است علائم خاص از ذات الریه نشان ندهند، در عوض، آنها ممکن است در برابر عوارض این بیماری بی قرار تر و بی حال تر  از بزرگسالان به نظر برسند. آنها ممکن است تب یا سرفه یا استفراغ داشته باشد. افراد مسن و یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند علائم کمتر و درجه تب پایین تری دارند. تغییر در وضعیت ذهنی، مانند گیجی، می تواند در افراد مسن مبتلا به پنومونی مشاهده شود.

همه چیز درباره ذات الریه
ذات الریه

درمان ذات الریه چیست؟

آنتی بیوتیک، معمولا درمان سینه پهلو ناشی از عفونت های باکتریایی و قارچی است. اما انتخاب دقیق داروها بستگی به عوامل بسیاری، از جمله موارد زیر دارد:

عامل عفونت
درصد احتمال مقاومت ارگانیسم به آنتی بیوتیک
وضعیت سلامت بیمار

حدود ۸۰٪ از موارد از CAP در خانه با مصرف آنتی بیوتیک خوراکی درمان می شود. در حدود ۲۰٪ از موارد، CAP باید در بیمارستان و با تزریق آنتی بیوتیک داخل وریدی درمان شود.

آنتی بیوتیک ها در برابر پنومونی ویروسی موثر نیستند. بسته به نوع ویروسی که باعث ذات الریه شده است، داروهای ضد ویروس می توانند زمانی که بیماری در مرحله اولیه است بیماری است موثر باشد. به عنوان مثال، داروهای اوسلتامیویر (تامی فلو) و زانامیویر (رلنزا) برای درمان عفونت با ویروس آنفولانزای استفاده می شود.