کاندوم به زبان ساده یکی از بازارهای پیشگیری در رابطه جنسی است. در این مطلب پیام سلامت می خواهیم شما را با این وسیله و نکات مختلف پیرامون آن آشنا کنیم.

کاندوم که در نوع دیگر آن کاپوت نیز گفته می شود؛ وسیله ای است برای پوشش آلت تناسلی مردانه ( البته نوع زنانه آن هم موجود است که در این مطلب مورد نظر ما نیست ) جهت جلوگیری از ورود مایع منی به داخل واژن زن در هنگام مراقبت. همچنین از کاندوم علاوه بر جلوگیری از بارداری های ناخواسته، جهت جلوگیری از بیماری های مقاربتی نیز استفاده می شود.

کاندوم در عمل صدها سال است که توسط بشتر مورد استفاده قرار گرفته. قبلا این سویله از پوست نازک حیوانات یا روده ان ها ساخته می شد. اما امروز قالبا کاندوم از ماده ای مصنوعی به نتام لاتکس ساخته می شود. این ماده نوعی پلاستیک نازک و مقاوم است که علاوه بر انتقال حس، قابلیت ارجاعی زیادی در مقابل عوامل مختلف دارد.

اما کاندوم به شکل امروزی در سال ۱۷۵۰ میلادی و توسط فردی به همین نام ( کلنل کاندوم ) ساخته شد. هدف کلنل کاندوم ساخته وسیله ای برای جلوگیری از بیماری های مقارتی در ارتش انگلستان آن زمان بود.

کاندوم به شکل امروزی دارای طول متوسط ۱۵ سانتیمتر و قطر ۳٫۵ سانتیمتر است و برای قالب اندازه های آلت ها بدون مشکل قابل استفاده است. سر کاندوم دارای فضایی خالی برای پر شدن توسط اسپرم هاست. این فضای خالی کمک می کند تا کاندوم در هنگام نزدیکی دچار ترکیدگی نشود.

انواع کاندوم

امروزه کاندوم در انواع مختلفی ارائه می شود. از جله کاندوم های تاخییری برای به تاخییر انداختن انزال در مردان، کاندوم های تنگ کننده واژن در زنان، کاندوم هایی که به شق پذیری آلت کمک می کننند، کاندوم های سرد و خاردار کهع موجب افزایش لذت می شوند. کاندوم های بسیار نازک که لذت جنسی را افزایش می دهند و…

البته شایان ذکر است بهترین نوع کاندوم همان کاندوم های معمولی است که تنها وظیفه خطیر جلوگیری از بارداری و بیماری ناخواسته را بر عهده دارد. کاندوم های دیگر اگرچه موجب لذت بیشتر از رابطه جنسی می شوند اما در استفاده مداوم موجب عادت های بد مثل زود انزالی، عدم شق پذیری، عدم ارضا در زمان منساب برای زنان و… می شود. پس بهتر است از کاندوم های خاص فقط در مناسبت های خاص استفاده کرد!

کاندوم را بهترین وسیله جلوگیری از بارداری می دانند که بدون عوارض جانبی انواع دیگر وسائل جلوگیری ( مثل قرص های زد بارداری ) می تواند از پس این مسئله به خوبی برآید و البته از انتقال بیماری نیز جلوگیری کند. هرچند یکی از عیب هایی که برای کاندوم قائل هستند کم کردن لذت جنسی به دلیل عدم تماس مستقیم الت با وازنو مهبل است. هرچند این مورد تنها در افراد کمی احساس شده است.

روش استفاده از کاندوم

  1. کاندوم ها تنها هنگام استفاده باز کنید و همان لحظه استفاده کنید.
  2. کاندوم ها را در گرما و در معرض نور خورشید قرار ندهید.
  3. کاندوم را در حالت شق بودگی آلت به صورت غلطکی روی آن بکشید.
  4. در هنگام استفاده اگر کاندوم پاره شد بهتر است ان را برداشته و به رباطه ادامه دهید. در یان زمان می توانید از جلوگیری طبیعی استفاده کنید.
  5. روی کاندوم آغشته از ماده ای روان کننده به نام لوبیرکانت است. استفاده زا روان کننده های دیگر مثل کف و صابون و کرم ها، موجب پارگی کاندوم می شود.
  6. در صورتی که ناتوانی نسبی جنسی دراید استفاده از کاندوم ممکن است باعث کاهش توانایی شما شود. در این مورد با همراهی همسر خود ابتدا یان قضیه را ستت کنید و رد صورت نبود مشکل از یان روش استفاده کنید. تا دچار حالات عصبی و پرخاشگری و عدم اعتماد به نفس نشوید.
  7. کاندوم وسیله ای یک بار مصرف است. از هر کاندوم فقط یک بار استفاده کنید.