همه چیز در مورد سفید شدن مو

سفید شدن مو یکی از نشانه های بالا رفتن سن است. بعد از گذر از سن ۳۰ سالگی به ازای هر دهه بالا رفتن سن، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد موها سفید خواهند شد. این واقعیت تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که تمام موها سفید شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد موضوع مهم سفید شدن مو صحبت خواهیم کرد.

موهای ما از رنگدانه ای به نام ملانین تشکیل شده است. هر تار مو دارای ملانین تیره (eumelanin) و ملانین روشن (pheomelanin) است که از ترکیب شدن آن ها با هم رنگ مو هر فرد تشکیل می شود. طیف ترکیب این رنگدانه ها موجب می شود که رنگ موهای افراد روشن یا تیره باشد.

وقتی جوان هستید، سلول های بنیادی رنگدانه ای خاص به نام ملانوسیت را به دورن سلول های کراتین مو تزریق می کند. این کراتین، پروتئینی است که باعث می شود تا موها رنگ داشته باشند. با افزایش سن، ملانین کاهش می یابد. همین موضوع دلیل خاکستری شدن موها می باشد. بعد از خاکستری شدن مو، شما متوجه خواهید شد که موها کم کم سفید می شوند. این موضوع به این معنی است که در موهایتان اصلا ملانین وجود ندارد.

علت سفید شدن مو

این موضوع که دقیقا چه چیزی باعث می شود تولید ملانین کاهش یافته و مو سفید شود هنوز یک راز باقی مانده است. اما یک تیم بین المللی از محققان توانستند که اولین ژن مرتبط با سفید شدن مو را کشف کنند. در این بررسی ۶۰۰۰ نفر اهل آمریکای لاتین تحت بررسی با یک اسکن ژنومی قرار گرفتند. در این بررسی ژنهای مربوط به ویژگی های موی سر و موهای صورت، از جمله سفید شدن، تاس شدن، ضخامت ریش، ضخامت ابرو و … مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه مشخص شد که ژنی که مسئول بلوند شدن موها است در بین حدود ۳۰ درصد از شرکت کنندگان عامل سفید شدن مو بود.

۷۰ درصد دیگر شرکت کنندگان احتمالا به دلایل دیگر مانند سن، محیط و استرس موهایشان سفید شده بود. بعد از انجام این تحقیق، محققان به دنبال روش هایی رفتن که با دستکاری این مسیر ژنتیکی از سفید شدن مو جلوگیری کنند. در متن این تحقیق آماده است که “محققان در حال کشف داروهایی هستند که موجب افزایش ملانین و یا متوقف کردن تغییر میزان ملانین در فولیکول های مو و تغییر داخلی آن هستند”

علل دیگر سفید شدن مو عبارتند از:

پراکسید هیدروژن: پراکسید هیدروژن ماده ای است که برای سفید کردن مو از آن استفاده می کنند. اما بسیاری از افراد نمی دانند که سلول های مو نیز خود این ماده را تولید می کند.

سیگار کشیدن: یک ارتباط معنی داری بین مصرف دخانیات و سفید شدن مو وجود دارد. سیگار کشیدن همچنین به سفید شدن زودرس مو نیز مرتبط است. سفید شدن زودرس مو به سفیدی گفته می شود که قبل از ۳۰ سالگی ایجاد می شود.

استرس اکسیداتیو: استرس اکسیداتیو به حالتی گفته می شود که در آن رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی، رژیم غذایی نامناسب، استرس و غیره به کمک ضعف سیستم دفاعی ناشی از رژیم غذای ناسالم و فاقد آنتی اکسیدان به بدن آسیب برسد. سفیدی مو ممکن است شاخصی از آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو باشد. تحقیقات همچنین نشان داده است که افرادی که موهایشان زود سفید می شود نسبت به افراد معمولی، سطح اکسیدان ها در بدنشان بالا و آنتی اکسیدان پایین است.

کمبود ویتامین B12: کمبود این ویتامین نیز با سفید شدن زودرس موها مرتبط است. در برخی از تحقیقات بیان شده است که با مصرف این ویتامین روند سفید شدن مو در افراد متوقف شده است.

علاوه بر علل بالا سفید شدن مو قبل از موعد مقرر می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. بعضی از تحقیقات ارتباط بین سفید شدن زودرس و تراکم پایین استخوان در مراحل بعدی زندگی را ثابت کرده اند. در سال ۲۰۰۷، مطالعه ای بر روی ۱۲۰۰ مرد و زن کالیفرنیایی نشان داده که سفید شدن زودرس مو با کاهش تراکم استخوان در بزرگسالی در ارتباط است.

۱۰ روش طبیعی برای مبارزه با سفید شدن زودرس موها

استرس و شیوه زندگی شهری موجب شده اند که موهای ما زودتر از موعد مقرر سفید شوند. همان طور که گفتیم، توقف تولید ملانین، رنگدانه ای که مسئول رنگ تیره مو است، آن را خاکستری می کند. ما هرگز نمی توانیم زمان را متوقف کنیم. اما می توانیم علائم ظاهر شدن پیری را بر روی بدن کاهش دهیم. دو علامت اصلی پیری تضعیف پوست و سفید شدن مو است.

در حالی که ظاهر شدن موهای خاکستری در اواسط ۴۰ سالگی طبیعی است. اما مشاهده آن ها در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی یک کابوس است. هر چند که کمبود مواد مغذی و وراثت دلایل اصلی سفید شدن مو هستند اما مصرف بیش از حد دخانیات و استرس عاطفی نیز در این بین نقش دارند. در ادامه می خواهیم شما را با چند روش خانگی برای مقابله با سفید شدن زودرس موها آشنا کنیم.

املا (انگور فرنگی هندی)

این انگور قابض طبیعی است و به حفظ رنگ مو کمک می کند. برای استفاده از این میوه، آن را با دانه بکوبید و خمیر حاصله را به پوست و ریشه مو ماساژ دهید.

روغن نارگیل و آب لیمو

این مخلوط به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می کند. روغن نارگیل حاوی بیوتین است و رطوبت کافی را برای نرم کردن موها در اختیارشان قرار می دهد. روغن نارگیل و آب لیمو را به نسبت ۲ به ۱ مخلوط کرده و به طور کامل به مو و پوست سر ماساژ دهید.

برگ کاری

این گیاه موجب تقویت ریشه مو و ایجاد نشاط در آن ها می شود. مقداری از این برگ را در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بریزید و آن را بجوشانید تا به مرز سوختن برسد. بعد از خنک شدن آن را کوبیده و به مو ماساژ دهید. سپس ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کرده و بعد موها را بشویید. این درمان را حداقل ۲ بار در هفته انجام دهید.

چای یا قهوه

این نوشیدنی ها موها را به طور طبیعی سیاه یا قهوه ای نگه می دارند. مقداری چای یا قهوه را (بسته به این که می خواهید موهایتان سیاه یا قهوه ای شود) درون آب جوش ریخته و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس موها را با این محلول بشویید.

دانه کنجد سیاه

این دانه موهای سفید و خاکستری را به موهای سیاه طبیعی تبدیل می کند. هر روز مقداری دانه خام کنجد سیاه را با آب در حالی که معده تان خالی است بخورید.

شیره های سیاه

شیره هایی مانند شیره خرما و شیره سیاه انگور از سفید شدن موها جلوگیری می کنند. این شیره های سرشار از مس هستند و موجب تولید رنگدانه در مو می شوند. برای دیدن نتیجه مثبت به مدت چند ماه هر روز صبح با معده خالی یک قاشق غذا خوری از آن ها را بخورید.

خمیر پیاز

این خمیر از موها محافظت می کند. مقداری پیاز را رنده کرده و سپس آن ها را به موها بمالید. بعد از یک ساعت موها را بشویید.

رزماری و مریم گلی

هر دو این گیاهان موهای خاکستری را با رنگ تیره پوشش می دهند. یک دوم فنجان رزماری خشک و مریم گلی را در دو فنجان آب بجوشانید. بعد از جوشیدن اجازه دهید چند ساعت محلول استراحت کند. سپس محلول را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی مو ماساژ دهید و بعد از شامپو استفاده کنید. این درمان را هر هفته تکرار کنید.

گل تاج خروس

این گیاه کمک می کند تا موها بتوانند رنگدانه سیاه خود را حفظ کرده و رشد زیادی داشته باشند. این گل را کوبیده و بعد از خمیر شدن آن را ۱۰ دقیقه بر روی پوست سر ماساژ دهید.

شیکاکای

یک درمان خانگی موثر برای درمان سفید شدن زودرس موها شیکاکای است. این گیاه را شب قبل در آب خیس کنید. سپس صبح آن را با همان آب جوشانده و به موها بمالید. این کار را منظم انجام دهید.

غذاهای مفید برای جلوگیری از سفید شدن مو

با مصرف غذاهای زیر بعید است که موهایتان سفید شود

گردو

مغز گردو غنی از مس است. این ماده در تولید ملانین نقش دارد. از آن جا که می دانید ملانین رنگدانه مو است و تولید آن می تواند موها را به مدت طولانی تری سیاه نگه دارد.

میگو

کارشناسان معتقدند که روی نیز در حفظ رنگ موها نقش دارد. این به این معنی است که مصرف غذاهای غنی از روی مانند میگو، دیگر سخت پوستان، دانه ها و پنیر برای جلوگیری از سفید شدن رنگ مو مفید هستند.

مرغ

سطوح پایین ویتامین B12 در بدن می تواند به خشک شدن، نازک شدن و سفید شدن زودرس موها کمک کند. ضمن این که این کمبود در بدن عوارض دیگری مانند خستگی و تنگی نفس را نیز به همراه دارد. برای بالا نگه داشتن این ویتامین در بدن باید مقدار زیادی مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و غذاهای دریایی را استفاده کنید. ضمن این که می دانید استرس از میزان ویتامین B  بدن کم می کند. پس استرستان را نیز مدیریت کنید. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف دوز زیادی از ویتامین های گروه B مانند B6، B12 و اسید فولیک در عرض ۳ ماه می تواند روند سفید شدن مو را معکوس کند.

کلم بروکلی

مصرف اسید فولیک معمولا به زنان باردار توصیه می شود. اما این ماده برای سلامت مو در افراد معمولی نیز مفید است. فقدان این ماده در بدن می تواند به سفید شدن زودرس موها منجر شود. مصرف مقدار زیادی کلم بروکلی، مارچوبه، لوبیا، نخود و عدس می تواند از این اتفاق جلوگیری کند.