هویج دارای نشاسته

بدن شما همیشه به یک منبع منظم کربوهیدرات برای تولید انرژی نیاز دارد؛ تا شما را در فعالیت کامل نگه داشته و سلامت کلی شما را حفظ کند. کربوهیدرات های غذایی باید در درجه اول از کربوهیدرات پیچیده (نشاسته) و فیبر تامین شوند. هویج دارای نشاسته و فیبر است و در نتیجه برای هر دوی این اهداف و همچنین سایر مواد مغذی مانند ویتامین A و C یک منبع خوب است.

کربوهیدرات ها

دو نوع از سه نوع کربوهیدرات، قند و نشاسته به در داخل سلول های بدن به گلوکز (قند ساده) تبدیل می شوند. گلوکز برای فعالیت و سلامت مغز شما بسیار ضروری است؛ زیرا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کل گلوکز بدن را مغز مصرف می کند.

همچنین گلوکز در کبد و عضلات شما ذخیره می شود تا شما بتوانید انرژی بیشتری در هنگام تمرینات ورزشی و فعالیت های سنگین داشته باشید.

بهتر است بدانید که شما نیاز به حداقل ۱۳۰ گرم کربوهیدرات به صورت روزانه دارید تا نیازهای بدن تان تامین شود. یک هویج بزرگ دارای ۶٫۹ گرم کربوهیدرات و یا ۵ درصد از مصرف روزانه توصیه شده است.

نشاسته

گیاهان گلوکز تولید می کنند و سپس آن را به شکل نشاسته ذخیره می کنند. نشاسته ها در واقع کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که از هزاران مولکول گلوکز که در زنجیره های متصل هستند تشکیل شده است.

به علت ساختار پیچیده تر آنها، نشاسته ها در مدت طولانی تری به مولکول های تک گلوکز تبدیل می شوند. این مشخصه آنها را جدا از قندهای ساده تشکیل می دهد که تنها چند مولکول قند تشکیل می شوند و به سرعت در جریان خون جذب می شوند.

یک هویج بزرگ ۱ گرم نشاسته را تامین می کند. توصیه های جداگانه ای برای مصرف نشاسته وجود ندارد، اما تا آنجا که ممکن است، شما باید مصرف روزانه کل کربوهیدرات ها را با خوردن کربوهیدرات های پیچیده مانند نشاسته موجود در هویج تامین کنید.

فیبر

درست مثل نشاسته، فیبر یک کربوهیدرات است که شامل زنجیرهای طولانی از مولکول های قند است؛ اما ساختار آن متفاوت است و به همین دلیل در بدن انسان هضم نمی شود و انرژی را تامین نمی کند.

حدود نیمی از فیبر موجود در هویج خام شامل فیبر محلول و نیم دیگر فیبر نامحلول است. نوع محلول فیبر کمک می کند تا سرعت جذب نشاسته و شکر در بدن کاهش یابد. همچنین این نوع فیبر با کلسترول ارتباط دارد و از بدن شما خارج می شود و در نتیجه سطح کلسترول شما را کاهش می دهد.

فیبر نامحلول نیز به میزان زیادی به دفع گوارشی اضافه می کند؛ و دوره بیرون ریو شما را به طور منظم نگه می دارد و به جلوگیری از مشکلات گوارشی مانند دیورتیکولیت کمک می کند.

یک هویج بزرگ دارای ۲ گرم فیبر رژیمی است. مردان باید ۳۸ گرم و زنان ۲۵ گرم فیبر را به صورت روزانه باید مصرف می کنند.

چند نکته

مزیت خوردن هویج این است که از نیازهای انرژی شما به اندازه ۱ گرم نشاسته و ۳٫۴ گرم قند پشتیبانی می کند؛ و این در حالی است که تاثیر کمی بر قند خون شما دارد.

شاخص گلیسمی واحدی است که اندازه گیری می کند که طی چه مدت و چه مقدار، کربوهیدرات غذاهای مختلف، سطح گلوکز را در خون شما افزایش می دهد. در این زمینه هویج دارای شاخص گلیسمی ۳۵ است؛ که کم بوده و نشان می دهد که باعث افزایش قند خون نمی شود.

یک هویج بزرگ ۱۲،۰۲۸ واحد بین المللی ویتامین A و ۹٫۵ میکروگرم ویتامین K و ۴ میلی گرم ویتامین C و ۲۳۰ میلی گرم پتاسیم دارد. این میزان ۴۰۰ درصد از مصرف روزانه ویتامین A و ۸ درصد ویتامین K و ۵ درصد ویتامین C و پتاسیم را تامین می کنند.