واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی در زنان

در برخی از زنان، ماهیچه های واژن در زمان ورود جسمی به داخل آن، به صورت غیر ارادی منقبض می شود. این عارضه واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی در زنان نامیده می شود. واژینیسموس می تواند به قدری انقباض ماهیچه ایجاد کند که از رابطه جنسی جلوگیری کرده و یا آن را بسیار دردناک کند. هنگامی که ترس از رابطه جنسی در زنان وجود دارد، حتی ممکن است استفاده از تامپون نیز موجب ایجاد انقباض شود.

متاسفانه ترس از رابطه جنسی در زنان به دلیل غیر ارادی بودن این انقباضات، سیکل چرخشی دارد. یعنی هر چقدر این انقباضات بیشتر شود، درد در زمان رابطه جنسی بیشتر می شود.

واژینیسموس بر روی تحریک جنسی دخالتی ندارد اما می تواند از دخول جلوگیری کند. با یک معاینه لگنی ملایم معمولا هیچ گونه علت انقباضی مشخص نمی شود.

اکثر اختلالات عملکرد جنسی در هر دو جنس نر و ماده قابل درمان هستند. به یاد داشته باشید که این اختلال تقصیر شما نیست اما قادر است کیفیت زندگی شما را تحت شعاع قرار دهد.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس به دو نوع طبقه بندی می شود:

واژینیسموس اولیه : زمانی که به دلیل وجود انقباضات دخول هرگز انجام نشده است.

واژینیسموس ثانویه: زمانی که دخول یک بار انجام شده اما پس از آن این کار دیگر امکان پذیر نشده است. این نوع واژینیسموس، معمولا به دلیل انجام اعمال جراحی یا قرار گرفتن در معرض اشعه رخ می دهد.

برخی از زنان نیز این بیماری را پس از یائسگی تجربه می کنند. در این زمان میزان هومون استروژن کاهش یافته و مهبل یا همان واژن قادر به کشش زیاد نیست. به همین دلیل مقاربت دردناک، استرس زا، و یا غیر ممکن می شود. این عوامل ممکن است ترس از رابطه جنسی را در برخی از زنان ایجاد کند.

مقاربت دردناک چیست؟

مقاربت دردناک اصطلاح پزشکی برای حالتی است که مقاربت برای زنان دردناک می شود. این درد اغلب با واژینیسموس، اشتباه گرفته می شود، اما مقاربت دردناک می تواند به علل دیگری مثل وجود کیست، بیماری التهابی لگن و یا آتروفی واژن رخ دهد.

علت بیماری

همیشه دلیل مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. اما عواملی مثل سوء استفاده جنسی در گذشته، آسیب، مقاربت دردناک و عوامل عاطفی ممکن است بر روی شکل گیری آن تاثیر گذار باشد. با این حال در برخی از موارد، هیچ علت مستقیمی را  نمی توان برای آن یافت.

پزشکان دقیقا نمی دانند که چرا واژینیسموس اتفاق می افتد. اما معتقدند که معمولا اضطراب و ترس از داشتن رابطه جنسی با این بیماری مرتبط است. اما باز هم معلوم نیست که اولین بار، واژینیسموس وجود داشته که باعث اضطراب شده است یا اضطراب عامل ایجاد ترس از رابطه جنسی است.

جالب است بدانید که برخی از زنان به ورود هر شی به داخل واژن حساسیت ندارد و تنها این حالت در مورد دخول آلت تناسلی در آن ها ایجاد می شود. این افراد ممکن است قادر باشند از تامپون استفاده کنند اما برقراری رابطه جنسی با آن ها دشوار است.

همان طور که گفتیم عوامل دیگری مانند عفونت نیز وجود دارند که مقاربت دردناک ایجاد می کنند و همین مقاربت همراه با درد، به عاملی برای ایجاد انقباضات عضلات واژن تبدیل می شود.

درمان

واژینیسموس یک اختلال قابل درمان است. درمان معمولا شامل سه مرحله اصلی آموزش، مشاوره و ورزش است.

درمان رابطه جنسی و مشاوره

در این روش درمان، در مورد مسائل مختلفی مانند آناتومی آنچه که در حالت دخول، در طول تحریک جنسی و مقاربت ایجاد می شود، می باشد. در این مشاوره فرد باید در مورد ماهیچه هایی که با انقباض خود موجب ایجاد این مشکل می شوند نیز اطلاعاتی کسب کند. با کسب این اطلاعات درکتان از کارکرد بدن و چگونگی پاسخ او به رابطه جنسی بالا می رود.

برای انجام مشاوره ممکن است نیاز باشد که شما به تنهایی و یا با همسرتان حضور داشته باشید. کار کردن با یک مشاور متخصص در اختلالات جنسی ممکن است مفید باشد. تکنیک های تمدد اعصاب و هیپنوتیزم نیز ممکن است موجب ترویج آرامش روحی و جسمی شما شده و باعث شود در طول رابطه جنسی راحتی بیشتری داشته باشید.

گشادکننده واژن

در مواردی نیز ممکن است پزشکتان استفاده از دیلاتور واژن یا گشاد کننده واژن را تجویز کند. محل قرار گیری دیلاتور در مهبل (واژن) است. این ابزار یک ابزرا مخلوطی شکل است. دیلاتور به تدریج بزرگتر می شود و کمک می کند تا ماهیچه های واژن به تدریج کشش پیدا کرده و انعطاف پذیر شوند.

ورزش کگل

ورزش کگل ورزشی است که به کمک سفت و شل کردن عضلات کف لگن کنترلتان بر روی این عضلات، عضلات واژن، راست روده و مثانه افزایش پیدا می کند. علاوه بر استفاده از تمرینات کگل، شما می توانید با ادرارتان نیز موجب تقویت این عضلات شوید. در زمان ادرار کردن با شل و سفت کردن عضلات، جریان ادرار را قطع و وصل کنید. علاوه بر این به روش زیر نیز می توانید این تمرین را انجام دهید:

  • مثانه خود را کامل خالی کنید.
  • عضلات کف لگن را منقبض کنید و ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید.
  • سپس عضلات را شل کرده و ۱۰ ثانیه نیز در این حالت باقی بمانید.
  • این چرخه را ۳ بار در روز و هر بار ۱۰ مرتبه انجام دهید.

برای تقویت عضلات کف لگن، عضلات شکم، باسن و ران ها دخیل نیستند. این رویکرد به نام حساسیت زدایی تدریجی نیز نامیده می شود.

برای آزمایش این که آیا این روش برای شما موثر بوده است یا خیر، پس از چند روز استفاده از آن، با داخل کردن یک انگشت به واژن، حساسیت عضلات را بسنجید. انجام تمرین کگل در وان حمام نیز موثر است. وان حمام را با آب گرم پر کنید و در آن دراز بکشید، سپس به آرامی عضلات لگن خود را شل و سفت کنید. آب گرم استرس روی ماهیچه ها را کم کرده و قدرت تمرینات را افزایش می دهد.

علاوه بر این روش ها حتما سعی کنید از روان کننده ها واژن در زمان رابطه جنسی خود استفاده کنید.

گاهی اوقات نیز علت وجود این اختلال در عملکرد عضلات لگن، اضطراب و استرس است. پس روش های درمانی برای این دو بیماری نیز می تواند در درمان ترس از رابطه جنسی موثر باشد.