تومور در لوب گیجگاهی سمت راست مغز

لوب های گیجگاهی مغز بالای هر گوش قرار دارند. این لوب ها با درک شنوایی، تشخیص چهره بصری، ذخیره سازی ورودی های حسی، رفتار اجتماعی، احساسات و حافظه مرتبط هستند. هر لوب به لوب غالب سمت چپ و لوب غیر غالب سمت راست تقسیم می شود؛ و عملکرد لوب سمت راست کمی متفاوت با لوب سمت چپ است. بنابراین به گفته دانشگاه ایالتی Humbolt، رشد تومور در لوب گیجگاهی سمت راست مغز دارای نشانه های متفاوتی نسبت به وجود تومور در لوب گیجگاهی سمت چپ است.

برای درک بهتر نشانه های وجود تومور در این ناحیه، در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه باشید.

لوب گیجگاهی سمت راست مغز

لوب گیجگاهی سمت راست مغز، دقیقا بالای گوش راست قرار گرفته است. این لوب به درک صدای ملودیک، تشخیص چهره، صدای تلنگر و نشانه های اجتماعی است. طبق گفته دانشگاه ایالتی هومبولت، این لوب اگر آسیب دیده باشد، شخصیت انسان کاملا تغییر می کند و تعامل اجتماعی با دیگران دشوار می شود.

انواع تومور

رشد تومور در لوب گیجگاهی سمت راست مغز می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد. تومورهای خوش خیم دارای رشد غیر سرطانی هستند؛ آنها گسترش پیدا نمی کنند و به مناطق دیگر بدن حمله نمی کنند. تنها نگرانی درباره تومورهای خوش خیم ایجاد مانع در عملکرد طبیعی بافت لوب است. اما تومورهای بدخیم دارای رشد سرطانی هستند و به دلیل ماهیت مخرب، خطر آنها بسیار جدی است.

علائم وجود تومور در لوب گیجگاهی سمت راست مغز

علائم وجود تومور در لوب گیجگاهی سمت راست مغز عبارتند از دشواری در تشخیص صدای آواز، تشخیص چهره، خواندن و صدای موسیقی. همچنین مهارت های اجتماعی بدتر می شود و ظرفیت تخیل بصری کاهش می یابد. بدون توانایی تشخیص نشانه های اجتماعی، مانند تشخیص صدای دیگران یا تشخیص صورت افراد، رفتار بی ربط و نامناسب نیز افزایش می یابد. در نهایت طبق گفته محققان دانشگاه هومبولت، بیماران مبتلا به این نوع تومور ممکن است افزایش اضطراب و ترس را نیز تجربه کنند.

تشخیص وجود تومور در لوب گیجگاهی سمت راست مغز

یا CT اسکن یا MRI می توان اقدام به تشخیص تومور در مغز کرد. یک تصویر سی تی اسکن، یا اسکن کامپیوتری توموگرافی، مجموعه ای از تصاویر مغز است. در برخی موارد رنگ های خاصی ممکن است به داخل رگ تزریق شود تا رشد مغز را در حالت غیر طبیعی در تصاویر سی تی اسکن نشان دهد.

یک MRI، یا تصویر رزونانس مغناطیسی، عکس های دقیق مغز را با استفاده از یک آهنربای مغناطیسی با قدرت بالا ارائه می دهد. طبق گفته دانشگاه پیتزبورگ، در این زمینه نیز ممکن است رنگ مخصوص برای تشخیص و تصویربرداری بهتر بافت تومور مورد استفاده قرار گیرد.

درمان تومور مغزی

طبق گفته متخصصان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو، درمان بستگی به نوع تومور، محل و اندازه آن دارد و می تواند شامل جراحی، اشعه یا شیمی درمانی باشد.