کم خونی بیماری است که در آن تعداد گلبول های قرمز خون برای پاسخگویی به نیاز های بدن کمتر از حد طبیعی می شود. گلبول های قرمز شامل هموگلوبین، پروتئینی که اکسیژن را از ریه ها به اندام های بدن منتقل می کند، می باشد. اگر میزان گلبول های قرمز کم باشد، ممکن است اندام های بدن شما به دلیل کمبود اکسیژن به درستی عمل نکنند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که تمرینات فیزیکی منظم می تواند به بهبود کم خونی کمک کند. حال سوال اینجاست که چگونه ورزش به بهبود کم خونی کمک می کند و ورزش چه تاثیری بر روی علائم این بیماری دارد؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت را بخوانید.

آیا ورزش به بهبود کم خونی منجر می شود؟

خستگی

با توجه به گزارش موسسه ملی قلب، ریه و خون در آمریکا، خستگی بیش از حد شایع ترین نشانه همه انواع کم خونی است. خستگی می تواند از تکمیل وظایف روزانه جلوگیری کند و می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، انجام تمرینات فیزیکی منظم می تواند به جلوگیری از خستگی ناشی از کم خونی کمک کند. ورزش در افزایش قدرت عضلانی موثر است و موجب جریان گردش خون به اندام های بدن می شود. این عامل منجر به افزایش سطح انرژی بدن خواهد شد. در صورتی که یه کم خونی مبتلا هستید، قبل از شرکت در هرگونه تمرین فیزیکی جدیدی، با پزشک خود مشورت کنید.

کم خونی داسی شکل

کم خونی داسی شکل یک بیماری ارثی است که در آن سلول های قرمز خون به علت حضور هموگلوبین غیرطبیعی داسی شکل می شوند. گلبول قرمز داسی شکل نمی توانند اکسیژن کافی برای بدن شما را حمل کند. بنابراین منجر به ایجاد نشانه های کم خونی می شود. طبق گفته محققان موسسه ملی قلب، ریه و خون در آمریکا، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که تمرین منظم متوسط انجام دهید تا بدن خود را قوی تر و سالم تر کنید. قبل و بعد از تمرین برای جلوگیری از کم آبی بدن مقدار کافی آب بنوشید.

آیا ورزش به بهبود کم خونی کمک می کند؟
آیا ورزش به بهبود کم خونی کمک می کند؟

بیماری کلیوی

به گفته برخی از پزشکان، انجام تمرینات فیزیکی متوسط به صورت منظم می تواند به بهبود کم خونی ناشی از بیماری های کلیوی کمک کند. کلیه های سالم معمولا اریتروپویتین، هورمونی که تولید گلبول های قرمز را تحریک می کند، را تولید می کنند. ورزش منظم باعث می شود کلیه شما برای تولید اریتروپویتین به اندازه کافی قوی شود. اگر بیماری کلیوی دارید، ورزش منظم به افزایش تولید گلبول های قرمز کمک می کند. قبل از شروع تمرین با پزشک خود مشورت کنید.

سرطان

به گفته محققان موسسه ملی سرطان آمریکا، مطالعه اخیر نشان می دهد که انجام تمرینات فیزیکی متوسط و منظم می تواند به بهبود کم خونی و سایر عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی و رادیو تراپی کمک کند. طبق گفته محققان وب سایت سرطان پستان، مطالعه دیگری نشان می دهد که ورزش منظم در زنان مبتلا به سرطان پستان می تواند به جلوگیری از کم خونی کمک کند. پیاده روی سریع، شنا، دویدن، دوچرخه سواری و انجام کارهای خانه مانند تمیز کردن باغچه بهترین ورزشی است که به بهبود کم خونی ناشی از سرطان کمک می کند.