آیا ورزش بیش از حد برای سلامت بدن مضر است؟

بر اساس یک مطالعه جدید منتشر شده در Mayo Clinic Proceedings، کسانی که یک بار دچار سکته قلبی شده اند بر اثر فعالیت بیش از حد، بیشتر با خطر مرگ و میر قلبی مواجه هستند. بسیاری از افراد وقتی به آمادگی جسمانی می رسند، بر این باورند که هر چه بیشتر فعالیت کنند بهتر است. در واقع مزایای ورزش از دیدگاه آن ها نامحدود است. یافته های جدید این مفهوم را دچار چالش کرده و استدلال می کند که در بعضی موارد ورزش بیش از حد برای سلامت بدن مضر است.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا ورزش بیش از حد برای سلامت بدن مضر است؟

دستورالعمل های مربوط به فعالیت های فیزیکی که از طرف پزشکان برای آمریکایی ها ارائه شده است افراد را تشویق می کنند تا حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش شدید در هفته انجام دهند. مطالعات متعدد نشان داده اند که پنج ساعت ورزش شدید در هفته، از سلامت قلب و عروق در درازمدت حمایت می کند. مطالعه فوق، توسط دکتر پل ت. ویلیامز، از آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در کالیفرنیا و دکتر پل دی تامپسون از گروه قلب شناسی در بیمارستان هارتفورد در کانکتیکات انجام شده است.

مطالعه انجام شده بر روی تاثیر ورزش بیش از حد برای سلامت بدن

دکتر ویلیامز و تامپسون ارتباط بین مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را در حدود ۲۴۰۰ نفر از کسانی که یک بار سکته قلبی را تجربه کرده بودند بررسی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که زمانی که فعالیت بدنی آن ها به کمتر از ۳۰ مایل (حدود ۴۸ کیلومتر) دویدن در هر هفته و یا کمتر از ۴۶ مایل (حدود ۷۴ کیلومتر) راه رفتن در هفته محدود می شود، شانس زنده ماندشان بیشتر می شود.

در این بیماران فعال، تا ۶۵٪ کاهش مرگ و میر ناشی از عوارض قلبی عروقی دیده شد. خطر مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی و عروقی با دویدن بیش از ۳۰ مایل و راه رفتن بیش از ۴۶ مایل در هفته، به طور قابل توجهی افزایش می یابد و به صورت الگوی منحنی J معکوس دیده می شود. این امر دانشمندان را به این نتیجه رساند که ممکن است محدود کردن پیاده روی و دویدن برای این افراد مفید باشد و انجام فعالیت بدنی فراتر از یک نقطه خاص، واقعا می تواند باعث آسیب شود. البته شرکت کنندگان در این مطالعه بازماندگان حمله قلبی بودند. بنابراین نویسندگان این تحقیق اشاره می کنند که یافته های این پژوهش را نمی توان به جمعیت عمومی تعمیم داد و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

آیا ورزش بیش از حد برای سلامت بدن مضر است؟
آیا ورزش بیش از حد برای سلامت بدن مضر است؟

سایر تحقیقات

در همان شماره Mayo Clinic Proceedings، مقاله دیگری منتشر شده که یک دیدگاه نسبتا متفاوتی از ورزش های حرفه ای ارائه کرد. یک مطالعه اسپانیایی، مرگ و میر در ورزشکاران نخبه را بررسی کرد. این مطالعه شامل بیش از ۴۲،۰۰۰ ورزشکار حرفه ای بود. بیشتر آن ها مردانی بودند که در سطح حرفه ای رقابت می کردند، از جمله شرکت کنندگان در بازی های المپیک. یافته های این پژوهش نشان می دهد که ورزشکاران حرفه ای زندگی طولانی تری از جمعیت عمومی دارند، سلامت قلب و عروقشان بهتر است و کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می گیرند. از آنجایی که این ورزشکاران به مدت طولانی به شدت ورزش می کنند، یافته های این تحقیق نشان می دهد که ورزش حتی در دوزهای بسیار بالا می تواند برای بدن مفید باشد.

در کل، کمبود فعالیت بدنی نسبت به ورزش بیش از حد برای سلامت بدن بیشتر مضر است. دکتر جیمز اوکیف، متخصص قلب و عروق می گوید که از هر ۲۰ نفر که حداقل فعالیت بدنی را دارند  حدود ۱۰ نفر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ هستند.