ورزش و بیماری های قلبی و مهمترین مزایای فعالیت بدنی برای بیماران قلبی

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های قلبی تصور می کنند که فعالیت بدنی برای آن ها مضر است. اما این در حالی است که زمانی که فردی بیماری قلبی دارد ورزش مناسب برای حفظ سلامتی بدنش ضروری است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ورزش و بیماری های قلبی صحبت خواهیم کرد.

ورزش و بیماری های قلبی

ورزش می تواند ماهیچه های قلب شما را قوی تر کند. ضمن این که فعال بودن از نظر فیزیکی درد قفسه سینه و سایر علائم را در بدنتان کاهش می دهد. فشار خون و کلسترول که یکی از مشکلات ایجاد کننده بیماری های قلبی است، با ورزش کنترل و کاهش خواهد یافت. دیابت و افزایش قند خون نیز با داشتن فعالیت فیزیک کنترل شده و احتمالا برای قلبتان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

ورزش به شما کمک می کند که وزنتان را کم کنید و احساس راحتی و آرامش داشته باشید. یکی دیگر از مزایای ورزش کردن، حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان است. همان طور که مشاهده می کنید فعالیت بدنی مجموعه از مزایا را برای بدن ما دارد. با وجود این همه مزایا توصیه می شود که بیماران قلبی نیز، تحت نظر پزشک متخصص ورزش کنند.

در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را داشتید قبل از انجام فعالیت بدنی با پزشک خود مشورت کنید:

  • به تازگی دچار حمله قلبی شده اید.
  • درد قفسه سینه یا فشار، یا تنگی نفس دارید.
  • مبتلا به دیابت هستید.
  • به تازگی عمل جراحی قلب داشته اید.
ورزش و بیماری های قلبی و مهمترین مزایای فعالیت بدنی برای بیماران قلبی
ورزش و بیماری های قلبی و مهمترین مزایای فعالیت بدنی برای بیماران قلبی

بهترین ورزش ها برای بیماران قلبی

در مورد بهترین ورزش در زمان ابتلا به بیماری قلبی باید از پزشک سوال کنید اما به طور کلی انجام فعالیت های هوازی که موجب رسیدن اکسیژن بیشتر به قلب می شود برای قلب و ریه مناسب است. البته یاد آور می شویم که این ورزش ها باید به مدت طولانی انجام شوند تا با بهبود جریان خون احساس بهتری به شما بدهند. مرز بین زمانی که قلب فعالیت شدید دارد و یا فعالیتش مناسب با بیماری است نیز باید در نظر گرفته شود.

برای انجام فعالیت بدنی باید به آرامی شروع کنید. فعالیت های هوازی مانند پیاده روی، شنا، دویدن آهسته و یا دوچرخه سواری برای این کار مناسب هستند. توصیه می شود این تمرینات را ۳ تا ۴ بار در هفته انجام دهید.

همیشه قبل از ورزش، ۵ دقیقه حرکات کششی انجام دهید. این کار باعث می شود علاوه بر عضلات سایر قسمت های بدن، عضله قلب نیز برای ورزش آماده شود. بعد از تمام شدن ورزشتان نیز باید همان حرکات کششی را این بار با سرعت کمتر برای سرد کردن عضلات استفاده کنید. قبل از این که زیاد خسته شوید چند دقیقه استراحت کنید. در صورتی که علائم بیماری قلبیان را احساس کردید سریعا فعالیتتان را متوقف کنید. استفاده از لباس راحتی برای ورزش کردن نیز یک اصل مهم است.

اگر در منطقه ای که زندگی می کنید هوا گرم و خشک است بهتر است عصرها ورزش کنید. در این شرایط آب و هوایی برای ورزش از لباس های خنک مثل تی شرت و شلوارک به جای لباس گرم کن استفاده کنید. اگر انجام فعالیت های ذکر شده در بالا برایتان سخت است پیشنهاد می شود به مراکز خرید بروید و در آن جا قدم بزنید. داشتن فعالیت بهتر است بی تحرکی است.

زمانی هم که هوا خیلی سرد است بهتر است جلو دهان و بینی خود را بپوشانید. در این شرایط اگر هوای خیلی سرد بود، مراکز خرید سر پوشیده بهترین مکان برای فعالیت و پیاده روی است. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به بیماری های قلبی باید حتما از پزشک خود در مورد فعالیت در هوای سرد سوال کنند.

ورزش های قدرتی می توانند به شما کمک کنند که ماهیچه هایتان بهتر کار کنند. اما به یاد داشته باشید که این ورزش ها به قلبتان کمکی نخواهند کرد. همان طور که گفته شد تنها ورزش های هوازی برای بهبود ماهیچه های قلب مناسب هستند. ضمن این که برخی از ورزش هایی که نیاز به زور زدن زیاد دارند ممکن است برای قلبتان خطرناک باشد. در این مورد حتما از پزشکتان سوال کنید.

قبل از انجام هر نوع ورزشی، ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا با تست ورزش میزان آمادگی قلبتان را بررسی کند. ممکن است برای تجویز حرکات مناسب برای وضعیت بدنتان به شما پیشنهاد کند که به درمانگر فیزیکی یا فیزیوتراپ مراجعه کنید.

ورزش و بیماری های قلبی و مهمترین مزایای فعالیت بدنی برای بیماران قلبی
ورزش و بیماری های قلبی و مهمترین مزایای فعالیت بدنی برای بیماران قلبی

محدودیت های ورزش و بیماری های قلبی

اگر ورزش موجب ایجاد فشار بیش از حد بر روی قلب شود، ممکن است درد و سایر علائم زیر را داشته باشید:

  • سرگیجه یا سبکی سر
  • درد قفسه سینه
  • ضربان نامنظم قلب
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع

در صورتی که هر کدام از علائم بالا را داشتید سریعا فعالیت خود را متوقف کرده و استراحت کنید. در مورد روش کاهش علائم نیز باید از پزشک خود سوال کنید. اگر بیمار قلبی هستید و ورزش می کنید همیشه همراه خود قرص نیتروگلیسیرین داشته باشید.

اگر علائم بیماریتان در زمان ورزش کم نمی شود و یا بدتر می شود این موضوع را با پزشک مطرح کنید. در این شرایط ممکن است نوع ورزش تجویز شده برایتان تغییر کند. همیشه ضربان قلبتان را در زمان استراحت اندازه گیری کنید. ضمن این که در زمان ورزش نیز باید تعداد ضربان قلب را به طور منظم چک کنید. اگر در زمان فعالیت ضربان قلبتان بیش از حد بالا برود باید شدت فعالیت بدنی را ظرف ۱۰ دقیقه و به آهستگی کم کنید. سپس بعد از ۱۰ دقیقه استراحت مجددا فعالیت خود را این بار با شدت کمتر پی بگیرید.

برای اندازه گیری ضربان قلب مانند تصویر زیر عمل کنید. دو انگشت اشاره و وسط دست راست را روی منها علیه سمت چپ قسمت داخل مچ چپ بگذارید. سپس با استفاده از ثانیه شمار ساعت، ۱۵ ثانیه ضربان قلبتان را بشمارید. برای تبدیل آن به ضربان در دقیقه عدد به دست آمده را در عدد ۴ ضرب کنید.

ورزش و بیماری های قلبی
ورزش و بیماری های قلبی

فراموش نکنید که در طی انجام فعالیت بدنی باید میزان آب مصرفیتان زیاد باشد. تا جریان خود رقیق تر و بهتر شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در حال ورزش حالات زیر را داشتید حتما با پزشک تماس بگیرید:

  • درد، فشار، سفتی و سنگینی در قفسه سینه، بازو، گردن و یا فک
  • تنگی نفس
  • درد ناشی از تجمع گاز یا سوء هاضمه
  • بی حسی دست ها
  • تعریق زیاد و یا رنگ پریدگی
  • سرگیجه

تغییر در آنژین ممکن است به معنی این باشد که بیماری قلبی شما بدتر شده است. اگر درد قلب تان به صورت زیر تغییر کرد حتما با پزشک تماس بگیرید:

  • درد قوی تر می شود.
  • در اغلب مواقع که ورزش می کنید درد دارید.
  • درد با فعالیت بدنی بیشتر دوام دارد.
  • دردی که با استراحت بهتر نمی شود.
  • دردی که با مصرف دارو بهتر نمی شود.