در بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران

وعده های تکراری دردی از نظام سلامت دوا نمی کند

شرایط نگران‌کننده و وضعیت بحرانی اعتبارات حوزه سلامت در سال‌های اوج درآمد نفتی روزبه‌روز بر معضلات درمان افزوده و فشار مضاعفی بر مردم و نیز جامعه پزشکی وارد می‌سازد….

مسوولان ذی‌ربط برخلاف قانون و شعارهای ادعایی در مراحل تدوین و تصویب بودجه و نیز تخصیص اعتبارات علاوه بر ایجاد محدودیت برای حوزه سلامت با سیاست‌گذاری‌های اشتباه و به عنوان مثال با گسترش بدون برنامه تخت‌های بیمارستانی علاوه بر ایجاد معضلات فعلی برای آینده نیز مشکل‌آفرینی می‌کنند.

در لایحه بودجه سال ۹۱ برخلاف ادعای رییس قوه مجریه در مجلس مبنی بر افزایش ۵۳ درصدی بودجه بخش بهداشت و درمان، مسوولین وزارت بهداشت فقط افزایش ۲۲درصدی را تایید کرده‌اند! این درحالی است که مسوولان همین وزارتخانه کسری ۲هزار میلیارد تومانی بودجه خود را در سال جاری اعلام کرده‌اند بنابراین این مقدار افزایش حتی کفاف کسری بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت را هم نخواهد کرد و تاثیر تورم بیست و چنددرصدی و بالاتر در حوزه سلامت و نیز بودجه مورد نیاز برای بیمارستان‌ها و مراکز جدید ایجادشده کسری‌ها و کمبودها را تشدید و برکمیت و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌سازد.

علی‌رغم بودجه انبساطی دولت در اکثر موارد در سال‌های اخیر، با کاهش عملی بودجه‌های بخش بهداشت و درمان بر مبنای قیمت پایه و ثابت، سهم پرداختی از جیب مردم برای هزینه‌های درمانی روزبه‌روز افزایش می‌یابد و برخلاف قانون برنامه پنجم نه تنها شاهد حرکت در جهت کاهش این میزان به ۳۰درصد نیستیم، بلکه حرکت در جهت عکس و افزایش این سهم به مقادیر بالای ۶۰ درصد کاملا مشخص بوده و تعداد افرادی که به دلیل هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر سقوط می‌کنند روزبه‌روز در حال افزایش است.

برخلاف ادعای مسوولان مبنی بر بی‌تاثیربودن افزایش نرخ برابری ارز، قیمت بسیاری از تجهیزات و نیز مواردی از اقلام مصرفی که منشاء خارجی دارند و همچنین قیمت تعداد قابل‌توجهی از اقلام دارویی در چند ماهه اخیر بسیار افزایش یافته است و باعث فشار در جامعه پزشکی و خصوصا مردم شده است. در همین حال هنوز میزان افزایش تعرفه خدمات سال آتی مشخص نگردیده است و احتمالا به روال چند سال قبل جامعه پزشکی مجبور به ارائه خدمات به مدت چندین ماه به قیمت سال قبل خواهد بود.

در این میان باز مسوولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی شعار افزایش چند ۱۰ درصدی تعرفه‌ها برای سال بعد را از سر گرفته‌اند و احتمالا امسال هم در مقابل افزایش زیر ۱۰ درصدی تعرفه‌ها توسط دولت باز به روال چند سال قبل سکوت و عدم اعتراض را پیشه خواهند کرد و باز جامعه پزشکی را تنها خواهند گذاشت.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران ضمن اعلام نگرانی شدید از وضعیت موجود در حوزه سلامت خصوصا در مورد میزان اعتبارات، با هشدار به مسوولان رده بالای دولتی خواستار اقدام و پیگیری جدی با استفاده از نظرات کارشناسی برای برون‌رفت از بحران موجود است.